Toate serviciile publice de media, inclusiv Radio România, au o datorie-cheie
Articol editat de Mirabela Afronie, 1 iulie 2015, 06:08
Aceea de a contribui la democraţie prin asigurarea că cetăţenilor li se livrează informaţie independentă care le permite să ia decizii democratice potrivite.
Interviu cu Graham Ellis de la BBC
Reporter: Domnule Graham Ellis, vedem acum un asalt din partea Google şi a altor platforme puternice de internet împotriva mediei tradiţionale şi în special împotriva radioului. Există o strategie în Europa şi la BBC pentru contracararea unei astfel de situaţii?
Graham Ellis: Trebuie să recunoaştem faptul că sunt mai multe deschideri pe piaţa noastră de profil şi fiecare oferă ceva nou, ceva diferit. Consider că important pentru serviciul public de media este să nu uite ce diferenţiază media publică de media comercială. Dacă analizăm acest lucru, vedem că este vorba de responsabilitatea faţă de ascultători, este vorba de exprimarea viziunilor şi opiniilor ascultătorilor şi cetăţenilor şi nu despre exprimarea viziunilor clienţilor. Este vorba despre a ne aminti că avem o datorie, aceea de a reflecta toate aspectele societăţii din ţările noastre şi acest lucru înseamnă nu numai livrarea de ştiri bune şi independente, informaţii politice, dar înseamnă şi reflectarea societăţii prin arta sa proprie, prin cultura sa, prin muzica sa. Facem acest lucru în Marea Britanie, ştiu că faceţi acest lucru şi aici, în România. Am fost foarte impresionat, de exemplu, de proiectul dumneavoastră „Pianul călător” şi felul în care este recepţionat şi primit, mai ales în comunităţile rurale din România.
Reporter: În cadrul acestui „asalt”, oamenii primesc foarte multe informaţii în fiecare zi, dar consider că unii ar trebui să pună aceste informaţii într-o ordine. Putem fi noi oare acestă media care să pună în ordine ştirile?
Graham Ellis: Da, sigur. Consider că radiodifuzorii publici, radiodifuzorii naţionali vor avea întotdeauna un simţ foarte bun cu privire la ce doreşte ţara, la ce doresc cetăţeni. Din acest punct de vedere da, noi ordonăm informaţiile.
Reporter: Cum se vede Radio România de la Londra şi cum se vede de la Geneva?
Graham Ellis: Ei bine, nu sunt deloc un expert în Radio România, dar părearea noastră este că aici, în România, aveţi o cultură foarte sănătoasă şi vibrantă a radioului, în general şi, în cadrul acestei culturi, Radio România îşi recunoaşte misiunea sa publică şi joacă un rol important în ce priveşte interesul naţional, prin prisma serviciului public de radio. La Geneva, Radio România a fost şi continuă să fie un membru important al Uniunii Europene de Radio (EBU), este membru activ şi nu doar în sensul formal, ci în sensul că preşedintele director general, domnul Ovidiu Miculescu, este implicat constant în reuniunile şi discuţiile noastre. Din acest punct de vedere, Radio România este un participant extrem de activ şi suntem foarte onoraţi de acest lucru.
Reporter: Din punct de vedere democratic, putem spune că Radio România a păstrat o cale dreaptă?
Graham Ellis: Vă rog?
Reporter: Vorbind despre democraţie, Radio România poate reprezenta o linie directoare pentru democraţia dreaptă?
Graham Ellis: Ei bine, consider că toate serviciile publice de media, inclusiv Radio România, au o datorie-cheie de a contribui la democraţie prin asigurarea că cetăţenilor li se livrează informaţie independentă care le permite să ia decizii democratice potrivite.
Reporter: Şi ultima întrebare, dacă îmi daţi voie. Aici, la Bucureşti, am adus împreună Asia şi Europa. Este bine? Nu este bine? Este o formulă şi pentru o dată viitoare… nu ştiu.
Graham Ellis: Este un lucru foarte bun acesta. Am vorbit mai devreme, în cadrul lucrărilor conferinţei, despre impactul giganţilor globali de internet asupra mediei naţionale şi este foarte clar că ei au mai mulţi bani decât avem noi, radiodifuzorii naţionali luaţi individual. Consider că este foarte important ca serviciile publice de media să colaboreze unele cu altele pentru a-şi influenţa reciproc balanţa financiară. Deci, dacă privim la venitul companiei Google, să spunem, veniturile acesteia se ridică la aproximativ 60 de miliarde dolari pe an. Dacă privim la BBC, ca unul dintre marii radiodifuzori din Europa, veniturile sale se ridică la doar 5 miliarde de lire sterline pe an. În mod similar, veniturile Radio România sunt mult mai mici, dar dacă priviţi în ansamblu membrii EBU, veniturile totale se ridică la aproximatov 33 de miliarde de euro. Cu o asemenea sumă de bani, dacă acţionăm împreună, vom obţine mult mai mult. Mai mult, dacă aducem alături două uniuni surori – mă refer la EBU şi Asia-Pacific Broadcasting (ABU) – dacă îi aducem pe oameni împreună, este o şansă şi mai mare pentru sectorul mediei publice de a realiza mai mult împreună.
Reporter: Ar putea fi [această conferinţă] începutul construcţiei unui pod între Asia şi Europa?
Graham Ellis: Ar fi foarte frumos să ne gândim că ar putea fi un pod, dar cred că întotdeauna vor fi unele diferenţe – ceea ce nu înseamnă că nu putem alege lucrurile folositoare.