Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO-AUDIO] După mai bine de un secol, pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia aterizează la… Reşiţa

După 116 ani de la testarea avionului-automobil “Vuia 1”, supranumit şi “Liliacul”, proiectat şi construit de inventatorul român şi pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia, prototipul aparatului de zbor este reconstruit, în mărime naturală, de elevii şi profesorii Colegiului Tehnic din Reşiţa.

[FOTO-AUDIO] După mai bine de un secol, pionierul aviaţiei mondiale, Traian Vuia aterizează la… Reşiţa

Articol editat de Gerhard Chwoika, 4 februarie 2022, 18:55 / actualizat: 7 februarie 2022, 11:00

Schiţa avionului-automobil a fost realizată de Traian Vuia, încă din timpul studenţiei sale, iar în februarie 1903, inventatorul prezenta în faţa Academiei de Ştiinţe pariziene „Proiectul aeroplanului-automobil”.

“Vuia I” era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrelă, era realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul avea 20 CP, iar trenul de aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri şi avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg. După o serie de experimente, primul zbor a avut loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906. Aparatul, pilotat chiar de inventatorul său, s-a desprins de la sol, după o acceleraţie de 50 de metri şi a atins o înalţime de zbor de 1 metru, pe o distanţă de 12 metri. Apoi, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva clipe, zborul a reuşit. Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne, zborul lui “Vuia I” fiind considerat primul zbor autonom, cu mijloace de propulsie proprie.

Acum, după mai bine de un secol, la iniţiativa primarului municipiului Reşiţa, Ioan Popa, colectivul Colegiului Tehnic din oraşul de pe Bârzava, având clase cu profil dual, a hotărât realizarea unei machete ale acestui aparat de zbor, identică cu originalul, a declarat pentru Radio Reşiţa coordonatorul echipei Sorell Ovidiu Raţă.

Macheta avionului cu o anvergură de 6,20 metri la aripi, asamblat în atelierele şcolii după schiţe întocmite de echipa tehnică având la bază fotografii realizate de aceştia, pentru că schiţele originale se află în arhiva Academiei Române, iar obţinerea lor necesită pregătirea unei documentaţii avansate. Aşa că, profesorii Sorell Ovidiu Raţă şi Gigi Atinge au preluat proiectul, conceput tot de ei şi au trecut la treabă. Cu ajutorul, susţinerea şi sponsorizarea prietenilor, familiei, colegilor şi ajutaţi parţial de elevi, aceştia au realizat şi asamblat în proporţie de 95%, după zeci de ore de muncă asiduă, aparatul de zbor care, va fi amplasat de Primăria municipiului Reşiţa în incinta Liceului Teoretic “Traian Vuia” din cartierul Lunca Bârzavei din municipiu, unitate şcolară aflată în prezent în renovare.

Avionul-automobil, realizat în întregime şi cu materialele proprii în atelierele Colegiului Tehnic din Reşiţa va evidenţia o altă faţetă a perenităţii industriei constructoare de maşini din Valea Bârzavei, constituind o emblemă a urbei după locomotivele cu aburi, turbinele şi iscusinţa în prelucrarea fierului de pe aceste meleaguri, încărcate de istorie, ale Banatului de Munte.

Sorell Raţă şi Gigi Atinge

Şi în avampremieră, destăinuim că în paralel cu macheta avionului-automobil „Vuia 1”, echipa de profesori şi elevi de la Colegiul Tehnic din Reşiţa mai au în execuţie încă două proiecte, este vorba despre o tablă de şah interactivă şi un robot de mărimea unui stat de om, confecţionate din materiale reciclable.

Povestea integrală a machetei avionului-automobil „Vuia1” o puteţi afla sâmbătă, 5 februarie, în emisiunea „Oameni şi Locuri”, pe 105.6 FM, de la 15:15 în „Interferenţe pe frecvenţe”, program realizat şi coordonat de Oana Nicolae.

