Radu Carp spune că Legea numărul 41 din 1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR) şi a Societăţii Române de Televiziune (SRTV) nu ar trebui să fie modificată, ci înlocuită de un alt cadru normativ.
„O propunere a unei noi legi a fost făcută în primăvara anului 2015 şi a fost dezbătută public. Parlamentul ar trebui să ia în considerare acea propunere, redactată de profesionişti. Este nevoie de o lege nouă deoarece paradigma anului 2016 este diferită de cea existentă în urmă cu 22 de ani (cel puţin la nivelul televiziunii, trecerea de la analogic la digital impune regândirea totală a legislaţiei). Iniţiatorii noului proiect de lege ignoră această necesitate dar mai ales ignoră orice soluţie financiară pentru a redresa situaţia SRTV”, spune Radu Carp, într-un punct de vedere transmis MEDIAFAX.
Radu Carp spune că, potrivit acestui proiect de lege, stabilirea cuantumului taxei radio-TV este la latitudinea Guvernului. „Guvernul nu îşi aumă răspunderea pentru neîndeplinirea misiunii de serviciu public a SRTV şi a SRR, ci membrii CA ai SRTV şi SRR. Cuantumul acestei taxe trebuie stabilit de Parlament, la propunerea Guvernului şi cu consultarea celor două societăţi, respectiv a beneficiarilor (publicul)”, precizează Radu Carp.
Carp mai spune că, potrivit acestui proiect de lege, CA şi preşedintele CA pierd din atribuţii, în favoarea directorului general şi a comitetului director. „Aceste organisme ar urma să aibă un rol pur decorativ. Prin această modificare, proiectul de lege este contrar Constituţiei care prevede la art. 31, alin. 5 că «Organizarea acestor servicii [publice de radio şi televiziune] şi controlul parlamentar asupra activităţii lor se reglementează prin lege organică». PSD doreşte prin acest proiect de lege să dispară controlul parlamentar care are ca obiect SRTV şi SRR. Controlul parlamentar nu înseamnă controlul unui anumit partid politic, ci al tuturor forţelor politice reprezentate în Parlament, control care se poate exercita prin asigurarea unui echilibru descris de mecanisme instituţionale”, spune Radu Carp.
De asemenea, acesta afirmă că, potrivit proiectului de lege iniţiat de PSD, „directorul general poate fi schimbat din funcţie de majoritatea membrilor CA (numiţi politic) chiar şi atunci când «se constată o activitate economic-financiară neperformantă» (noua formă a articolului 29)”. „Acest criteriu este extrem de subiectiv, pierderile se datorează în principal subfinanţării. Astfel, directorul general nu se va putea opune unor decizii politice decât cu riscul de a fi schimbat imediat din funcţie”, mai spune Carp.
„Se doreşte introducerea unui nou alineat la art. 41: «(11) Din fondurile alocate de la bugetul de stat prin legea bugetară anuală se pot finanţa şi achiziţia de licenţe, producţia şi difuzarea evenimentelor de importanţă majoră cu caracter cultural, artistic şi sportiv, interne sau internaţionale, stabilite conform legii». În prezent, fondurile de la buget nu pot fi folosite pentru astfel de activităţi. Să presupunem că primarul X din partidul Y organizează un festival artistic, cu scopuri electorale. Directorul general poate considera acest eveniment «de importanţă majoră», iar Guvernul susţinut de partidul Y oferă SRTV bani pentru a difuza evenimentul, bani care ajung şi la primăria condusă de X (închirierea scenei, etc.) PSD doreşte ca prin acest nou mecanism de alocare a banilor de la bugetul de stat să recompenseze propria clientelă politică”, susţine Radu Carp.
De asemenea, el mai afirmă că, potrivit acestui proiect de lege (noua formă a art. 26, alin. 4), directorul general şi comitetul director conduc SRTV şi SRR în cazul dizolvării CA, până la numirea unui nou CA.
„Intenţia iniţiatorilor este astfel clară. Cum CA al SRTV este dizolvat în prezent din luna septembrie 2015, PSD doreşte să menţină actualul interimat pe durată nedeterminată. În loc să se descrie soluţii pentru a asigura continuitatea unor CA votate de Parlament pentru o durată de 4 ani dar care nu îşi pot exercita mandatul decât pe perioade scurte, acest proiect de lege permanentizează soluţia interimatului. PSD are un interes major să menţină actualul status-quo la SRTV şi SRR, fără a numi în viitorul apropiat CA al SRTV sau a discuta gravele probleme generate de actuala conducere a SRR. Acesta este sensul proiectului de lege iniţiat de PSD, un proiect neconstituţional şi care nu oferă nicio soluţie la gravele probleme financiare cu care se confruntă serviciul public de televiziune”, concluzionează Radu Carp.
Proiectul de modificare a Legii de funcţionare a SRR şi SRTv a fost depus, recent, la Camera Deptuaţilor, de preşedintele Comisiei de Cultură din Senat, Georgică Severin (PSD).