Tarom se pregăteşte să reia zborurile spre China
Articol editat de Mirabela Afronie, 15 mai 2014, 12:29
Linia aeriană Bucureşti-Beijing şi retur a fost sistată în 2003, din raţiuni economice. Ce s-a schimbat din 2003 până acum ca să poată justifica redeschiderea liniei aeriene. Au fost încheiate nişte memorandumuri cu China în vederea realizării unor proiecte în domeniul agriculturii, energiei şi comunicatiilor, însă până acum nu s-a concretizat nimic şi nici nu există indicii că vor fi încheiate contracte de mare valoare în următoarea perioadă. În plus, nici comunitatea românească din China nu este atât de numeroasă încât să justifice o linie aeriană care cu 10 ani în urmă s-a dovedit neviabilă din punct de vedere economic. Acum, se doreşte operarea a două curse pe săptamanâ, durata unui zbor urmând să fie de nouă ore. În schimb, făcând o paralelă, o linie aeriană directă cu SUA pare a fi mult mai justificată. Un argument puternic ar fi că România este aliat apropiat şi partener strategic al SUA, mai ales în actualul context de securitate regional. De asemenea, din punct de vedere economic, trebuie luat în calcul Tratatul de Liber-Schimb Transatlantic (TTIP) care va fi încheiat între Uniunea Europeana şi SUA, acesta fiind una dintre marile priorităţi europene. Tot din punct de vedere economic, legăturile cu SUA sunt mult mai puternice, fiind prezente în Romania o serie de investitori americani importanţi, precum Chevron, ExxonMobil, Cargill, Timken, Citibank, Dell, FORD, Smithfield, Johnson & Johnson etc. În plus şi foarte important, comunitatea românească din SUA este mult mai mare decât cea din China. Ideea reluării zborurilor către China a fost lansată încă de anul trecut, în luna iulie, de către premierul Victor Ponta în cadrul unei vizite la Beijing, şi a fost reluată în noiembrie, după un forum economic româno-chinez la Bucureşti. În iulie, fostul director executiv al Tarom, Nicolae Demetriade, a spus că Tarom nu deţine avioane pregătite pentru zboruri directe către China. „Ne dorim cu toţii să zburăm nu doar la Beijing, ci şi la New York sau în alte oraşe. Dar trebuie să vedem posibilitaţile pe care le avem şi analizăm orice sanşă. În acest moment nu putem să zburăm la Beijing cu avioanele pe care le avem. Nu avem un avion care să poată asigura acest lucru”, a afirmat Demetriade. La rândul său, Dan Pascariu, fost preşedintele CA al Tarom, spunea că nu se justifică economic astfel de zboruri. „Cât de mare poate sşâă fie frecvenţa unor curse Bucureşti-Beijing astfel încât să fie avioanele pline şi să poată fi profitabile? Pentru că dacă sunt săptămânale, cu rămânerea echipajului acolo timp de o săptămână, costurile cresc atât de mult încât până la urmă un astfel de zbor poate deveni nerentabil”, a afirmat Dan Pascariu.
Sursa:www.hotnews.ro