Taxe care sunt necesare
Articol editat de Mirabela Afronie, 22 octombrie 2016, 18:18 / actualizat: 23 octombrie 2016, 8:34
Lege bună, lege rea
Intentia e buna, dar, ca de obicei, drumul spre iad este pavat cu bune intentii. In primul rand, in proiectul de lege au fost amestecate tot felul de taxe, unele inutile, de care ne putem lipsi, alaturi de altele utile, de care nu ne putem lipsi.
In al doilea rand, asa cum a atras atentia ministrul Finantelor, Anca Dragu Paliu, daca se va vota legea, impactul, adica pierderea la bugeţ va fi 1,6 miliarde de lei, respectiv 0,2% din PIB. Ori Romania, dupa ce a redus TVA-ul si alte taxe si impozite, deja este la limita acceptata de Uniunea Europeana in ce priveste deficitul bugetar, de maxim 3% din PIB. Daca s-ar mai adauga inca 0,2 puncte procentuale la acest deficit am intra cu siguranta in vizorul Comisiei Europene.
In plus, un deficit de cel mult 3% este una dintre conditiile esentiale pentru aderarea la moneda unica euro, daca am depasi acest prag am compromite eforturile pe care le-am facut in ultimii ani ca sa indeplinim criteriile de aderare la euro.
A fost justificata, deci, declaratia ministrului Finantelor ca nu crede ca oricine va elabora, sau va vota viitorul buget si va asuma riscul de deficit de peste 3%.
Ce taxe ar urma sa fie eliminate
Ar urma sa fie eliminate, de exemplu: timbrul de mediu pentru autovehicule, diferite taxe platite la Registrul Comertului, unele taxe consulare si de cetatenie, taxe pentru cazierul fiscal, taxa radio-TV, taxa pentru eliberarea pasaportului temporar, taxa pentru pierderea sau modificarea actelor sau taxa pentru permisele de pescuit recreativ sau sportiv.
Sunt taxe pe care le incaseaza diferite ministere ca sa-si alimenteze o parte din propriile bugete. Daca nu mai pot alimenta bugetele din aceste taxe, va trebui ca Guvernul sa gaseasca alte modalitati de a aduce bani la bugeţ adica va pune alte impozite, si, in acest fel, vom plati cu totii pentru cei care vor sa fie pescari sportivi sau pentu cei care isi pierd cartea de indentitate sau pentru cei care vor sa-si schimbe pasaportul.
De ce este anormala eliminarea taxei radio-TV
Pentru ca in toate statele democratice, serviciile publice de audiovizual sunt finantate, in cea mai mare parte, din taxa radio-TV.
Posturile nationale de radio si televiziune indeplinesc un serviciu de utilitate publica, deci trebuie sa apartina publicului, prin aceasta taxa.
Finantarea audiovizualului public printr-o taxa fixa permite radioului si televiziunii sa ramana publice, adica sa nu devina “de stat”, sa nu devina dependente de Guvernul din acel moment in ce priveste bugetul.
Radioul si televiziunea au si alte incasari, din publicitate, din servicii prestate tertilor, dar aceste incasari sunt si trebuie sa fie mici in comparatie cu sumele primite prin taxa radio-TV, pentru a evita ca audiovizualul public sa devina audiovizual comercial.
Care este situatia in alte tari?
Sa luam cazul BBC, pentru ca este referinta absoluta pentru cum functioneaza si care este statutul audiovizualului public intr-o democratie.
In bugetul pe perioada 2013-2014, BBC a avut venituri totale de 5 miliarde de lire sterline, din care 3 miliarde 700 de milioane de lire au venit din taxa pe audiovizual, care, in Marea Britanie, este de 145 de lire sterline pe an pentru fiecare locuinta. Restul banilor au venit din publicitate, sau din servicii prestate catre terti.
Alt exemplu – Franta, care are un model politic, social si cultural mai apropiat de al nostru.
In 2014, bugetul Radio France, care reuneste toate posturile publice nationale plus posturile publice locale, a provenit in proportie de 90% din taxa pe audiovizual, care este de 137 de euro/ an si va creste anul viitor. In Germania, taxa radio-TV este si mai mare, de 18 euro/luna, adica 216 euro/an.
Deci taxa radio-TV nu au inventat-o nici romanii si nici comunistii, este o normalitate, scrie bucurestifm.ro.