Ascultă Radio România Reșița Live

Ignatul – tradiţii româneşti cu origini antice

Vineri, 20 decembrie, în calendarul popular românesc este marcată Sărbătoarea Ignatului, sau Ihnatul, Ignatul porcilor sau Inătoarea, care deschide, conform credinţelor populare, suita sărbătorilor de iarnă care se încheie cu Sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul.

Ignatul – tradiţii româneşti cu origini antice

Articol editat de Casandra Silitra, 20 decembrie 2019, 09:46

Fără o legătură directă cu această tradiţie, în religia creştin-ortodoxă este prăznuit, în această zi, Sfântul Mucenic Ignatie Teoforul, urmaş al apostolilor, patriarh al Bisericii Antiohiei şi ucenic al Sfântului Evanghelist Ioan, care a suferit multe chinuri pentru că nu s-a lăsat întors de la credinţa în Hristos şi a fost aruncat leilor, care l-au devorat, oasele lui fiind duse în Antiohia şi venerate ca moaşte. Astfel, tăierea porcului de Ignat este modul în care o practică păgână este asociată cu o sărbătoare creştină.

* * * * *

Ritualul tăierii porcului în ziua de Ignat îşi are originea, conform folcloriştilor, în tradiţiile Romei antice, care practica acest sacrificiu la Saturnalii, între 17 şi 30 decembrie, consacrându-l lui Saturn, zeu al semănăturilor, la origine. Porcul era considerat întruchiparea acestei divinităţi, a cărei moarte şi reînviere se consumă la cumpăna dintre ani.

Încă din acele vremuri, ritualul tăierii porcului trebuia să respecte anumite condiţii stricte: sacrificiul trebuia pornit după ivirea zorilor şi încheiat la apusul soarelui, întrucât numai lumina poate ţine la distanţă spiritele malefice care ar putea anula virtuţile sacrificiului. De asemenea, locul sacrificiului era supus unui ritual de purificare, fiind tămâiat şi stropit cu apă sfinţită, pentru îndepărtarea duhurilor rele.

Cuvântul Ignat provine din latinescul Ignis, care înseamnă foc, iar în vremuri îndepărtate, această zi era una dintre cele mai importante sărbători solare.

Din bătrâni se spune că, dacă sacrificarea porcului nu se împlineşte în ziua Ignatului, animalului nu-i merge bine şi începe să slăbească.

Conform tradiţiei, tăierea porcului este singura activitate permisă a se desfăşura în ziua de Ignat, fiind interzise oricare alte activităţi casnice – spălatul, cusutul, torsul lânii, măturatul.

În vremurile actuale, respectând tradiţiile antice, bărbatul care se ocupă de ritualul tăierii porcului trebuie să fie un om curat sufleteşte, care înainte de sacrificiu trebuie să se spovedească la Biserică, Duhovnicul iertându-i astfel şi păcatul sacrificării porcului. De asemenea, conform vechilor ritualuri, e necesar ca şi gospodăria să fie sfinţită înainte de sacrificare.

Există credinţa că femeile, mai miloase din fire, nu trebuie să participe sacrificiu, deoarece se spune că animalul nu poate muri, rolul lor începând din momentul în care carnea ajunge spre preparare în bucătăria gospodinei. Conform altor credinţe, participarea oamenilor miloşi la ritual trebuie evitată şi fiindcă se spune că în caz contrar, carnea porcului nu va fi gustoasă.

Unii specialişti în tradiţiile noastre mai menţionează şi aspecte magice, printre care şi sacrificarea unui porc de culoare neagră, a cărui carne, după sacrificiu, are efecte vindecătoare în cazul unei boli ciudate, numită „Spurcatul”. Dealtfel în medicina populară se spune că, atunci când sângele porcului negru este amestecat cu făină, reprezintă un leac sigur pentru bolile grave, cu care se „afumă” copiii, ca să scape de guturai, de frică şi de alte boli ale copilăriei.

