Radio România, în elita mondială a serviciilor publice de media
Ovidiu Miculescu, Preşedinte Director General Radio România: „Probabil nu este întâmplător faptul că după 40 de ani de când Nadia Comăneci a cucerit Montrealul, Radio România, tot aici, într-o competiţie acerbă şi în prezenţa majorităţii celor mai puternice servicii publice media din lume repetă oarecum o performanţă românească excepţională şi câştigă la Montreal. Cu siguranţă este cel mai bun moment în care se află Radio România de mulţi ani încoace. Este, dacă vreţi, confirmarea supremă a faptului că Radio România este în elita mondială a serviciilor publice. După cum aţi văzut a fost un moment extrem de dens, Radio România a primit această nominalizare din partea Comitetului Director al PBI la propunerea Japoniei. Suntem extrem de onoraţi şi totodată extrem de responsabili pentru că trebuie să demonstrăm nu numai în activitatea pe care o desfăşurăm zi de zi ci şi în plan internaţional că suntem printre cei mai buni din Europa şi nu numai. Este o chestiune care obligă, iar momentul actual arată întregii comunităţi mondiale a serviciilor publice că Radio România ocupă un loc de frunte în această ierarhie. Totodată vreau să subliniez faptul că această nominalizare a Radio România şi includerea ei în elita serviciilor publice de media din lume este rezultatul performanţelor pe care le realizăm în plan intern, zi de zi. Aceste lucruri se văd, pentru că organizarea reuniunii PBI la Bucureşti este unul din rezultatele care confirmă performanţa pe care o face zi de zi Radio România. Doresc să le mulţumesc cu acest prilej şi în acest moment colegilor mei şi mai ales milioanelor de români care ne ascultă, pentru că este şi performanţa lor”.
Articol editat de Mirabela Afronie, 19 septembrie 2016, 22:06 / actualizat: 20 septembrie 2016, 14:55
Pe parcursul conferinţei au fost dezbătute câteva puncte – cheie ale domeniului:
– perspective şi strategii de ultima oră ale managerilor marilor corporaţii publice de radio şi de televiziune pentru a atrage şi a menţine interesul generaţiilor tinere;
– puncte de vedere pertinente din partea sectorului privat;
– oportunitatea colaborării cu marile platforme de distribuţie a conţinutului online: Google, Facebook, You Tube.
Întâlnirea de la Montreal s-a constituit într-o reală platformă de dezbatere şi schimb de experienţă, o platformă de expunere a unor strategii punctuale de atragere a publicului tânăr, de tehnici de a te face ascultat/vizionat în condiţii de concurenţă cu media comercială şi cu explozia de informaţie din mediul online.
Gazdele au transmis un mesaj puternic cu privire la rolul culturii în conturarea unui profil clar definit al radioului şi televizunii publice de astăzi. De asemenea, viitorul jurnalismului a fost una dintre temele care s-a bucurat de un interes special în rândul participanţilor.
La finalul conferinţei de la Montreal, preşedintele CBC/Radio Canada, Hubert T. Lacroix a predat ştafeta preşedintelui Radio România – Ovidiu Miculescu, pentru organizarea ediţiei de anul viitor a conferinţei PBI la Bucureşti. Preşedinţii celor mai puternice servicii publice de media de pe cinci continente vor decide viitorul industriei de radio şi televiziune în 2017 la Bucureşti.
Public Broadcasters International (PBI) este singura asociaţie a directorilor generali şi preşedinţilor celor mai importante posturi publice de radio şi televiziune din lume.
Hubert T. Lacroix, CEO CBC / Radio Canada: „Suntem extrem de recunoscători faţă de Radio România pentru că a acceptat să găzduiască conferinţa Public Broadcasters International 2017. Propunerea a venit din partea NHK Japonia şi a fost aprobată de către Comitetul Director al PBI. Aceasta întâlnire e importantă pentru că toţi conducătorii de radio şi televiziune din lume se întâlnesc doar o dată pe an şi ne bucurăm că Radio Romania a ales să ne fie gazdă şi să continue dezbaterile pe care le-am început aici, la Montreal.”
Ovidiu Miculescu, Preşedinte Director General Radio România: „Probabil nu este întâmplător faptul că după 40 de ani de când Nadia Comăneci a cucerit Montrealul, Radio România, tot aici, într-o competiţie acerbă şi în prezenţa majorităţii celor mai puternice servicii publice media din lume repetă oarecum o performanţă românească excepţională şi câştigă la Montreal. Cu siguranţă este cel mai bun moment în care se află Radio România de mulţi ani încoace. Este, dacă vreţi, confirmarea supremă a faptului că Radio România este în elita mondială a serviciilor publice. După cum aţi văzut a fost un moment extrem de dens, Radio România a primit această nominalizare din partea Comitetului Director al PBI la propunerea Japoniei. Suntem extrem de onoraţi şi totodată extrem de responsabili pentru că trebuie să demonstrăm nu numai în activitatea pe care o desfăşurăm zi de zi ci şi în plan internaţional că suntem printre cei mai buni din Europa şi nu numai. Este o chestiune care obligă, iar momentul actual arată întregii comunităţi mondiale a serviciilor publice că Radio România ocupă un loc de frunte în această ierarhie. Totodată vreau să subliniez faptul că această nominalizare a Radio România şi includerea ei în elita serviciilor publice de media din lume este rezultatul performanţelor pe care le realizăm în plan intern, zi de zi. Aceste lucruri se văd, pentru că organizarea reuniunii PBI la Bucureşti este unul din rezultatele care confirmă performanţa pe care o face zi de zi Radio România. Doresc să le mulţumesc cu acest prilej şi în acest moment colegilor mei şi mai ales milioanelor de români care ne ascultă, pentru că este şi performanţa lor”.
