Consumul populaţiei a crescut cu peste 15% în luna mai. Cum au ajuns românii campionii europeni ai vânzărilor cu amănuntul
Articol editat de Mirabela Afronie, 6 iulie 2016, 08:47
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, considerat cel mai important indicator al consumului populaţiei, a avansat în luna mai cu 15,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2015. Vânzările au fost susţinute în continuare mai ales de comerţul cu alimente. Cumulat pe primele cinci luni, afacerile din comerţul cu amănuntul au crescut cu 18,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2015.
Alimentele, la +20%
Datele oficiale, care exclud vânzările de autovehicule şi motociclete, arată că afacerile din comerţ au fost susţinute în luna mai în special de vânzările de produse alimentare. „Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna mai 2016, comparativ cu luna mai 2015 a înregistrat o creştere cu 15,8% ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+20,0%), vânzările de produse nealimentare (+14,5%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,1%)“, se precizează într-un comunicat al INS.
Relaxarea fiscală a umflat consumul
Vânzările din sectorul de retail au fost stimulate de măsurile fiscale. Astfel, de la 1 ianuarie 2016 au intrat în vigoare mai multe reduceri de taxe şi impozite. Cota generală de TVA a scăzut de la 24% până la 20%, iar cota TVA pentru apa potabilă şi pentru cea folosită în irigaţii a scăzut de la 24% până la 9%. De asemenea, impozitul pe dividende a scăzut de la 16% până la 5%, aplicându-se şi pentru profitul aferent anului trecut, iar unele accize au fost diminuate faţă de nivelul din 2015. Compararea datelor referitoare la comerţ din mai 2016 cu cele din mai 2015 este influenţată şi de reducerea TVA la alimente de la 24% până la 9%, aplicată din iunie 2015.
A cincea lună în topul European
România a înregistrat în mai cea mai mare creştere a afacerilor în comerţul cu amănuntul din Uniunea Europeană, pentru a cincea lună consecutiv, cu un avans ajustat la numărul de zile lucrătoare de 13,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşterea medie la nivelul UE a fost de numai 2,8%, potrivit datelor publicate marţi de biroul european de statistică Eurostat. Seriile Eurostat arată că luna mai a fost a cincea în acest an în care România a înregistrat cea mai mare creştere a afacerilor din comerţul cu amănuntul din Uniunea Europeană. În ianuarie, indicatorul a avansat în România cu 15,7%, apoi în februarie cu 19%, în martie cu 18,6%, iar în aprilie cu 20,1%, în timp ce creşterea medie din UE s-a situat în primele patru luni între 1,8% şi 2,8%. În luna mai, creşteri importante ale afacerilor din sectorul de retail au mai avut loc în Luxemburg (+10%), Estonia (+7%) şi Irlanda (+6,7%). În schimb, vânzările de retail din Belgia au scăzut cu 1%.
Sursa: adevarul.ro