Fie el alb sau negru, ritualul tăierii porcului începe cu o seară înainte, atunci când oamenii pregătesc câteva cuţite bine ascuţite, o butelie de gaz sau paie – pentru pârlit, vasele în care vor pune carnea, slănina şi şoriciul. Se spune că paiele pentru foc e necesar să fie primele din cele culese în urma secerişului de vară, special depozitate pentru Ignat.

Se spune că în noaptea de Ignat porcii visează dacă vor fi sau nu tăiaţi sau visează un cuţit, ceea ce constituie un semn că vor fi sacrificaţi.

Tradiţia arată că în focul pregătit pentru preparare trebuie să fie aruncate ramuri de lemn câinesc şi de iasomie, pentru ca aroma şoriciului să fie una deosebită.

Un alt obicei arată că, după ce este gata de pârlit, trebuie să se pună un pled peste porc pe care să se urce cei mici, să se veselească, pentru ca porcul să fie mâncat cu poftă. Mai mult, în unele zone din ţară, copiilor care participă la ritual, când sunt urcaţi pe pântecul porcului, li se face semnul crucii pe frunte cu sângele animalului sacrificat, existând credinţa că, respectând acest obicei, copiii vor fi rumeni în obraji şi feriţi de deochi tot anul. Acest ritual este legat de credinţa populară mai largă care arată că de Ignat oamenii trebuie vadă sângele porcului sacrificat pentru a  fi feriţi de boli în Noul An.

Deşi Ignatul cade întotdeauna în plin post al Crăciunului, tradiţiile moştenite de români sunt extrem de puternice, încât nu pot fi oprite nici chiar de regulile foarte stricte impuse de Biserică.

Acum despre cele „lumeşti”: după prepararea şi tranşarea în „mare” de către bărbaţi, femeile sunt cele care se ocupă, uzual, cu împărţirea cărnii pe categorii, pentru cârnaţi, caltaboşi, tobă, pentru friptura de la ”pomana porcului”, iar picioarele se folosesc pentru piftie.

După tranşarea şi sortarea cărnii, se pregăteşte „pomana porcului”, pentru toţi cei care au ajutat sau doar asistat la tăierea porcului. Într-un ceaun mare se prăjeşte carne din porcul proaspăt sacrificat, tăiată din toate părţile porcului: muşchi, ficat, slănină, coastă, alături de care se „asezonează”, de obicei, o mămăligă mare, şi eventual un castron plin cu murături asortate, alături de, bineînţeles, ţuica fiartă.

Nu ne îndoim că în materie de preparare a produselor din carne de porc, românii sunt unii dintre cei mai calificaţi şi cei mai apreciaţi specialişti. Vorbim aici de utilizarea oricărei bucăţi a porcului, începând de la urechi, coadă şi picioare pentru piftie, la carnea macră pentru friptură, slănina pusă la afumat, până la intestinele folosite pentru a fi umplute cu carnea tocată – pentru delicioşii cârnaţi, condimentaţi în fel şi chip, tobă, lebăr şi caltaboş.

În unele zone de la noi, ”pomana porcului” se împarte comunităţii şi săracilor, sau o parte din bucatele gătite din carnea porcului se duce la biserică spre a fi sfinţite.

În unele zone din Banat şi din Moldova, sărbătoarea se mai numeşte şi Inătoarea – un duh ostil, o divinitate răzbunătoare, întruchipată de o femeie bătrână, urâtă, lacomă şi cu apucături de căpcăun, care „mânca lumea”, sau o fiinţă vicleană, ce încerca să le ispitească pe femei să lucreze, după care le opărea sau le devora. Pentru a contracara acţiunile ei malefice şi a o împiedica să se apropie de casă, femeia „ispitită” trebuia să iasă, la miezul nopţii, în curte şi să imite cântecul cocoşului, repetându-l de trei ori. Se credea că, auzind cântecul cocoşului, Inătoarea se retrăgea speriată. După ce îndeplinea acest ritual de apărare, femeia trebuia să intre în casă şi să stingă focul, ca Inătoarea să nu fie atrasă de lumină şi să revină. Tocmai de aceea, se spune că este bine ca, pe tot parcursul zilei de Ignat, oamenii să poarte sau să aibă asupra lor inele, cercei, monede sau orice alt obiect metalic, care încărcat fiind cu energie, să ţină la distanţă duhurile ostile.