Toshiyuki Sato, secretar general Public Broadcasters International (PBI): „Nu am apelat niciodată la România până acum, dar am avut experienţa participării la o întâlnire organizată de Radio România şi am fost foarte impresionat de modul profesionist în care găzduiţi o întâlnire internaţională. Am devenit interesat de problemele cu care noi, producătorii de radio şi televiziune, ne confruntăm şi astfel, am crezut că este o idee bună ca Radio România să găzduiască conferinţa PBI de anul viitor. PBI este o organizaţie unică, este o asociaţie liberă a managerilor de rang înalt: preşedinti, CEO, directori generali, dar şi a profesioniştilor de rang înalt: directori de programe, jurnalişti sau manageri. Ei schimbă perspective şi experienţe, schimbă informaţii şi prin aceste metodologii pot acumula alte experienţe cu care s-au confruntat alte ţări, unde avem probleme similiare. Totodată, ne putem conecta unii cu alţii, de exemplu dacă eu vă cunosc la Bucureşti şi dacă avem aceleaşi probleme, atunci putem comunica foarte uşor pentru că ne cunoaştem şi ne-am văzut faţă în faţă.”
Jean Paul Philippot, Preşedintele EBU: „PBI este cea mai mare întâlnire, la nivel global, a preşedinţilor radiourilor şi televiziunilor publice ale lumii. Aşadar este un moment important pentru întâlniri, schimburi de experienţă, şi un important moment pentru a împărtăşi unii altora încercările majore ale fiecăruia. Faptul că următoarea întâlnire PBI va fi găzduită de România este simbolică şi importantă în acelaşi timp. Pentru prima dată o întâlnire PBI va fi ţinută în Europa de Est, prima dată în România. Într-o lume în plină schimbare este important ca reuniunea PBI să aibă loc în diverse colţuri ale lumii în fiecare an. Îţi oferă o imensă oportunitate de a descoperi în fiecare an altă ţară, dar şi oportunitatea de a descoperi diversitatea, specificul şi energia radiourilor si televiziunilor publice din est şi de a demonstra întregii lumi că o ţară estică precum România este parte a acestei uniuni globale şi îi respectă şi promovează valorile, încercând să facă tot posibilul să câştige audienţa (publicul), să convingă fiecare cetăţean prin metode creative să consume conţinutul postului. Şi să nu uităm că în spatele industriei avem echipe profesioniste care promovează valorile posturilor publice de radio. Aşadar întâlnirea de la Bucureşti de anul viitor este un moment unic, o imensă oportunitate la nivel mondial de a conecta toţi preşedinţii radiourilor si televiziunilor publice ale lumii. Abia aştept să ajung acolo anul viitor.”
Directori de servicii publice de radiodifuziune din întreaga lume s-au întâlnit anual, începând cu anul 1990 pentru a împărtăşi experienţe şi idei despre cele mai bune modalităţi de a face faţă provocărilor unice cu care se confruntă servicii publice de mass-media.
PBI a fost creat la iniţiativa, printre altele, PBŞ CBC şi TV Ontario din America de Nord şi în curând s-au alăturat mulţi alţii, inclusiv BBC, NHK, KBS, SVT, DR, NRK, SABC, RTE şi France Télévisions. De atunci, mai mult de 80 de radiodifuziune de serviciu public – care reprezintă toate continentele – au devenit membri. Conferinţa de PBI are loc de obicei în toamnă şi este găzduita de către un radiodifuzor membru care reprezintă diferite continente prin rotaţie. Serviciile publice din America de Nord, Africa, Asia şi Europa au găzduit ulterior astfel de conferinţe.
Calitatea de membru garantează participarea la Conferinţa PBI şi accesul la informaţie strategice din domeniu Conferinta este deschisa numai pentru serviciile publice care oferă programe şi ştiri pentru toate segmentele de public şi care sunt obligate, prin lege sau de statut, să servească interesele publice generale. PBI este o organizatie non-profit. Cotizaţiile de membru, care contribuie la fiecare conferinţă anuală depind de mărimea radiodifuzorului. Calitatea de membru asociat este de asemenea posibila.
Directori executivi de la cele mai multe dintre importante grupuri media de servicii publice şi reprezentanţii organismelor internationale (ABU, EBU, PMA, SABA) se întâlnesc în cadrul conferinţei de trei zile.
Conferinţele PBI au avut loc în:
– 2016 Montreal
– 2015 Munich
– 2014 Rio de Janeiro (Brasil) EBC
– 2013 Washington (US) PBS
– 2012 London (UK) BBC
– 2011 Singapore MediaCorp
– 2010 Sintra (Portugal) RTP
– 2009 Kyoto (Japan) NHK
– 2008 Arles (France) Francetelevisions
– 2007 Seoul (Korea) KBS
– 2006 Maputo (Mozambique) RM, TVM
– 2005 Oslo (Norway) NRK
– 2004 Macao (China) TDM
– 2003 Krakow (Poland) Polish TV
– 2002 Hong Kong (China) RTHK
– 2001 Toronto (Canada) TVOntario, CBC
– 2000 Cape Town (South Africa) SABC
– 1999 Belfast (UK) BBC
– 1998 Biarritz (France) Francetelevisions
– 1997 Washington DC (USA) PBS
– 1996 Kuala Lumpur (Malaysia) RTM
– 1995 Prague (Czech) CTV
– 1994 Stockholm (Sweden) SVT
– 1992 Brussels (Belgium) BRTN
– 1991 Toronto (Canada) TV Ontario
Serviciul Comunicare