Ziua Internaţională a Presei Libere: Jurnalist sau prestator de servicii de comerț electronic?
Organizaţia internaţională pentru drepturile jurnaliştilor „Reporteri fără frontiere” a declarat că libertatea presei a înregistrat un declin în 2015 în toate zonele lumii. Organizaţia a subliniat că este o nouă eră a propagandei facilitată de noile tehnologii. Mulţi lideri ai lumii au încercat să suprime vocea presei publice, în timp ce media privată a fost configurată de interese corporatiste. În statele latino-americane s-a înregistrat cu precădere o scădere a libertăţii presei.
Numărul ziarelor s-a redus semnificativ în ultimul deceniu, iar presa s-a mutat în mediul online.
Dar aici se pune întrebarea: Cine este jurnalist, cine este ziarist și cine este prestator de servicii de comerț electronic?
Conform COR „jurnaliștii/ziariștii se ocupă cu cercetarea, investigarea, interpretarea și comunicarea știrilor și informațiilor publice prin intermediul ziarelor, televiziunii, radioului și altor mijloace media. Grupa de bază 2642 face parte din Grupa majoră 2 – Specialiști în diverse domenii de activitate Subgrupa majoră 26 – Specialiști în domeniul juridic, social și cultural Grupa minoră 264 – Autori, jurnaliști și lingviști”. Suntem în măsură să determinăm astfel în mod obiectiv că un jurnalist:
– trebuie să aibă studii superioare care să îi ofere cunoștințe și competențe generale de specialitate, precum și abilități cognitive specifice profesiei;
– trebuie să adere la un cod deontologic sau de etică jurnalistică;
– trebuie să dispună de un contract de muncă care să ateste încadrarea conform COR pentru funcția de jurnalist sau ziarist, întrucât profesia nu este una din categoria celor liberale.
Este esențial a se realiza diferența între jurnalist și prestatorul de servicii de comerț electronic, în primul rând, pentru protecția acestei profesii nobile, cât și pentru protecția persoanelor care fac uneori obiectul unei campanii de defăimare ai căror autori invoca protecția de care se bucură exclusiv jurnaliștii.
Prestatorul de servicii în mediul on-line urmărește obținerea de profit de pe urma publicității asociate informației prezentate, cu cât „știrea” este mai incredibilă, cu atât traficul paginii web va spori generând venituri mai mari pentru prestatorul de servicii de comerț electronic. Aici intervine necesitatea determinării calității de jurnalist sau de simplu prestator de servicii de comerț electronic, cel din urmă fiind motivat exclusiv de obținerea de profit. În anul 2015, obiectul vânzării prin serviciile societății informaționale este publicitatea asociată expunerii negative/pozitive realizate în raport cu subiectul „știrii”, activitate generatoare de venit și profit care nu are nicio legătură cu jurnalismul.
Articol editat de Mirabela Afronie, 20 aprilie 2016, 14:35
Potrivit ultimului clasament al libertăţii presei, România ocupă locul 52 din 180 de state analizate. Primele trei poziţii sunt ocupate de ţările din nordul Europei – Finlanda, Norvegia şi Danemarca, iar ultimele de Siria, Turkmenistan, Coreea de Nord sau Eritrea.
„Reporteri fără frontiere” susţine că în 2015 libertatea presei a înregistrat un declin în întreaga lume.
Organizaţia internaţională pentru drepturile jurnaliştilor „Reporteri fără frontiere” a declarat că libertatea presei a înregistrat un declin în 2015 în toate zonele lumii. Organizaţia a subliniat că este o nouă eră a propagandei facilitată de noile tehnologii. Mulţi lideri ai lumii au încercat să suprime vocea presei publice, în timp ce media privată a fost configurată de interese corporatiste. În statele latino-americane s-a înregistrat cu precădere o scădere a libertăţii presei.
Numărul ziarelor s-a redus semnificativ în ultimul deceniu, iar presa s-a mutat în mediul online.
Dar aici se pune întrebarea: Cine este jurnalist, cine este ziarist și cine este prestator de servicii de comerț electronic?
Conform COR „jurnaliștii/ziariștii se ocupă cu cercetarea, investigarea, interpretarea și comunicarea știrilor și informațiilor publice prin intermediul ziarelor, televiziunii, radioului și altor mijloace media. Grupa de bază 2642 face parte din Grupa majoră 2 – Specialiști în diverse domenii de activitate Subgrupa majoră 26 – Specialiști în domeniul juridic, social și cultural Grupa minoră 264 – Autori, jurnaliști și lingviști”. Suntem în măsură să determinăm astfel în mod obiectiv că un jurnalist:
– trebuie să aibă studii superioare care să îi ofere cunoștințe și competențe generale de specialitate, precum și abilități cognitive specifice profesiei;
– trebuie să adere la un cod deontologic sau de etică jurnalistică;
– trebuie să dispună de un contract de muncă care să ateste încadrarea conform COR pentru funcția de jurnalist sau ziarist, întrucât profesia nu este una din categoria celor liberale.
Este esențial a se realiza diferența între jurnalist și prestatorul de servicii de comerț electronic, în primul rând, pentru protecția acestei profesii nobile, cât și pentru protecția persoanelor care fac uneori obiectul unei campanii de defăimare ai căror autori invoca protecția de care se bucură exclusiv jurnaliștii.
Prestatorul de servicii în mediul on-line urmărește obținerea de profit de pe urma publicității asociate informației prezentate, cu cât „știrea” este mai incredibilă, cu atât traficul paginii web va spori generând venituri mai mari pentru prestatorul de servicii de comerț electronic. Aici intervine necesitatea determinării calității de jurnalist sau de simplu prestator de servicii de comerț electronic, cel din urmă fiind motivat exclusiv de obținerea de profit. În anul 2015, obiectul vânzării prin serviciile societății informaționale este publicitatea asociată expunerii negative/pozitive realizate în raport cu subiectul „știrii”, activitate generatoare de venit și profit care nu are nicio legătură cu jurnalismul.