Publicitate în Metaverse – Când ceva este gratuit… Tu ești produsul!
Doresc să încep acest articol al rubricii „Tehnologia la zi” cu o expresie destul de veche, dar cel mai recent folosită de Yuval Noah Harari, autorul cărților de succes internațional „Sapiens, Scurta istorie a omenirii” și „Homo Deus, Scurta istorie a viitorului”, și anume că – Atunci când ceva este gratuit… Tu ești produsul!
Articol editat de Ovidiu Babolea, 23 ianuarie 2022, 15:23 / actualizat: 23 ianuarie 2022, 20:36
Situație care, sper că nu mai miră pe nimeni, atâta timp cât, navigând pe tot felul de site-uri și platforme de social media, observăm reclame care sunt reprezentate fie de căutări anterioare, fie de interese subtile ale noastre, ale utilizatorilor.
Spionaj aprobat de spionat
Iar asta, privită de la distanță pare o idee bună… să ți se ofere ce vrei… Dar în afară de faptul că limitează accesul și către alte produse publicitare, ceea ce, din nou, de la distanță nu pare atât de rău, pentru ca platformele online să știe care sunt punctele tale de interes, presupune și puțin … să-i zicem, spionaj aprobat chiar de utilizator de multe ori, prin acceptul dat pentru Privacy & Cookies, acel pop-up care apare pe aproape toate site-urile și prin care, pe scurt, suntem de acord să devenim studiu de caz pentru diversitatea de producători și plasatori de publicitate.
Cea mai mare problemă este că, de foarte multe ori, dacă nu acceptăm acel Privacy & Cookies ne este restricționat accesul spre site-ul, ori platforma respectivă. Iar aici apare, sa-i zicem, abuzul. Practică de care Facebook, respectiv Meta, mai nou, nu este străin.
Reclame pentru fiecare
Cu toate acestea Meta lucrează la un nou tip de publicitate, disponibilă în controversatul Metaverse. Astfel că, Facebook plănuiește să colecteze informații biometrice, cum ar fi pozițiile corpului și mișcarea pupilelor, și să le folosească pentru a vinde reclame virtuale.
Documentele, văzute pentru prima dată de Financial Times, oferă o perspectivă suplimentară asupra modului în care compania intenționează să monetizeze metaversul.
Viziunea ilustrată în zecile de brevete include o experiență de realitate virtuală extrem de realistă, plină de avatare cu aspect uman, mișcările acestora fiind dictate de urmărirea mișcărilor faciale și corporale ale utilizatorului prin diferite echipamente portabile.
Gadget-uri speciale pentru Metaverse
Tehnologia patentată include un „sistem de senzori magnetici” purtat în jurul trunchiului, de exemplu, și un analizor foto care poate recrea texturile pielii.
Aceste tehnologii, nu numai că ar face experiențele virtuale mai realiste, dar ar ajuta și compania să vândă produse utilizatorilor sau, mai corect spus, să-și vândă utilizatorii, celor care plasează produse în Metavers.
Viitorul a început deja
De exemplu: Meta ar putea folosi date, precum mișcările ochilor utilizatorilor, pentru a vedea ce produse captează atenția cel mai mult, ori în procesul de recreere a texturilor pielii, prin analizatorii foto de pe dispozitive, să constate că nu ai pielea suficient de hidratată și să îți recomande, prin plasarea de produse, o cremă hidratantă.
Publicitatea adaptată în acest mod ar aduce cu sine o serie de probleme etice și de reglementare. Dar, s-ar putea dovedi, de asemenea, incredibil de profitabil. Pentru ei, nu pentru noi.
Și toate acesta într-un viitor care a început deja… o realitate, pare desprinsă din filmul Minority Report, pe care este musai să-l vedeți ca să înțelegeți și mai bine despre ce vorbim aici.
sursa foto: gadgetstouse.com