[EDITORIAL] Românul s-a născut (şi) poet
Creativitatea românului nu poate fi pusă sub nici o formă la îndoială. Cine a spus că românul s-a născut poet a avut baze solide pentru această afirmație, iar modul în care locuitorul spațiului carpato-danubian știe să se exprime este inegalabil. Iar acest lucru nu se observă neapărat doar în creațiile literare ci și la tot pasul, spre exemplu la o simplă plimbare pe stradă. Nu cred să fii trecut pe undeva și să nu vă rămână în minte o denumire de firmă care fie se potrivește ca nuca în perete cu obiectul de activitate, fie strârnește hohote de râs prin mesaj. Sau ambele, dacă te oprești în fața magazinului ce prestează servicii sub denumirea ”Calea Fericirii!”. Să nu credeți că sunt eu un etern nefericit și am ceva împotriva acestui sentiment, doar că obiectul de activitate al respectivei firme este… de servicii funerare. Dar dacă asta este calea fericirii în accepțiunea respectivilor, sunt curios dacă vor să o și urmeze? Există alți patroni care sunt mai citiți și astfel nu le este greu să treacă titlul unei nuvele, povestiri sau roman pe firmă. Așa avem ”Baltagul” și ”Moara cu noroc”, ba chiar ”Maitrei” și de ce nu, pitorescul ”Sfarmă Piatră”. Dacă în primele două cazuri ne putem gândi la distribuție de cozi de topor, sau un han, celelalte ne stimulează puternic gândirea. ”Maitrei” poate fi un second-hand de genul trei la leu, iar ”Sfarmă Piatră” vreo balastieră, carieră de marmură, cioplitor de cruci… Plimbările de seară pe străzile orașului îți dezvăluie și care sunt dorințele sau aspirațiile proprietarului de firmă, altfel cum să explici denumiri ca ”Senator”, ”La Bogatu” sau ”Învingătorul”. Acum și aici dorințele pot fi extreme, mai ales că nu cred că-ţi doreşti să devii infirm, dar cine știe ce a fost în mintea celui care a scris pe firmă ”La Șchiopu”? În final ne mai oprim asupra a două chestiuni, care este drept că ne mănâncă zilele: taxele și sănătatea. Prima dintre ele a devenit obsesie, astfel că avem în România o societate ce se numește ”TVA”, doar că valoarea e reprezentată de Tănăsescu Viorel și Ana. În ceea ce privește sănătatea, pentru cei care vor un calcul despre cum stau cu tensiunea, inima și ce o mai fi defect, se pot adresa societății ”Ecuația Sănătății”. E un magazin amplasat lângă restaurantul ”La moșu Bibi” și vizavi de cofetăria ”Bunica din Vaslui”… (Ion Moldovan)
Sursa foto: adevarul.ro
Articol editat de Alin Datcu, 27 martie 2014, 08:21
Creativitatea românului nu poate fi pusă sub nici o formă la îndoială. Cine a spus că românul s-a născut poet a avut baze solide pentru această afirmație, iar modul în care locuitorul spațiului carpato-danubian știe să se exprime este inegalabil. Iar acest lucru nu se observă neapărat doar în creațiile literare ci și la tot pasul, spre exemplu la o simplă plimbare pe stradă. Nu cred să fii trecut pe undeva și să nu vă rămână în minte o denumire de firmă care fie se potrivește ca nuca în perete cu obiectul de activitate, fie strârnește hohote de râs prin mesaj. Sau ambele, dacă te oprești în fața magazinului ce prestează servicii sub denumirea ”Calea Fericirii!”. Să nu credeți că sunt eu un etern nefericit și am ceva împotriva acestui sentiment, doar că obiectul de activitate al respectivei firme este… de servicii funerare. Dar dacă asta este calea fericirii în accepțiunea respectivilor, sunt curios dacă vor să o și urmeze? Există alți patroni care sunt mai citiți și astfel nu le este greu să treacă titlul unei nuvele, povestiri sau roman pe firmă. Așa avem ”Baltagul” și ”Moara cu noroc”, ba chiar ”Maitrei” și de ce nu, pitorescul ”Sfarmă Piatră”. Dacă în primele două cazuri ne putem gândi la distribuție de cozi de topor, sau un han, celelalte ne stimulează puternic gândirea. ”Maitrei” poate fi un second-hand de genul trei la leu, iar ”Sfarmă Piatră” vreo balastieră, carieră de marmură, cioplitor de cruci… Plimbările de seară pe străzile orașului îți dezvăluie și care sunt dorințele sau aspirațiile proprietarului de firmă, altfel cum să explici denumiri ca ”Senator”, ”La Bogatu” sau ”Învingătorul”. Acum și aici dorințele pot fi extreme, mai ales că nu cred că-ţi doreşti să devii infirm, dar cine știe ce a fost în mintea celui care a scris pe firmă ”La Șchiopu”? În final ne mai oprim asupra a două chestiuni, care este drept că ne mănâncă zilele: taxele și sănătatea. Prima dintre ele a devenit obsesie, astfel că avem în România o societate ce se numește ”TVA”, doar că valoarea e reprezentată de Tănăsescu Viorel și Ana. În ceea ce privește sănătatea, pentru cei care vor un calcul despre cum stau cu tensiunea, inima și ce o mai fi defect, se pot adresa societății ”Ecuația Sănătății”. E un magazin amplasat lângă restaurantul ”La moșu Bibi” și vizavi de cofetăria ”Bunica din Vaslui”… (Ion Moldovan)
Sursa foto: adevarul.ro