Doliu în lumea ştiinţei. Justin Capră, românul care a inventat „rucsacul zburător”, a murit la 82 de ani
Articol editat de Gerhard Chwoika, 20 ianuarie 2015, 02:07
Potrivit medicilor, în ultima perioadă, inventatorul a avut probleme de sănătate. El suferea şi de diabet. A murit la Spitalul Judeţean Ploieşti, unde era internat de duminică. Printre multe alte lucruri, Justin Capră a inventat maşina care consumă doar un litru de benzină la suta de kilometri.
Tot el a realizat şi prototipul rucsacului zburător, invenţie brevetată de americani după trei ani şi jumătate. Apoi, acesta a ajuns să fie folosit de cosmonauţi la deplasările intercapsulare. De-alungul vieţii, a primit numeroase medalii la Saloanele de inventică, iar în 2008 a fost decorat cu Ordinul Naţional pentru merit în grad de Cavaler.
Justin Capră s-a născut în 1933 la Măgureni, Prahova. De mic copil a fost curios şi în loc să se joace cu ceilalţi copii făcea tractoraşe, avioane şi alte jucării care funcţionau. Încă de la 17 ani a realizat un bob, care aducea noutăţi în ce priveşte suspensia şi direcţia.
Succesul lui a început în 1956, când avea doar 25 de ani. Atunci a realizat primul rucsac zburător, un aparat individual de zbor care se găseşte expus la Muzeul Tehnic “Dimitrie Leonida” din Capitală. Deşi invenţia lui a fost una foarte importantă, Capră nu şi-a brevetat-o. Drept urmare, americanii Wendell Moore, Cecil Martin şi Robert Cunings au preluat invenţia foarte uşor şi au lansat-o în fabricaţia de serie.
Justin Capră mai este şi realizatorul celui mai mic autoturism “Soleta”, care consumă doar 0,5 litri la sută de kilometri, dar şi al unei motorete care funcţionează cu acumulatori. Motoreta are 37 de kilograme şi străbate 80 de kilometri cu 30 km/h. Soleta 150 Ecor, micro-autoturismul lui, cântăreşte 95 de kilograme şi este capabil să străbată 100 de kilometri cu doar jumătate de litru de combustibil. Modelul următor, Soleta I.C.200, a fost o îmbunătăţire a modelului anterior şi ajungea la viteza de 67 km/h.
Capră nu şi-a produs niciodată maşinile în serie. El dorea să realizeze maşini cât mai mici şi care să consume cât mai puţin, mai ales în anii 1970, când criza petrolului afecta pe toată lumea.Omul care a inventat cele mai mici maşini din lume, Justin Capră, nu este deloc un fan al maşinilor. El a spus că ”maşina cu cinci locuri este o crimă ecologică şi spaţială”. El spunea că randamentul maşinii cu cinci locuri este scăzut. După părerea lui, automobilul nu şi-a atins scopul, deoarece este proiectat pentru a ne transporta pe noi, ceea ce nu se întâmplă, pentru că maşinile merg aproape goale. În ciuda faptului că maşina Soleta ar costa 2000 de euro produsă în serie, nimeni nu i-a propus vreodată să-i transforme ideile în afaceri.
În 1958, marele inventator a realizat primul ”rachetonaut” şi a cerut sprijin americanilor deoarece oamenii de ştiinţă români nu-l puteau ajuta. Cu ”rachetonautul” s-a lansat de la Ambasata SUA din România, dar când a coborât la sol a fost arestat de un grup de securişti şi acuzat că ar fi încercat să fugă din ţară cu ajutorul unui dispozitiv zburător.
Inventatorul Capră are în spate şi alte realizări. O altă mare invenţie a lui este VIRGILIUS, un automobil cu două roţi echipat cu un motor de avion, de 105 CP care atingea peste 300 km/ h, iar greutatea automobilului era de 250 kg.
Celebrul inventator a fost premiat şi de presedinţie, în 2008, exact în ziua în care împlinea 75 de ani. Inginerul care a făcut turul ţării cu un motor care consumă un litru la suta de kilometri a primit Ordinul naţional pentru Merit în grad de Cavaler.
Sursa foto: patriotii.ro
(Hardy Cvoica)