Scandal la Evaluarea Naţională 2016. Un subiect de la proba de matematică a creat controverse.
Articol editat de Mirabela Afronie, 30 iunie 2016, 21:04
148.795 de absolvenţi ai clasei a VIII-a au participat la proba scrisă la matematică din cadrul Evaluării Naţionale 2016. Mai mulţi profesori, elevi şi părinţi reclamă că cerinţa punctului 6 de la Subiectul I de la proba de Matematică din cadrul Evaluării Naţionale nu a fost corect formulată şi i-a indus în eroare pe mulţi candidaţi.
Preşedintele Societăţii de Ştiinţe Matematice, Radu Gologan, respinge ipoteza invocată de părinţii unor elevi conform căreia ar exista ambiguitate la itemul 6 de la subiectul numărul 1 al probei scrise de matematică din cadrul Evaluării Naţionale.
„Relativ la punctul 6 al primei părţi din subiectul matematică — Evaluare Naţională, mă pronunţ fără echivoc, dar conştient de competenţa matematică, că nu există nicio ambiguitate. Pentru astfel de diagrame, absolut întotdeauna nu se pune problema notării axelor cu Ox şi Oy. Aici este foarte clar pe ce axă sunt notele: de la 1 la 10, iar legenda este clară: număr de elevi. Este, după părerea mea, cazul ca părinţi subiectivi şi, sigur, supăraţi, dar fără competenţe matematice, să înceteze a mai agresa actul didactic şi de evaluare, umilind astfel munca majorităţii dascălilor, dedicaţi şcolii”, a declarat matematicianul pentru AGERPRES.
Referitor la itemul numărul 6 de la subiectul I, varianta 7, disciplina matematică, din cadrul Evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, din data de 29.06.2016, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) face următoarele precizări:
Itemul evaluează competenţa Analizarea unor situaţii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor, competenţă formată/dezvoltată în cadrul unităţii de învăţare „Elemente de organizare a datelor”, clasa a VII-a, prezentă în programa pentru Evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a şi aprobată prin Ordinul de ministru nr. 4431/29.08.2014, Anexa nr. 3.
Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (veziwww.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015.
Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor).
Răspunsul corect, din punct de vedere matematic, la acest item este cel prevăzut în baremul de evaluare şi de notare.