Samuel Beckett, dramaturgul care a persiflat speranța numind-o Godot, 119 ani de la naștere!
Alături de Regele Teatrului Absurd, Eugen Ionesco, secolul trecut a mai avut un gigant Samuel Beckett!

Articol editat de Anca Bălălău, 14 aprilie 2025, 20:12
De la ’’Cântăreața cheală’’ la ’’Așteptându-l pe Godot’’, cei doi au transmis lumii semnalul de alarmă, necesar și azi, dar din păcate după cum istoria a demonstrat-o , lumea nu i-a înțeles pe deplin.Astăzi, absurdul este tot mai în vigoare și dacă ne gândim la cei doi, ne întrebăm dacă nu cumva ne-au citit înainte de a ne naște.
Samuel Beckett s- a născut pe 13 aprilie 1906, în Irlanda și a plecat pe . 22 decembrie 1989, Paris, Île-de-France, Franța. A fost educat la școli private și a urmat studii superioare la Trinity College din Dublin, unde a studiat limba engleză, franceza și italiană. Aici și-a dezvoltat pasiunea pentru literatură și a început să scrie primele sale poezii și eseuri. După absolvirea facultății, Beckett a plecat în Franța, unde a continuat studiile la École Normale Supérieure din Paris. Aici a intrat în contact cu mișcarea artistică și literară a avangardei, care avea să îi influențeze în mod semnificativ opera. A studiat cu mare interes operele lui James Joyce și Marcel Proust, care i-au deschis noi perspective asupra literaturii și creativității.
A fost un dramaturg, nuvelist și poet irlandez de expresie engleză și franceză. În anul 1969 a fost distins cu premiul Nobel pentru literatură.
Piesele lui aparțin teatrului absurdului. Beckett a îmbinat umorul nostalgic cu un sentiment devastator de durere și înfrângere, după cum spunea: ‘’Vom născoci tot felul de lucruri, pentru a nu ne ucide azi, ca să ne putem ucide mâine.” Prima piesă din teatrul absurdului („Așteptându-l pe Godot”)
„În Așteptarea lui Godot” este construită în jurul a două personaje centrale, Vladimir și Estragon, care așteaptă pe cineva pe nume Godot. Așteptarea lor interminabilă și aparent fără scop reflectă absurditatea condiției umane și lipsa de sens pe care Beckett o percepe în existența umană. Piesa este structurată în două acte, care se oglindesc aproape simetric, subliniind monotonia și repetitivitatea vieții.
Piesa fusese publicată în 1952 și ulterior tradusă într-un mare număr de țări.
Dramatizarea are un mesaj enigmatic și profund, care continuă să provoace și să inspire. Așteptarea lui Vladimir și a lui Estragon nu este doar o metaforă a disperării umane, ci și o invitație la introspecție. Beckett ne oferă o oglindă a absurdității existenței noastre, sugerând că, în ciuda lipsurilor și neajunsurilor, viața trebuie să continue – fie și în așteptare.
A doua piesă „absurdă”: „Final de partidă”
A doua sa piesă absurdă, Fin de partie (Sfârșit de partidă), apare în 1957, fiind urmată de Acte sans paroles (Act fără cuvinte).
„Ce zile frumoase!”, scrisă în 1960 si publicată la New-York în anul următor, 1961, este un eseu teatral despre trecerea timpului şi efectul pe care aceasta îl are asupra condiţiei umane.
Este „Povestea” lui Winnie, femeia pe care pământul o înghite încet-încet, dar amintirea ei incepe o nouă zi. O zi ca oricare alta căreia trebuie să-i supravieţuiasă… un dialog între Winnie și Willie, în care Winnie își petrece timpul vorbind și îngrijindu-se, în timp ce Willie răspunde uneori cu un singur cuvânt…Nişte vii morţi îşi târăsc viaţa de nicăieri către niciunde…
Samuel Beckett, cu stilul său unic și adesea enigmatic, a inspirat o serie de ecranizări notabile ale operelor sale, în ciuda naturii sale teatrale profund non-convenționale. Multe dintre aceste adaptări sunt remarcabile pentru modul în care captează esența stilului minimalist și a temelor absurde ale lui Beckett.
De asemenea, opiniile despre Samuel Beckett au fost împărțite de-a lungul timpului. Unii îl consideră un geniu al literaturii moderne, un inovator și un pionier în teatrul absurdului, iar alții îl consideră un autor dificil, cu o scriitură hermetică și greu de înțeles.
Cu toate acestea, indiferent de părerea fiecăruia, este incontestabil faptul că Beckett a avut un impact semnificativ asupra literaturii și teatrului. Opera sa explorează teme profunde precum existența umană, absența sensului și condiția umană într-un univers absurd. Stilul său unic și original l-a transformat într-unul dintre cei mai influenți scriitori ai secolului XX.
Samuel Beckett a fost un om retras și misterios, care prefera să își păstreze viața privată în spatele scenei. Era cunoscut pentru modestia sa și pentru refuzul de a acorda interviuri sau de a participa la evenimente publice.
În ciuda acestui fapt, cei care l-au cunoscut îl descriu ca fiind un om inteligent, amabil și plin de umor. Avea o înțelegere profundă a condiției umane și era capabil să exprime aceste idei complexe prin intermediul operei sale.
Opera lui Beckett a influențat numeroși scriitori și dramaturgi, de la Edward Albee la Harold Pinter și a fost esențială pentru dezvoltarea teatrului postmodern.
Premiat cu Nobelul pentru Literatură în 1969, Samuel Beckett a fost lăudat pentru „scrierea care, în noi forme pentru roman și dramă, în necruțarea disecției condiției umane, a obținut statutul de clasic.”
NU A ȚINUT NICIUN DISCURS LA RECEPȚIA NOBEL.
Orice dramaturg se ocupă de acelaşi lucru: ia ceea ce este absolut unic, absolut specific şi îl face să devină universal. Uneşte particularul cu universalul pentru a-l exprima într-un fel artistic: nu eliminându-i specificitatea, ci reliefând această specificitate, lăsând ceea ce este străin şi nefamiliar să strălucească din plin.Samuel Beckett reușește acest lucru și azi, prin operele sale, la 119 ani de la naștere!
Sursa-wikipedia