Insecuritatea din Europa orientează turiștii și spre România. Vara lui 2016, cea mai profitabilă din ultimii 10 ani pentru turismul autohton
Articol editat de Mirabela Afronie, 30 iulie 2016, 07:00
„Renovarea hotelurilor din Mamaia, Neptun, Olimp, Venus, Saturn şi adoptarea unui management similar cu cel din Grecia, Turcia şi Bulgaria au făcut ca firmele de turism să înregistreze rezultate excelente în acest an”, afirmă experţii Keysfin, citați de News.ro.
Un factor decisiv pentru care mai mulți turiști aleg destinațiile românești este climatul de insecuritate extern, cauzat de atentatele din Turcia, Franţa şi Germania. „Pe fondul situaţiei internaţionale, mulţi dintre turiştii români, dar şi străini, s-au reorientat către litoralul românesc şi Delta Dunării”, arată analiștii.
Experții spun că numărul turiştilor care au vizitat Dobrogea, adică litoralul şi Delta Dunării, a crescut semnificativ în ultimii ani, pe fondul dezvoltării ofertei de servicii de calitate.
Dacă în 2010, erau înregistraţi oficial 3,04 milioane de turişti români, numărul acestora a crescut susţinut în următorii ani, la 3,23 milioane în 2011, 3,57 milioane în 2012, 3,27 milioane în 2013, 3,37 milioane în 2014 respectiv 3,8 milioane de turişti în 2015.
Potrivit datelor Keysfin, în 2015 au fost pe litoral 191.093 de turişti străini, iar în Deltă au fost înregistraţi 33.815. Comparativ, în 2010, litoralul românesc a atras 133.900 turişti străini, iar în 2014 au fost 162.914.
„Numărul turiştilor străini este în creştere, de la an la an, însă sub potenţial. Dezvoltarea unor oferte de servicii turistice şi de distracţie competitive, cu focus pe plajele de calitate, oferta de cluburi şi gastronomia românească, dar mai ales pe climatul de siguranţă din România, poate şi trebuie să determine o creştere a afluenţei turiştilor străini în ţara noastră în următorii ani”, spun analiştii.
Ei estimează, pe baza aşteptărilor firmelor din domeniu, că numărul turiştilor români şi străini să treacă în acest an de 4 milioane.
„Perspectivele sezonului 2016 sunt extrem de pozitive. Semnalele din piaţă indică faptul că gradul de cazare în staţiunile de pe litoralul românesc a atins 100% în ultimele trei săptămâni, luna august este la capacitate maximă, iar perspectivele lunii septembrie sunt, de asemenea, îmbucurătoare, vremea urmând să fie propice extinderii sezonului”, spun experţii de la Keysfin.
Datele privind numărul turiştilor iau în calcul numai cifrele oficiale, raportate de operatorii din turism autorităţilor.
„Este cunoscut faptul că, pe lângă aceştia, mai există o piaţă alternativă de turism, aşa-numitele cazări la particulari, acolo unde numărul locurilor de cazare este cel puţin egal cu cel din structurile fiscalizate. Dacă luăm în calcul şi faptul că multe dintre datele trimise de operatori autorităţilor nu sunt cele mai fidele, avem perspectiva unui an 2016 cu un număr record de turişti”, spun experții.
Afacerile din turism de pe litoral au crescut spectaculos
„Dacă în 2010, business-ul total din zona Dobrogei, incluzând aici litoralul şi Tulcea (Delta Dunării) era cifrat la 713,3 milioane de lei, în anii următori a crescut de la 662,7 milioane lei în 2011, 805,1 milioane lei în 2012, 832,6 milioane lei în 2013, 948 milioane lei în 2014 respectiv 1,14 miliarde lei în 2015”, arată datele Keysfin.
Analiştii estimează afaceri de aproximativ 1,4 miliarde lei în acest an, pe fondul dezvoltării unei palete extinse de servicii şi ca urmare a efectului reducerii TVA.
„Creşterea concurenţei în domeniul serviciilor de cazare şi masă, dezvoltarea unei oferte competitive pentru turişti crează perspectivele unor afaceri net superioare anilor trecuţi”, au mai spus analiştii de la Keysfin.
Cei mai importanţi jucători din sectorul turismului litoral sunt Blaxy Premium Resors Hotel SA în domeniul hotelier, Georgio Fast SRL în sectorul restaurantelor, Undergroud Group SRL în domeniul barurilor, Tabăra Năvodari SA şi Stihll SRL în segmentul taberelor, campingurilor şi parcurilor de rulote şi Dublet SRL, în alte servicii de cazare, se arată în analiza făcută pe baza datelor raportate de companii la Ministerul Finanţelor.
„Cele mai mari afaceri în sectorul de cazare de pe litoral, în 2015, au fost realizate de Blaxy Premium Resors Hotel SA, de 18,41 milioane de lei, firmă urmată de Vega Turism SA, de 18,4 milioane de lei şi de Voila AS SRL, de 14,5 milioane de lei”, potrivit Keysfin.
În topul celor mai importante firme de cazare din turismul de pe litoral se mai situează, în ordinea cifrei de afaceri realizată anul trecut, firmele Mamaia Resorts Hotels SRL (10,3 milioane lei), Xenoti SRL (9,7 milioane lei), Elegant Impex SRL (7,5 milioane lei), Complex Savoy SA (7,5 milioanelei), Baron Service SRL (7,4 milioane lei), L&Sirom SRL (7,23 milioane lei) şi Aurora Mamaia SRL (7,2 milioane lei).
Pe segmentul de restaurante şi alte servicii de masă, Georgio Fast SRL este lider, cu afaceri în 2015 de 27,7 milioane de lei, firmă urmată de Crisrob Dede SRL (21,9 milioane lei) şi de companiile Hagi Sport SRL (10,4 milioane lei), Lascu Bros SRL (14,6 milioane lei), Underground Club SRL (13,8 milioane lei), Briza Mării Negre SRL (12,2 milioane lei) şi Ionuţ Restaurante SRL (12,1 milioane lei).
Informaţiile au fost culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.
Sursa: adevarulfinanciar.ro