Ziua mondială a poștei
AGERPRES
Articol editat de Gerhard Chwoika, 9 octombrie 2017, 09:00 / actualizat: 9 octombrie 2017, 10:05
Scopul marcării acestei zile este de a conștientiza rolul sectorului poștal în viața oamenilor și a societăților de afaceri, contribuția sa la dezvoltarea socială și economică a țărilor. De asemenea, are menirea să încurajeze statele membre ale Uniunii Poștale Universale să întreprindă programe prin care să transmită mesajele lor și să facă cunoscute activitățile proprii în rândul publicului și a mass-media la nivel național.
În prezent, în țările din întreaga lume, se desfășoară festivități pentru a marca această zi, dedicată activității de curierat a poștașilor.
Administrațiile poștale lansează emisiuni filatelice dedicate acestei zile aniversare sau noi servicii poștale, organizează festivități și evenimente speciale, conferințe și seminarii cu specific poștal și filatelic. Alte activități includ postarea de afișe în oficiile poștale și în alte locuri publice, organizarea de zile ale porților deschise la oficii poștale și muzee poștale, precum și activități recreative culturale, sportive etc. Multe administrații poștale emit suveniruri speciale, cum ar fi tricouri sau insigne.
Mesajele transmise de Uniunea Poștală Universală pentru serviciile poștale din întreaga lume sunt diversificarea produselor și a serviciilor lor pentru a satisface mai bine nevoile clienților, pentru fiabilitate, creșterea vitezei de operare și sporirea securității.
Uniunea Generală a Poștelor a devenit, în 1878, Uniunea Poștală Universală. Din 1947, UPU este instituție specializată a ONU, cu sediul la Berna. România este membru fondator alături de alte 21 de state. În prezent, Uniunea Poștală Universală are afiliate administrații poștale din 192 de țări, potrivit site-ului UPU, www.upu.int.
UPU facilitează importanța conștientizării Zilei mondiale a poștei prin proiectarea și distribuirea de postere pentru a fi afișate pe tot globul. În 2016, UPU a lansat un nou poster pentru perioada 2016-2018. „Cu toate că Ziua mondială a poștei nu este guvernată de o anumită temă, cel mai nou poster-design al UPU întruchipează trei piloni strategici ai Uniunii: inovare, integrare și incluziune”, precizează www.upu.int.
La 4 septembrie 2017, Raportul de date statistice privind serviciile poștale pentru anul 2016, dat publicității de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) pe site-ul instituției, www.ancom.org.ro, arăta că valoarea pieței poștale din România a crescut cu peste 8% în anul respectiv, în condițiile în care traficul poștal total a înregistrat o scădere importantă, de peste 15%, față de 2015.
Din totalul de peste 554 de milioane de trimiteri poștale, aproximativ 522 de milioane au fost trimiteri poștale interne (peste 94% din traficul poștal total), iar aproape 32 de milioane au fost trimiteri poștale internaționale, reprezentând aproape 6% din traficul poștal total. Dacă traficul total intern a înregistrat o scădere de peste 13%, în cazul traficului internațional scăderea a fost și mai evidentă, de peste 40%.
Conform raportului ANCOM, din totalul trimiterilor poștale procesate, peste 80% au fost trimiteri din poșta de scrisori (aproape 444 de milioane), aproape 12% colete (aproximativ 66 de milioane), 2,5% trimiteri expres (aproape 14 milioane), restul de 5,5% fiind trimiteri tip publicitate prin poștă (aproape 22 milioane), mandate poștale (aproximativ 8 milioane), respectiv corespondență și imprimate de peste 2 kg (peste 880.000).
„Raportând valorile traficului poștal total aferent anului 2016 (554 de milioane de trimiteri poștale) la populația României, rezultă o medie de 28,69 de trimiteri poștale pentru fiecare locuitor, în scădere cu aproape 15% față de anul 2015”, precizează ANCOM.
În schimb, valoarea totală a pieței serviciilor poștale realizată în anul 2016 a fost de aproape 2,6 miliarde lei, în creștere cu peste 8% față de 2015, deși volumul de trimiteri procesat în anul 2016 a înregistrat o scădere de peste 15%. Creșterea valorii pieței poate fi o consecință a faptului că volumul trimiterilor ce fac obiectul serviciilor expres a crescut în 2016, tarifele acestora fiind mai mari decât cele ale serviciilor de bază, menționează raportul citat.
Peste 87% din valoarea totală a pieței poștale a fost realizată de primii 10 furnizori de servicii poștale din punct de vedere al veniturilor, precizează ANCOM.
Potrivit site-ului instituției, www.ancom.org.ro, traficul de trimiteri din sfera serviciului universal corespunzător anului 2016 a fost puțin peste 221 de milioane de trimiteri poștale (aproximativ 40% din traficul total poștal). Din traficul poștal total din sfera serviciului universal, Compania Națională Poșta Română (CNPR) a procesat aproximativ 86 de milioane de trimiteri (aproape 39%), următorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piață au realizat un trafic de peste 128 de milioane de trimiteri (peste 58%), iar restul furnizorilor aproape 3%.
Traficul intern din sfera serviciului universal a scăzut în anul 2016 cu peste 19% față de anul 2015, iar cel internațional a înregistrat o scădere de peste 24%.
Totodată, în 2016 furnizorii au raportat primirea a 482.875 de reclamații privind serviciile poștale, cu aproape 60% mai multe decât în anul 2015. Din totalul reclamațiilor depuse, 18,58% s-au dovedit a fi întemeiate, iar pentru 34.839 dintre ele au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 5.927.470 lei. În medie, în 2016 a existat o reclamație la 1.148 de trimiteri poștale și o reclamație întemeiată la 6.175 de trimiteri poștale. Din aproximativ cinci reclamații întemeiate, trei s-au soluționat prin acordarea de despăgubiri, specifică ANCOM.
AGERPRES