Au intrat în vigoare noile obligații europene DSA pentru Facebook, Instagram, Google și alte serviciile digitale
Începând de sâmbătă, 17 februarie 2024, intră în vigoare, pe deplin, Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA), prin care Uniunea Europeană impune o serie de obligații platformelor online precum Google, Facebook, Instagram, Youtube, cu scopul declarat de a face „mediul online mai sigur, mai echitabil și mai transparent”, a informat, vineri, Comisia Europeană, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
Articol editat de Valentina Adam, 18 februarie 2024, 12:30 / actualizat: 21 februarie 2024, 22:43
Actul legislativ privind serviciile digitale, care se aplică „intermediarilor online” din UE, își propune ca utilizatorii din statele membre, inclusiv România, să fie „mai bine protejați împotriva bunurilor și a conținutului ilegal și să li se respecte drepturile pe platformele online unde se conectează cu alți utilizatori, fac schimb de informații sau cumpără produse”.
Între timp, marile platforme au anunțat că au pus în aplicare obligațiile care le revin. De exemplu, Google și Meta au explicat, încă din 24 august 2023, cum își respectă noile obligații.
Excepții pentru platformele mici
Noile obligații europene se aplică platformelor online cu utilizatori din UE, cu excepția întreprinderilor mici și a microîntreprinderilor cu mai puțin de 50 de angajați și cu o cifră de afaceri anuală mai mică de 10 de milioane EUR.
Potrivit Comisiei Europene, platformele vizate trebuie să pună în aplicare o serie de măsuri:
- Combaterea conținutului, bunurilor și serviciilor ilegale: platformele online trebuie să le ofere utilizatorilor mijloace de semnalare a conținutului ilegal, inclusiv a bunurilor și serviciilor. Mai mult, platformele online vor trebui să coopereze cu „notificatorii de încredere”, entități specializate ale căror notificări vor trebui să primească prioritate din partea platformelor.
- Protejarea minorilor: inclusiv interzicerea totală a vizării minorilor cu reclame bazate pe crearea de profiluri sau pe baza datelor cu caracter personal ale acestora.
- Să le ofere utilizatorilor informații cu privire la reclamele pe care le văd, cum ar fi motivele pentru care anunțurile publicitare le sunt prezentate și persoanele care au plătit pentru publicitate.
- Interzicerea publicității care vizează utilizatorii pe baza unor date sensibile, cum ar fi convingerile politice sau religioase, preferințele sexuale etc.
- Să furnizeze expuneri de motive unui utilizator afectat de orice decizie de moderare a conținutului, de exemplu, eliminarea conținutului, suspendarea contului etc. și să încarce expunerea de motive în baza de date privind transparența Actului legislativ privind serviciile digitale.
- Să ofere utilizatorilor acces la un mecanism de tratare a plângerilor pentru a contesta deciziile de moderare a conținutului.
- Publică un raport privind procedurile lor de moderare a conținutului cel puțin o dată pe an.
- Să ofere utilizatorului termeni și condiții clare și să includă principalii parametri pe baza cărora funcționează sistemele sale de recomandare a conținutului.
- Desemnează un punct de contact pentru autorități, precum și pentru utilizatori.
Pe lângă platformele online, Actul legislativ privind serviciile digitale se aplică și serviciilor de găzduire (de exemplu, serviciile de cloud sau sistemele de nume de domenii, serviciile de bază care conectează utilizatorii la adresele de internet solicitate), precum și intermediarilor online (de exemplu, furnizorii de servicii de internet sau domeniul). Serviciile de găzduire și intermediarii online fac obiectul unui subset de obligații în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale.
De la sfârșitul lunii august 2023, Actul legislativ privind serviciile digitale s-a aplicat deja celor 19 de platforme online foarte mari (VLOP) și motoarelor de căutare (VLOSE) desemnate în aprilie 2023 (cu peste 45 milioane de utilizatori lunari în medie). Alte trei platforme desemnate drept platforme online foarte mari în decembrie 2023 trebuie să respecte, până la sfârșitul lunii aprilie, cele mai stricte obligații în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale. Cu toate acestea, ele vor trebui să respecte obligațiile generale prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale de mâine.
Coordonatorii serviciilor digitale din statele membre
Platformele care nu sunt desemnate ca platforme online foarte mari sau ca platforme online foarte mari vor fi supravegheate la nivelul statelor membre de către o autoritate independentă de reglementare care acționează în calitate de coordonator național al serviciilor digitale (DSC).
Va fi responsabilitatea DSC-urilor să se asigure că aceste platforme respectă normele. DSC-urile vor supraveghea și vor asigura respectarea DSA pentru platformele stabilite pe teritoriul lor.
DSC-ul pe România este Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) .
Ce fac coordonatorii serviciilor digitale:
- Să fie primul port de escală pentru plângeri din partea utilizatorilor cu privire la încălcarea DSA de către orice platformă, inclusiv platformele online foarte mari și LLOSE. Coordonatorul serviciilor digitale va transmite, după caz, plângerea coordonatorului serviciilor digitale din statul membru de stabilire al platformei, după caz, însoțită de un aviz.
- Certificarea mecanismelor extrajudiciare de recurs existente pentru ca utilizatorii să abordeze reclamațiile și să conteste deciziile de moderare a conținutului.
- Evaluează și acordă statutul de notificatori de încredere solicitanților potriviți sau entităților independente care au demonstrat expertiză în detectarea, identificarea și notificarea conținutului ilegal online.
- Prelucrarea cererilor cercetătorilor de acces la platformele online foarte mari și la datele VLOSE pentru activități de cercetare specifice. DSC-urile vor verifica cercetătorii și vor solicita acces la date în numele lor.
- Să dispună de competențe solide de investigare și de asigurare a respectării legii, pentru a asigura respectarea Regulamentului privind serviciile digitale de către furnizorii stabiliți pe teritoriul lor. Acestea vor putea dispune efectuarea de inspecții în urma unei presupuse încălcări a Regulamentului privind serviciile digitale, vor putea impune amenzi platformelor online care nu respectă Actul legislativ privind serviciile digitale și vor putea impune măsuri provizorii în cazul unor prejudicii grave aduse sferei publice.
Comitetul european pentru servicii digitale
Coordonatorii serviciilor digitale și Comisia vor forma un grup consultativ independent, Comitetul european pentru servicii digitale, pentru a se asigura că Actul legislativ privind serviciile digitale este aplicat în mod consecvent și că utilizatorii din întreaga UE se bucură de aceleași drepturi, indiferent de locul în care sunt stabilite platformele online.
Comitetul va fi consultat cu privire la punerea în aplicare a Actului legislativ privind serviciile digitale și va oferi consiliere cu privire la problemele care apar în legătură cu Actul legislativ privind serviciile digitale și poate contribui la orientări și analize. Acesta va contribui, de asemenea, la supravegherea platformelor online foarte mari și a motoarelor de căutare online foarte mari și va publica rapoarte anuale cu privire la riscurile sistemice importante și la cele mai bune practici de atenuare a acestora.
Consiliul de administrație se va reuni pentru prima dată la 19 februarie 2024.
Etapele următoare
În martie 2024, Comisia intenționează să adopte orientări privind măsurile de atenuare a riscurilor pentru procesele electorale. O consultare publică cu privire la actul delegat privind accesul la date este prevăzută pentru luna aprilie, urmând să fie adoptată până în iulie și să intre în vigoare în octombrie 2024.
În luna mai, Comisia intenționează să adopte un act de punere în aplicare privind modelele de rapoarte de transparență. Mai multe detalii privind calendarul provizoriu sunt incluse în anexă.