Francezii sunt plătiți de guvern pentru a merge cu bicicleta la serviciu
Articol editat de Valentina Adam, 15 septembrie 2018, 11:06
Prima măsură a planului guvernamental prevede introducerea unui „abonament de mobilitate durabilă”. Graţie acestuia, colectivităţile teritoriale şi marile firme le vor putea propune salariaţilor diverse indemnizaţii, până la 400 de euro pe an. Statul, adică firmele publice, se vor limita la un ajutor anual de doar 200 de euro.
In privinţa securităţii cicliştilor, planul guvernamental prevede generalizarea sensului dublu pentru biciclişti în toate oraşele cu excepţia locurilor unde primarii consideră că este prea periculos. Generalizarea sensului dublu înseamnă că eu ca ciclist voi avea voie să merg şi în contrasens pe străzile cu sens unic, pe un culoar special marcat la sol, de obicei pe partea dreaptă a drumului. Acest sistem este déjà folosit demult pe anumite străzi din Paris şi nu numai.
Planul guvernamental prevede de asemenea măsuri de incitare a oamenilor ca să-şi cumpere biciclete electrice. In fine, proiectul prezentat acum are şi un capitol educativ. Mai exact, pentru a dezvolta o aşa-zisă „cultură ciclistă”. Incă din şcoala primară copii vor beneficia de un program botezat „ştiu să merg pe bicicletă”, obictivul final fiind ca fiecare elev din sistemul public de învăţământ să ştie să pedaleze când ajunge la gimnaziu.
Noul plan guvernamental în favoarea bicicliştilor se referă şi la flagelul numărul unu care-i loveşte pe aceştia şi anume furtul. Se prevede ca de acum încolo toate cadrele de bicicletă, noi sau de mâna a doua, să fie marcate, inscripţionate, pentru a le regăsi mai uşor pe cele furate. Dacă acest lucru nu va ajunge, guvernul a prevăzut să construiască parcări securizate în apropierea gărilor.
Pe lângă miza ecolologică şi de sănătate, planul prezentat acum de guvern se vrea unul şi cu miză economică. Un recent raport comandat de ministerul Transporturilor şi bazat pe studii olandeze arăta că un plan ambiţios în favoarea bicicliătilor ar permite Securităţii sociale să economisească anual circa 30 de milioane de euro, cicliştii urmând să fie mai rar bolnavi decât ceilalţi compatrioţi ai lor.
Planurile precedente, din 2012 şi 2014, nu au dat roade, nu au mărit numărul de biciclişti francezi. Trebuie spus că la nivel european, Franţa este codaşă, pe locul 25 din 28, la capitolul mersul cu bicicleta în oraşe. In timp ce în Olanda, un sfert din drumurile domiciliu-loc de muncă se fac pe bicicletă iar în Germania, cifra este de 10%, în Franţa doar 3 procente dintre oameni merg zilnic cu bicicleta la treabă. Guvernul francez a decis deci să apuce taurul de coarne – mai bine zis de ghidon – ca să ajungă la orizontul anului 2024 la un procent triplu, mai exact de 9% dintre angajaţi care să meargă pe două roţi la muncă.
sursa foto vistazo.com