Google ar putea să nu mai afișeze ştiri în Canada
Google a anunţat că va bloca accesul la ştiri în Canada prin serviciile sale: Google News, Google Search şi Discover. Decizia vine ca urmare a noii legi adoptate de guvernul canadian, care obligă platformele online să plătească publicaţiilor ale căror ştiri le preiau.
Articol editat de Radio Resita, 6 iulie 2023, 11:36
Online News Act – sau Legea C-18 – a fost aprobată de Parlamentul canadian pe 28 iunie 2023 şi va intra în vigoare în şase luni. Legea are ca scop să sprijine industria media locală, care se confruntă cu scăderea veniturilor din publicitate şi cu concurenţa neloială din partea giganţilor tehnologici.
Conform legii, platformele online vor fi obligate să negocieze plata unor sume de bani redactorilor ale căror ştiri sunt afişate sau către care se face trimitere prin link-urile postate. Dacă nu se ajunge la un acord, plata va fi stabilită de un arbitru independent, care va lua în considerare costurile de producţie a ştirilor, valoarea adăugată de platforme şi impactul asupra interesului public.
Legea se aplică tuturor platformelor online care au peste un milion de utilizatori în Canada şi care afişează sau distribuie ştiri produse de publicaţii canadiene. Platformele online vor trebui să respecte şi alte obligaţii, cum ar fi să ofere transparenţă asupra algoritmilor folosiţi, să promoveze ştirile de interes public şi să combată dezinformarea.
Google a criticat legea, spunând că este prea dură şi că nu ţine cont de beneficiile pe care le aduce compania industriei media. Google susţine că ajută publicaţiile să atragă trafic şi să genereze venituri prin serviciile sale, cum ar fi Google News Showcase, un program prin care plăteşte publisherii pentru a afişa conţinut de calitate.
Google spune că va elimina toate link-urile către ştiri din cadrul propriilor servicii disponibile în Canada. Sunt incluse aici Google News, Google Search şi Discover. Se va înceta şi operarea serviciului News Showcase. Măsura va intra în efect odată cu aplicarea legii.
Google susţine că decizia sa este regretabilă, dar necesară pentru a proteja interesele utilizatorilor şi ale partenerilor săi. Compania spune că este deschisă la dialog cu guvernul canadian şi cu publicaţiile locale pentru a găsi o soluţie echitabilă şi viabilă.
Autorităţile canadiene au declarat că nu vor ceda la presiunile exercitate de Google şi că vor aplica legea în mod ferm. Ministrul Patrimoniului Canadian, Steven Guilbeault, a spus că legea este necesară pentru a asigura supravieţuirea presei libere şi independente în Canada. El a adăugat că Google nu poate decide ce ştiri pot vedea canadienii şi că există alternative la serviciile sale.
Publicaţiile canadiene au salutat legea, spunând că este un pas important pentru a restabili echilibrul între platformele online şi producătorii de ştiri. Asociaţia Canadian Media Producers (CMPA) a spus că legea va permite publicaţiilor să investească mai mult în jurnalism de calitate şi să creeze mai multe locuri de muncă. Asociația canadiană a cerut guvernului să nu se lase intimidat de ameninţările Google şi să aplice legea cât mai repede posibil.
Decizia Google de a bloca accesul la ştiri în Canada ar putea avea un impact negativ atât pentru utilizatori, cât şi pentru publicaţii. Utilizatorii ar putea avea dificultăţi în a găsi şi a accesa ştiri relevante şi de încredere, fiind expuşi la riscul de dezinformare şi manipulare. Publicaţiile ar putea pierde o parte din traficul şi din veniturile generate de platformele online, fiind nevoite să se adapteze la noile condiţii de piaţă.
Totuşi, decizia Google nu este definitivă şi ar putea fi revizuită dacă se ajunge la un acord între companie şi autorităţile canadiene. De asemenea, există şi alte surse de ştiri online, cum ar fi agregatoarele de ştiri, motoarele de căutare alternative sau site-urile web ale publicaţiilor.
Canada nu este singura ţară care a adoptat o lege care obligă platformele online să plătească pentru ştiri. În ultimii ani, mai multe ţări au introdus reglementări similare, cum ar fi Australia, Franţa, Germania sau Spania.
Google a avut reacţii diferite în funcţie de ţară. În unele cazuri, cum ar fi Franţa sau Germania, Google a acceptat să plătească pentru ştiri, încheind acorduri cu publicaţiile locale. În alte cazuri, cum ar fi Australia sau Spania, Google a ameninţat sau a blocat accesul la ştiri, dar a revenit asupra deciziei după negocieri sau presiuni.
Meta, compania-mamă a Facebook şi Instagram, a avut o poziţie mai dură, blocând accesul la ştiri în mai multe ţări, cum ar fi Australia, Noua Zeelandă sau Canada. Meta susţine că nu obţine niciun beneficiu din afişarea ştirilor şi că legea este incompatibilă cu modul în care funcţionează platformele sale.