Actrita Sanda Toma a murit la vârsta de 88 de ani, anunta sâmbata reprezentantii Teatrului de Comedie
Artista este descrisa drept ‘unul dintre membrii cei mai importanti ai familiei Teatrului de Comedie’.
Articol editat de Valentina Adam, 26 noiembrie 2022, 14:24
”Cu fiecare om care ne paraseste se stinge o lume. Datoria noastra, a celor din teatru si a spectatorilor, este aceea de a o reînvia cu fiecare amintire”, se arata pe pagina de Facebook a teatrului.
Nascuta la 27 octombrie 1934, la Bucuresti, Sanda Toma a urmat Institutul Sfânta Maria din strada Pitarmos si, ulterior, Liceul Gheorghe Lazar. Apoi, dupa oscilari si cautari între Politehnica si Litere, Sanda Toma intra la Institutul de Teatru I.L. Caragiale, pe care îl absolva, la clasa profesoarei Aura Buzescu.
A debutat în 1956 la Teatrul National din Craiova, institutie în care va juca pâna în 1958, urmând sa revina în Bucuresti ca actor angajat al Teatrului National pâna în 1960.
În 1961, la invitatia lui Radu Beligan, intra în echipa Teatrului de Comedie unde, pâna în 1994, ‘va fi un model de profesionalism, de conduita si de calitate umana’, arata reprezentantii teatrului.
Dupa rolul Diana din spectacolul de inaugurare a teatrului, ‘Celebrul 702’, Sanda Toma face parte din distributiile tuturor spectacolelor de succes ale Comediei: ‘Umbra’, de Evghenii Svarţ ‘Troilus si Cresida’, de W. Shakespeare, regia David Esrig; ‘Casa inimilor sfarâmate’, de G.B. Shaw, regia Radu Penciulescu; ‘Rinocerii’, de E. Ionesco, ‘Cher Antoine’, de Jean Anouilh, ‘O noapte furtunoasa’, de I.L Caragiale, ‘Mutter Courage’, de B. Brechţ ‘Trei surori’ si ‘Livada de visini’, de A.P. Cehov – în regia lui Lucian Giurchescu, sau în ‘Harold si Maude’, de Collin Higginş regia Sanda Manu.
Revine, în 2011, pentru rolul Celine din ‘Învata-ma, Celine’, de Maria Pacome, regia Lucian Giurchescu.
La Teatrul National din Bucuresti a jucat în spectacole create de Sica Alexandrescu (‘Hangita’, de Goldoni, ‘Titanic Vals’, de Tudor Musatescu), Ion Fintesteanu (‘Tartuffe’, de Moliere), Ion Cojar (‘Asteptând la arlechin’, de Noel Coward) si Alexandru Tocilescu (‘Comedie rosie’, de Constantin Turturica).
În spectacolele regizorului David Esrig, Sanda Toma a primit confirmarea timpurie, dar si decisiva în teatru, prin elogiile aduse de însusi dramaturgul E. Ionesco cu prilejul reprezentatiei cu ‘Rinocerii’ de la Teatrul Natiunilor din Paris. Nu au lipsiţ desigur, elogiile celor mai importante reviste de specialitate din România si de peste hotare, iar definitoriu pentru arta actoriceasca a Sandei Toma ramâne titlul unui articol referitor la ‘Troilus si Cresida’, din revista pariziana ‘Arts’: ‘O lectie de teatru venita din România’ (Gilles Sandier, Artş 24 mai, 1965).
Agerpres