World Vision România: Doi din trei profesori spun că şcolile au nevoie de investiţii în laboratoarele de informatică, 34% vor mai mulţi bani pentru grupurile sanitare
La început de an şcolar, World Vision România realizează o radiografie a învăţământului din mediul rural şi din alte comunităţi vulnerabile. 65% dintre cadrele didactice consultate de fundaţie atrag atenţia asupra nevoii de investiţii în laboratoarele de informatică şi pentru alte discipline. Mai mult de unul din trei profesori spun că sunt necesare investiţii pentru amenajarea sau reabilitarea grupurilor-sanitare (toalete).
Articol editat de Valentina Adam, 4 septembrie 2022, 11:18
Elevii, părinţii şi profesorii consultaţi de World Vision România au identificat câteva dintre problemele urgente, care împiedică buna desfăşurare a procesului educaţional la clasă. Una dintre acestea este nevoia de investiţii în infrastructura şcolilor.
65% dintre cadrele didactice consultate de fundaţie spun că este nevoie de mai multe investiţii pentru laboratoarele de informatică şi de alte discipline. Aproape unul din doi profesori crede că este nevoie de mai mulţi bani pentru spaţiile dedicate activităţilor sportive. 44% vor investiţii pentru renovarea clădirilor, 41% pentru spaţiile de joacă şi biblioteci, 34% pentru grupuri sanitare (toalete) şi 30% pentru accesibilizarea drumurilor către şcoală, inclusiv achiziţionarea de autobuze.
Totodată, 87% dintre cadrele didactice îşi doresc să se implementeze un program de masă caldă cu ore remediale în toate şcolile vulnerabile, motivând că un astfel de pachet de servicii ajută la prevenirea şi combaterea abandonului şcolar.
Factorii care îi demotivează pe profesori
Lipsa unei infrastructuri corespunzătoare este direct legată de nivelul scăzut de motivaţie al profesorilor care predau în medii defavorizate, însă nu este singura cauză.
– Mai mult de unul din trei spun că au prea multe obligaţii birocratice în afara orelor;
– Doi din trei cred că programa şcolară este încărcată sau nu este adaptată nevoilor actuale ale copiilor;
– Unu din doi este descurajat de neimplicarea părinţilor în educaţia copiilor sau de alte probleme ale familiei ca nivelul de sărăcie sau lipsa de educaţie a părinţilor.
Una din zece familii nu are nici măcar un singur dispozitiv pentru învăţarea online
La mai bine de doi ani de la debutul pandemiei, infrastructura pentru educaţia online lipseşte în continuare în multe dintre şcolile şi familiile din comunităţile dezavantajate.
– Unu din trei părinţi spune că şcolile n-au suficiente calculatoare şi table interactive;
– Una din 10 familii nu are nici măcar un dispozitiv în gospodărie pentru învăţământul online, mai arată datele fundaţiei.
Totodată, din cauza sărăciei, 35% dintre adolescenţi n-au niciodată sau au doar uneori suficiente rechizite şi cărţi pentru şcoală. Aşa se face că aproape din unu din zece părinţi îşi retrage cel puţin un copil de la şcoală temporar sau definitiv ca să facă faţă cheltuielilor.
Iar lipsurile şi neputinţele părinţilor în a sprijini educaţia copiilor nu se opresc aici. Aproape jumătate dintre părinţii care au copii în clasele V-VIII spun că le este greu să-i ajute cu lecţiile la Matematică. La unu din cinci părinţi îi este greu să ofere sprijin copilului său şi la Limba Română.
‘Susţinerea copiilor la şcoală, după ce termină opt clase, devine o povară şi mai greu de dus pentru părinţi. La liceu sunt cheltuieli mult mai mari din cauza nevoii de cazare şi/sau navetă. Din acest motiv, dar şi din cauza neîncrederii părinţilor că şcoala poate schimba viitorul copiilor în bine şi pentru că de multe ori nu-i văd pe cei mici interesaţi de şcoală, cel puţin 2 din 10 părinţi nu-şi mai susţin copiii să continue studiile la liceu’, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Aşteptările elevilor de la noul an şcolar:
Întrebaţi ce măsuri ar trebui să se regăsească printre priorităţile sistemului de învăţământ, elevii consultaţi de World Vision România au răspuns:
– digitalizarea (61%);
– masa caldă la şcoală pentru toţi elevii (56%);
– educaţia remedială (53%);
– burse mai mari 40 (%);
– investiţii în infrastructura şcolilor (26%).
Gradul de violenţă prezent în şcolile vulnerabile
Doi din zece copii spun că violenţa este prezentă în şcoala lor mult sau foarte mult, mai arată datele World Vision România. Această realitate este confirmată şi de părinţii lor, 30% afirmând că există violenţă în şcoli. Pe de altă parte, doar 2% dintre elevi ar vorbi cu profesorii despre abuzurile prin care trec.
‘Zeci de mii de elevi, în special celor din comunităţile marginale, se îndepărtează de şcoală din mai multe motive: n-au profesori suficient de motivaţi şi de pregătiţi, nu sunt sprijiniţi de părinţi atunci când poate au cea mai mare nevoie, nu au infrastructura necesară (fie că vorbim de un drum asfaltat până la şcoală sau de un laptop) şi nici nu se simt în siguranţă. Este important ca noua legislaţie în educaţie, cât şi autorităţile care o vor pune în aplicare să se uite onest la aceste realităţi dure ale învăţământului din România şi să ia deciziile cele mai bune pentru aceşti copii‘, a mai declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.