Barometrul de consum cultural 2016: 29% dintre români nu au citit nici o carte în ultimul an
Articol editat de Valentina Adam, 8 iunie 2017, 12:33
77% dintre participanţii la ancheta sociologică „Barometrul de consum cultural 2016” au recunoscut că au un nivel scăzut de implicare culturală şi doar 1% au răspuns că sunt foarte interesaţi şi participă efectiv la evenimentele culturale.
Datele din sondaj mai relevă că cele mai întâlnite forme de consum cultural în spaţiul public, cel puţin o dată pe an, au fost: vizitarea muzeelor şi expoziţiilor – 38% din populaţie, vizionarea filmelor la cinematograf – 33%, spectacole de teatru – 30% şi lectura la bibliotecile publice – 21%.
Muzica populară şi etno ocupă primul loc în topul preferinţelor de consum de muzică şi dans ale românilor (53%), urmată de muzica pop autohtonă (30%), pop străină (20%), manele (15%); blues (11%); hip-hop şi muzică clasică şi simfonică cu câte 9%, rock (7%), operă şi operetă, jazz, şi electronică cu câte 6% şi experimentală (3%).
32% dintre români nu au mai cumpărat o carte în ultimele 12 luni, iar 29% nu au citit nici o carte în această perioadă. Principalele criterii pentru achiziţia de cărţi le constituie, potrivit barometrului, preţul — 26%, prestigiul (renumele) autorului — 18%, faptul că au auzit de carte — 16% ori subiectul acesteia — 15%.Referitor la dotarea cu cablu TV, 87% dintre respondenţi au acces la acest gen de comunicare, 52% — la internet.
Sondajul a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, în perioada 23 septembrie — 14 noiembrie 2016, pe un eşantion naţional de 1.349 de persoane cu vârsta de 18 ani şi peste. Marja teoretică de eroare la nivelul întregului eşantion a fost de plus/minus 2,7%, la un nivel de încredere de 95%, se arată în comunicatul emis de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală.
Rador
foto:descopera.ro