Concluziile ANPC cu privire la situația facturilor din energie și a reclamațiilor primite pe această temă
În urma cercetărilor întreprinse asupra reclamațiilor depuse de consumatori, până în acest moment, la nivelu lîntregii țări, referitoare la modul în care sunt calculate facturile la energie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a tras câteva concluzii cu caracter general.
Articol editat de Valentina Adam, 27 septembrie 2022, 19:27
Cauzele cele mai frecvente ale nemulțumirilor, din ultima perioadă, sunt următoarele:
- Consumatorii sunt insuficient informați de către furnizorii de energiec u privire la importanța transmiterii indexului către aceștia, periodic și la consecințele neducerii la îndeplinire a acestui act
- Lipsa personalului sau existența unui personal insuficient pentru citirea contoarelor/indexului consumat, pentru o verificare a transmiterii valorii corecte a acestuia, astfel încât facturile să poată fi calculate pe baze corecte de consum.
În scopul asigurării că citirea contoarelor de către personal specializat se realizează de fapt, ANPC va propune Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) introducerea unui sistem de semnalizare a prezenței fizice, pe teren, a cititorului de contor, astfel încât consumatorul să fie informat asupra momentului citirii indexului de consum.
ANPC consideră, însă, că cea mai simplă soluție pentru rezolvarea problemei calculului facturilor la energie, ar fi respectarea Legii nr. 123/2012, art. 66, alin. 4 care prevedecă ”… ANRE poate aproba devansarea aplicării calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă, în condițiile unor analize cost-beneficiu ce demonstrează existența avantajelor și la nivelul consumatorilor, iar alegerea acestei soluții este mai avantajoasă decât cea a instalării contoarelor clasice.”
Cu toatecă la alin. 1 al Legii nr. 123/2012, art. 66, se vorbește despre rentabilitate din perspectiva operatorului economic, alin. 4 subliniază faptul că, în această situație, cel mai important este consumatorul și drepturile acestuia.
”Alături de colegii noștri de la ANRE, supraveghem piața și căutăm soluții pentru a nu mai întâmpina, pe viitor situații similare. Fie și doar un singur consumator vătămat, pentru noi nu reprezintă puțin” transmite Horia Constantinescu, președintele ANPC.