Tot în Banat există obiceiul ca Inătoarea să fie împiedicată să se apropie de casă, după sacrificarea porcului, prin înconjurararea de trei ori a gospodăriei cu o cârpă aprinsă.

Toate aceste obiceiuri şi credinţe se circumscriu, de fapt, obiceiului străvechi al oferirii ofrandelor pentru alungarea spiritelor rele şi atragerea duhurilor bune care să ocrotească gospodăriile şi oamenii, în anul care urmează.

Sursa – rador.ro

Etichete:
Pacienţii internaţi în spitalele din Caraş-Severin au solicitat urna mobilă
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 14:24

Pacienţii internaţi în spitalele din Caraş-Severin au solicitat urna mobilă

Persoanele internate în spital care nu se pot deplasa către secţia de votare din cauza problemelor de sănătate pot solicita urna mobilă. La...

Pacienţii internaţi în spitalele din Caraş-Severin au solicitat urna mobilă
MAI Caraş-Severin: au fost semnalate 6 sesizări cu privire la posibile incidente electorale, 3 sunt în curs de verificare
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 12:32

MAI Caraş-Severin: au fost semnalate 6 sesizări cu privire la posibile incidente electorale, 3 sunt în curs de verificare

Pe parcursul nopții, cât timp cele 364 de secții de votare organizate la nivelul județului Caraș-Severin s-au aflat sub protecția efectivelor...

MAI Caraş-Severin: au fost semnalate 6 sesizări cu privire la posibile incidente electorale, 3 sunt în curs de verificare
Un reşiţean a ajuns în arest după ce a încălcat un ordin de protecţie
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 11:45

Un reşiţean a ajuns în arest după ce a încălcat un ordin de protecţie

Un reşiţean a ajuns în arest după ce a încălcat un ordin de protecţie. Bărbatul poată acum dispozitiv electronic de supraveghere....

Un reşiţean a ajuns în arest după ce a încălcat un ordin de protecţie
Prezenţa la PREZIDENŢIALE 2024: Până la ora 12:00 au votat 20,33% dintre alegători
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 08:28

Prezenţa la PREZIDENŢIALE 2024: Până la ora 12:00 au votat 20,33% dintre alegători

Aproximativ 19 milioane de români sunt chemaţi la urne, astăzi, pentru a vota în primul tur al alegerilor prezidenţiale. ORA 12:00 Prezența în...

Prezenţa la PREZIDENŢIALE 2024: Până la ora 12:00 au votat 20,33% dintre alegători
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 07:39

Prezidenţiale2024: A început votarea în ţară

Peste 18 milioane de alegători sunt aşteptaţi duminică la urne, în cele aproape 19.000 de secţii, care s-au deschis la ora 7,00 în ţară,...

Prezidenţiale2024: A început votarea în ţară
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 15:31

Mai multe localităţi din Caraş-Severin au rămas fără curent electric. Sute de abonaţi sunt afectaţi din cauza vremii

Localităţile Brebu Nou, Zorlenţu Mare, Cărăvan şi Turnu Ruieni sunt în continuare fără curent electric din cauza vremii, în special după...

Mai multe localităţi din Caraş-Severin au rămas fără curent electric. Sute de abonaţi sunt afectaţi din cauza vremii
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 15:19

Medicii Spitalului Victor Babeş din Timişoara efectuează în acest weekend spirometrii gratuite

Medicii Spitalului de Boli Infecţioase Victor Babeş din Timişoara efectuează în acest sfârşit de săptămână spirometrii gratuite pentru a...

Medicii Spitalului Victor Babeş din Timişoara efectuează în acest weekend spirometrii gratuite
Actualitate sâmbătă, 23 noiembrie 2024, 13:28

Artistul Gabriel Cotabiță a părăsit ”scena” la 69 de ani

Nu am știut niciodată de ce trebuie să moară și artiștii. Nu am înțeles de ce? Așa cum nu înțeleg de ce la jumătatea zilei de sâmbătă...

Artistul Gabriel Cotabiță a părăsit ”scena” la 69 de ani