Premii UNITER pentru Radio România
Luni, 21 septembrie, cea de a XXVIII-a Gală a premiilor UNITER a avut loc la Craiova, sub cupola protectoare a Teatrului de Vară din Parcul Nicolae Romanescu.
Articol editat de Valentina Adam, 22 septembrie 2020, 13:49
Juriul final al Galei – format din Radu Apostol (regizor), Cosmin Ardeleanu (scenograf), Doru Mareş (critic de teatru), Crina Mureşan (actriţă), Cristina Rusiecki (critic de teatru) – a decis câştigătorii celor 11 categorii.
La Gală a fost prezent şi juriul de nominalizări, format din Călin Ciobotari, Ludmila Patlanjoglu şi Maria Zărnescu.
Premiul pentru cel mai bun spectacol de teatru radiofonic – Hamlet de William Shakespeare
Adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu. Traducerea: Nina Cassian. În distribuţie: Ion Caramitru, Marcel Iureş, Mariana Mihuţ, Ion Cocieru, Mircea Rusu, Dorin Andone, Răzvan Popa, Mihai Verbiţchi, Silvana Mihai, Mihai Constantin, Liviu Lucaci, Alexandru Potocean, Gavriil Pătru, Tamara Creţulescu, Marius Bodochi. Redactor: Crenguţa Manea. Regia de studio: Janina Dicu. Regia de montaj: Dana Lupu, Monica Wilhelm, Florin Bădic, Bogdan Golovei, Robert Vasiliţă. Regia muzicală: Patricia Prundea şi Stelică Muscalu. Regia tehnică: Codrin Lazăr. Spectacol realizat in memoriam Alexandru Tocilescu. La pian, maestrul Dan Grigore, asemenea montării Teatrului Lucia Sturza Bulandra (1985). Producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.
Capodoperă a literaturii dramatice universale, Hamlet a generat spectacole antologice în multe culturi teatrale. Un astfel de spectacol de referinţă a fost montarea de la Teatrul Lucia Sturza Bulandra (premieră 1985), în regia lui Alexandru Tocilescu, cu Ion Caramitru în rolul Prinţului Danemarcei. Printre performanţele acelui spectacol era şi distribuţia – aparţinea unei trupe remarcabile, în acea perioadă. Creaţia lui Ion Caramitru a fost unanim apreciată, actorul reuşind să transmită, în perioada de dictatură politică şi control ideologic, tot dramatismul unui personaj supus dictaturii, asemenea oamenilor din România acelor ani.
Hamlet-ul radiofonic propune „revizitarea” spectacolului de la Bulandra – in memoriam Alexandru Tocilescu, actualizată atât din perspectiva partiturilor actoriceşti, cât şi a privirii lucide asupra societăţii româneşti de azi. Spectacolul valorizează şi experienţele scenice asumate de o parte dintre actorii care au făcut posibilă montarea de referinţă – Ion Caramitru, Marcel Iureş, Ion Cocieru, Sandu Mihai Gruia, Doru Ana. În premiera TNR regizorul Mihai Lungeanu foloseşte un limbaj sonor subtil – care l-a şi consacrat, de altfel, limbaj teatral împlinit prin personalităţile creative ale actorilor.
În interpretarea unică a lui Dan Grigore spaţiul sonor al piesei Hamlet include pasaje din Rachmaninov şi Bach. O contribuţie majoră au avut-o şi regizorii muzicali Patricia Prundea şi Stelică Muscalu, din redacţia Teatru a SRR.
Hamlet-ul TNR oferă posibilitatea prezentării unui eveniment artistic care reflectă parte din cultura teatrală românească şi implicit vorbeşte şi despre identitatea românească.
Premiul pentru critică de teatru – Oana Cristea Grigorescu
Oana Cristea Grigorescu este redactor la Radio România, redacţia Teatrul Naţional Radiofonic şi critic de teatru, membru AICT (Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru). Este doctor în muzică al Academiei de Muzică Gheorghe Dima Cluj-Napoca şi membu UNITER din anul 1997. Între 1995-2016 a activat ca jurnalist la Radio România Cluj, unde a fost coordonator al programelor culturale până în 2016. În această perioadă a fost corespondent regional pentru Radio România Cultural şi a realizat emisiunile de teatru şi arte.
Semnează cartea FranceDanse Orient-Express (co-autor împreună cu Andrei Popov), volum editat de Institutul Francez Bucureşti (2018). În calitate de critic de teatru a contribuit cu studii la toate volumele colective coordonate de Oltiţa Cântec, Teatrul.ro 30 – noi nume, New entries (2019), Teatru pentru publicul tânăr (2018), Teatrul românesc de azi. Noi orizonturi estetice (2017), Tânărul artist de teatru. Istorii recente (2016), Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative (2015) – ed. Timpul, Iaşi. Activitatea sa în calitate de curator al Galeriilor Radio, la Cluj, s-a concretizat în volumul Galeriile Radio – Primii zece ani (ed. Mega, Cluj, 2010, ed. II-a 2011).
Comunicarea ştiinţifică A doua venire a marţienilor sau Un viitor fără graniţe pentru teatrul radiofonic românesc dedicată inovaţiei din teatrul radiofonic produs la TNR în ultimul deceniu, a fost publicată în 2020 în revista Studii şi cercetări de istoria artei. Teatru, muzică, cinematografie, publicaţia Institutului de Istoria Artei al Academiei Române. De asemenea, contribuie cu articole despre teatrul românesc în reviste româneşti şi străine (Caietele masca, Vatra, Hysrtio, Aurora Magazine).
În calitate de critic de teatru participă la premierele şi festivalurile româneşti şi internaţionale de teatru pe care le reflectă în cronicile publicate în Observator Cultural, Scena.ro, Capital cultural, Tribuna, dar şi pe portalul cultural www.liternet.ro. Este constant invitată în juriile festivalurilor de teatru, moderează dezbateri critice şi susţine ateliere despre teatrul radiofonic în festivalurile româneşti.
În calitate de redactor al producţiilor de teatru radiofonic a coordonat spectacolele sonore selectate şi premiate în festivalurile internaţionale de profil, participând la aceste festivaluri şi ca membru în juriu. În 2020, alături de regizoarea croată Jasna Mesariç, a coordonat juriului festivalului internaţional Grand Prix Maruliç, ediţia a 24-a.
În cadrul Sezonului cultural România-Franţa şi a parteneriatului Radio România-France Culture a coordonat echipa română a co-producţiei Imperiul bicefal scenariu original şi regia artistică de Ilinca Stihi şi Amandine Casadamont (2019).