 

Povestea maşinilor care au construit România: Camioanele româneşti de altădată, readuse la viaţă de colecţionarul de autovehicule de mare tonaj din Banat
Oameni și locuri vineri, 1 noiembrie 2024, 17:00

Povestea maşinilor care au construit România: Camioanele româneşti de altădată, readuse la viaţă de colecţionarul de autovehicule de mare tonaj din Banat

Adevăratul muzeu al Uzinelor Steagul Roşu nu este la Braşov, ci la Iabalcea în Caraş-Severin, pentru că aici trăieşte sufletul care dă o...

Povestea maşinilor care au construit România: Camioanele româneşti de altădată, readuse la viaţă de colecţionarul de autovehicule de mare tonaj din Banat
Banatul Montan este o zonă deosebit de interesantă şi variată, dar prea puţin cunoscută turiştilor de pretutindeni
Oameni și locuri vineri, 18 octombrie 2024, 17:00

Banatul Montan este o zonă deosebit de interesantă şi variată, dar prea puţin cunoscută turiştilor de pretutindeni

Banatul, în arealul turismului etnofolcloric reprezintă o zonă deosebit de bogată  şi variată, prin influenţa culturală a minorităţilor...

Banatul Montan este o zonă deosebit de interesantă şi variată, dar prea puţin cunoscută turiştilor de pretutindeni
Un şofer din Banat are o pasiune aparte: colecţionează vinuri din întreaga lume
Oameni și locuri joi, 3 octombrie 2024, 17:00

Un şofer din Banat are o pasiune aparte: colecţionează vinuri din întreaga lume

Pentru o familie din Banatul de Munte vinul nu a fost niciodată o simplă băutură, ci o pasiune, care în timp s-a transformat într-un mod de...

Un şofer din Banat are o pasiune aparte: colecţionează vinuri din întreaga lume
Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende
Oameni și locuri vineri, 20 septembrie 2024, 17:00

Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende

A fost cândva o insulă pe Dunăre, Ada-Kaleh sau insula Cetăţii care, acum se află pe fundul fluviului european. Dar, în urma ei au rămas...

Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende
Oameni și locuri vineri, 6 septembrie 2024, 17:00

De la pasionat la creator: Un IT-ist din Reşiţa a realizat un joc de masă despre oraşul său natal

De când ne naştem, jocul este o practică des întâlnită şi ocupă un loc aparte în umanitate. Jocul este relaxare, dar şi o metodă de...

De la pasionat la creator: Un IT-ist din Reşiţa a realizat un joc de masă despre oraşul său natal
Oameni și locuri joi, 29 august 2024, 15:00

Reşiţa este locul în care tradiţiile de odinioară se păstrează vii şi astăzi

Palatul Cultural, o adevărată bijuterie arhitecturală, dar şi un reper arhitectonic pentru întregul Banat de Munte, singura clădire cu...

Reşiţa este locul în care tradiţiile de odinioară se păstrează vii şi astăzi
Oameni și locuri marți, 20 august 2024, 17:00

Cel mai în vârstă pasionat de cicloturism din Banat este din Reşiţa. Parcurge 100 de kilometri pe zi şi este sănătos tun

Are 82 de ani împliniţi, este un om jovial, nerăbdător să-ţi împărtăşească din experienţele sale inedite petrecute de-a lungul vieţii....

Cel mai în vârstă pasionat de cicloturism din Banat este din Reşiţa. Parcurge 100 de kilometri pe zi şi este sănătos tun
Oameni și locuri sâmbătă, 17 august 2024, 17:00

„Devoratorul de cărţi” din Banat, trăieşte în Reşiţa. A citit peste 5.000 de volume și nu se oprește aici!

Fiecare dintre noi are câte o pasiune, ceva ce ne place să facem fără a fi obligați, care ne ocupă timpul și care ne relaxează în diferite...

„Devoratorul de cărţi” din Banat, trăieşte în Reşiţa. A citit peste 5.000 de volume și nu se oprește aici!