Ascultă Radio România Reșița Live

Eficienţa investigaţiilor în dosarele de corupţie ar putea fi afectată de Senat

Eficienţa investigaţiilor în dosarele de corupţie ar putea fi afectată de Senat

Articol editat de Mirabela Afronie, 31 martie 2015, 16:26

O propunere de modificare şi completare a Legii nr.135/2010 privind Codul de procedură penală (Cod aflat în vigoare de la 1 februarie 2014) se află în proces de dezbatere și adoptare la Senat.

Direcția Națională Anticorupție atrage atenția că principalele modificări avute în vedere de Proiectul de lege aflat în dezbatere la Senat conțin aspecte ce ar putea să afecteze eficienţa investigaţiilor în dosarele de corupţie.

1. Se introduce o măsură preventivă nouă (arestul sever)

DNA consideră că nu se justifică introducerea unei măsuri preventive noi (arestul sever) deoarece modificarea reprezintă doar un pretext pentru a restrânge situaţiile în care se poate dispune arestarea preventivă.
Prin modificarea preconizată, nu va mai fi posibilă arestarea pe motiv de pericol pentru ordinea publică pentru infracţiunile de corupţie şi de evaziune fiscală. Având în vedere ca acesta este temeiul reţinut de judecători în marea majoritate a dosarelor de mare corupţie în care s-a dispus arestarea preventivă, prin adoptarea acestei modificări s-ar ajunge practic la eliminarea acestei măsuri din dosarele instrumentate de DNA. Astfel, indiferent de gravitatea faptei săvârşite şi de pericolul pe care îl prezintă autorul acesteia, judecătorul nu este lăsat să aprecieze dacă se impune sau nu arestarea inculpatului, modificarea reprezentând o ruptură esenţială faţă de viziunea actuală a Codului de procedură penală. In condiţiile în care realităţile sociale avute în vedere la momentul adoptării Codului nu s-au modificat, nu se justifică adoptarea unei noi viziuni ruptă de tradiţia juridică. Practica Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) a arătat că lipsirea de libertate a unei persoane pentru acest temei este în concordanţă cu standardele convenţiei în materia garantării drepturilor omului, astfel încât nu există argumente obiective pentru o asemenea modificare.
În plus, Legiuitorul nu se poate substitui judecătorilor şi procurorilor şi nu le poate dicta acestora argumentele pe care sa le folosească pentru a ajunge la o anumită concluzie. Pericolul pentru ordinea publică, la fel ca orice altă împrejurare care face obiectul cauzei, se stabileşte exclusiv pe baza analizei efectuate de organele judiciare și a prob a probelor administrate.

2. Pentru infracţiunile de corupţie şi de evaziune fiscală nu mai poate fi emis mandat de aducere, înainte de citarea suspectului.

DNA consideră că, în acest mod, s-ar aduce o atingere semnificativă capacităţii investigative a DNA. Există situaţii în care, pentru aflarea adevărului, este esenţial ca audierea suspecţilor să se realizeze în anumite momente operative, astfel încât aceştia să nu poată legătura cu alte persoane sau să nu afle despre desfăşurarea unor percheziţii ori a altor activităţi procesuale. Imposibilitatea procurorilor DNA de a folosi această măsură, lăsată doar la dispoziţia altor parchete, i-ar lipsi de un instrument important pentru soluţionarea cauzelor şi le-ar diminua eficienţa.

3. Se reduce durata controlului judiciar de la doi ani, cât este în prezent pentru infracţiunile grave, la 180 de zile.
DNA consideră că această măsură nu se justifică. Controlul judiciar este o măsură care presupune o restrângere limitată a drepturilor persoanei (cum ar fi obligarea de a nu părăsi țara sau localitatea), situaţie în care nu pot fi aplicate corespunzător limitările prevăzute pentru arestarea preventivă. Apar situaţii când cauzele complexe nu pot fi finalizate în 180 de zile, iar adoptarea acestei prevederi ar permite persoanelor cercetate să părăsească ţara după expirarea termenului de 180 de zile şi să se sustragă de la executarea pedepsei. Nu a existat niciodată o prevedere atât de restrictivă. Iniţial, noul Cod de procedură penală nu prevedea nicio limită a duratei controlului judiciar, iar în 2014 limita a fost stabilită la doi ani. Acum se încearcă reducerea la 180 de zile fără o justificarea obiectivă a acestor modificări de viziune a legiuitorului.

4. Se introduc dispoziţii cu privire la încătuşarea inculpaţilor arestaţi
Aceste dispoziţii sunt reglementate de legea executării pedepselor şi de regulamentele interne ale locurilor de deţinere şi nu au legătură cu prevederile unui cod de procedură penală, motiv pentru care nu ar trebui să se regăsească în acest act normativ. Codul de procedură penală reglementează exclusiv desfăşurarea procesului penal, nu condiţiile din locurile de deţinere, modul de executare a pedepselor şi alte asemenea aspecte.

Fostul director general A.P.D.R.P, trimis în judecată
Prezent la DNA luni, 31 august 2015, 12:50

Fostul director general A.P.D.R.P, trimis în judecată

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Ploiești au dispus trimiterea în judecată, în stare de...

Fostul director general A.P.D.R.P, trimis în judecată
Managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti, reţinut pentru luare de mită
Prezent la DNA joi, 27 august 2015, 09:12

Managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti, reţinut pentru luare de mită

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor asimilate infracţiunilor de corupţie au dispus...

Managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti, reţinut pentru luare de mită
Fostul preşedinte al lui Poli Timişoara, Gheorghe Chivorchian, a fost pus sub acuzare de DNA Timișoara
Prezent la DNA sâmbătă, 27 iunie 2015, 17:02

Fostul preşedinte al lui Poli Timişoara, Gheorghe Chivorchian, a fost pus sub acuzare de DNA Timișoara

Fostul președinte al clubului de fotbal Politehnica Timișoara, a fost pus sâmbătă, 27 iunie, sub acuzare de procurorii DNA pentru complicitate...

Fostul preşedinte al lui Poli Timişoara, Gheorghe Chivorchian, a fost pus sub acuzare de DNA Timișoara
Senatorul Dan Şova sub control judiciar
Prezent la DNA vineri, 5 iunie 2015, 16:18

Senatorul Dan Şova sub control judiciar

  În completarea comunicatului nr. 1026/VIII/3 din 5 iunie 2015 şi nr. 494/VIII/3 din 13 martie 2015, privind presupuse acte asimilate...

Senatorul Dan Şova sub control judiciar
Prezent la DNA vineri, 29 mai 2015, 15:25

Arestat la domiciliu pentru abuz în serviciu, șantaj și instigare la delapidare

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Tîrgu Mureş au dispus trimiterea în judecată în stare de...

Arestat la domiciliu pentru abuz în serviciu, șantaj și instigare la delapidare
Prezent la DNA vineri, 29 mai 2015, 10:01

Percheziții în Hunedoara și alte 2 județe

Procurori din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Serviciul Teritorial Alba, efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează...

Percheziții în Hunedoara și alte 2 județe
Prezent la DNA vineri, 29 mai 2015, 09:15

Percheziții în 12 locații

Procurori din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, Secţia de combatere a infracțiunilor conexe infracțiunilor de corupţie, efectuează...

Percheziții în 12 locații
Prezent la DNA vineri, 29 mai 2015, 09:00

Primar arestat pentru luare de mită

În completarea comunicatului 978/VIII/3 din 28 mai 2015, Biroul de Informare și Relaţii Publice este abilitat să comunice următoarele:...

Primar arestat pentru luare de mită