Meta a anunțat abonamentele pentru utilizatorii Facebook și Instagram. Cât trebuie să plătești ca să scapi de reclame
Articol editat de Valentina Adam, 9 noiembrie 2023, 07:35
Planurile de abonament lunar vor costa 9,99 euro pentru utilizatorii web, în timp ce utilizatorii de iOS și Android vor trebui să scoată din buzunar 12,99 euro pe lună.
Reglementările UE amenință să limiteze capacitatea Meta de a personaliza reclamele pentru utilizatori fără consimțământul acestora și să afecteze principala sa sursă de venituri.
Oferirea posibilității de a alege între un plan gratuit, cu conținut publicitar, și un abonament plătit fără reclame ar putea determina utilizatorii să opteze pentru primul, ajutând Meta să se conformeze reglementărilor fără a-și afecta activitatea publicitară.
Meta a fost amendată cu 390 de milioane de euro la începutul acestui an de către comisarul irlandez pentru confidențialitatea datelor și i s-a spus că nu poate folosi așa-numitul „contract” ca bază legală pentru a trimite utilizatorilor reclame bazate pe activitatea lor online.
Meta și Google și-au construit imperiul – și, în mare măsură, structura economică a internetului – pe acest model: țintirea a miliarde de utilizatori cu publicitate personalizată bazată pe datele personale pe care companiile le colectează despre aceștia, potrivit Wall Strret Journal, care a scris de la începutul acestei luni despre abonamentele care urmează să fie introduse.
Dar Uniunea Europeană (UE) luptă de ani de zile împotriva urmăririi utilizatorilor de internet fără consimțământul acestora, mai întâi prin Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) din 2016, apoi prin Regulamentul privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare în această vară.
Meta are termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma noilor sale obligații.
Compania californiană a prezentat această propunere autorităților de reglementare în luna septembrie. Bruxelles-ul nu a reacționat oficial pe această temă.
În luna iulie a anului trecut, Curtea Europeană de Justiție a decis că Meta nu are dreptul de a partaja informații personale despre utilizatorii săi între platformele sale. Utilizatorii „trebuie să aibă libertatea de a refuza în mod individual (…) să își dea consimțământul pentru anumite prelucrări de date care nu sunt necesare pentru executarea contractului, fără a fi obligați să se abțină complet de la utilizarea serviciului”, a declarat Curtea pe 4 iulie.
În consecință, acestor utilizatori trebuie „să li se ofere, dacă este cazul, contra unei taxe corespunzătoare, o opțiune alternativă echivalentă care să nu implice o astfel de prelucrare a datelor”.