Apar „cafenelele de reparaţii”: Producătorii, obligați să repare produse și după expirarea garanției
Producătorii vor avea noi obligații de a repara produse chiar și după expirarea perioadei de garanție legală, a stabilit marţi Parlamentul European, propunând acordarea unor stimulente financiare pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparații, scrie adevarul.ro.
Articol editat de Valentina Adam, 22 noiembrie 2023, 07:14
În prezent, în România, producătorii sunt obligați să ofere o garanție de 2 ani pentru produsele de folosință îndelungată. În cazul în care produsul se defectează în această perioadă, producătorul trebuie să îl repare sau să îl înlocuiască gratuit.
După expirarea garanției, consumatorul poate solicita totuși producătorului să repare produsul, dar acesta nu mai este obligat să o facă. În acest caz, consumatorul va trebui să plătească costul reparației.
Există însă și câteva state europene în care producătorii sunt obligați să repare produsele și după expirarea garanției. De exemplu, în Franța, producătorii sunt obligați să repare produsele timp de 10 ani.
Parlamentul și-a adoptat poziția de negociere referitoare la noi norme care consolidează dreptul la reparare și reduc impactul consumului în masă asupra mediului.
Parlamentul și-a adoptat marți poziția referitoare la un „drept la reparare” consolidat de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.
Să alegem să reparăm în loc să cumpărăm ceva nou, chiar și după expirarea garanției
În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.
După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașini de spălat, aspiratoare, telefoane mobile și biciclete. Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.
O piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente pentru a alege repararea
Adesea, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile. Potrivit poziției Parlamentului, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.
Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă. Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.
Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Parlamentul a sprijinit în mod constant dreptul consumatorilor la reparații și, în cele din urmă, putem spune că răspundem în mod direct solicitărilor oamenilor. Oamenii doresc să extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar este adesea prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare. Așteptăm poziția Consiliului în curând, astfel încât să putem începe negocierile pentru a transforma aceste măsuri în legislație și pentru a deschide calea către o economie europeană cu adevărat circulară.”
Ce urmează
După ce Consiliul își adoptă poziția de negociere pe 22 noiembrie, vor putea începe discuțiile cu Parlamentul. Prima reuniune va avea loc pe 7 decembrie.
Faptul că se aruncă bunuri de consum care ar putea fi reparate are un impact profund asupra mediului: anual, în Uniunea Europeană se folosesc 30 de milioane de tone de resurse, se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se generează 35 de milioane de tone de deșeuri. Consumatorii care aleg să înlocuiască un bun în loc să-l repare pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 77 % din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.
Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE în materie de proiectare ecologică și de consolidare a rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.
Propunerea privind dreptul la reparare răspunde unei serii de recomandări ale cetățenilor prezentate în raportul Conferinței privind viitorul Europei, și anume propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11(2) privind promovarea dreptului la reparare, asigurarea utilizării durabile și pe termen lung a produselor, informarea cu privire la reparații, măsurile de combatere a obsolescenței premature și planificate, asigurarea unor garanții mai lungi, asigurarea accesului la piese de schimb, stimulente pentru utilizarea produselor pe o perioadă mai lungă și eforturile pentru o economie mai durabilă și circulară.