Inaugurarea Anului Internaţional Beethoven la Sala Radio – Imperialul şi Eroica
Noul An debutează la Sala Radio cu un eveniment de gală: concertul inaugural din suita de evenimente speciale pregătite de Orchestrele şi Corurile Radio România pentru a aniversa Anul Internaţional Beethoven, sărbătorit oficial în întreaga lume, la împlinirea a 250 de ani de la naşterea marelui compozitor.
Articol editat de Alin Datcu, 13 ianuarie 2020, 21:24
Miercuri, 15 ianuarie (ora 19:00), Orchestra de Cameră Radio prezintă, sub bagheta apreciatului dirijor Tiberiu Soare, două dintre creaţiile devenite legendare ce poartă semnătura „titanului” Beethoven: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul şi Simfonia nr. 3 – Eroica. Concertul va fi difuzat şi în reţeaua Uniunii Europene de Radio (EBU – European Broadcasting Union), în cadrul proiectului Beethoven – 250, ce reuneşte concerte de excepţie de la toate radiodifuziunile membre.
Invitat special al evenimentului este tânăra pianistă Adela Liculescu, absolventă a Universităţii de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, care, la doar 26 de ani, are un palmares impresionant de premii: în 2018 a câştigat premiul I la Prix du Piano Berna (Elveţia), în 2017 a fost distinsă cu premiul I şi premiul publicului la cele două mari concursuri internaţionale Brahms din Europa – Pörtschach (Austria) şi Detmold (Germania).
Seara se va deschide cu Uvertura Coriolan, creată de Beethoven pentru tragedia omonimă scrisă de dramaturgul austriac Heinrich Joseph von Collin, inspirată de viaţa generalului roman Coriolanus, subiect ce se află şi la baza piesei de teatru shakespeariene. Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialul este ultimul dintre concertele de pian compuse de Beethoven şi a devenit cel mai cunoscut şi mai des interpretat dintre ele. Dedicat Arhiducelui Rudolf, protector şi elev al marelui muzician, concertul a fost interpretat prima oară chiar de acesta, în 1811, la Viena, în palatul Prinţului Joseph Lobkowitz. A urmat premiera publică, în acelaşi an, la Leipzig (Germania), urmată de premiera publică vieneză în 1812. Denumirea de Imperialul este datorată grandorii şi măreţiei lucrării, dar este un supratitlu pe care nu l-a atribuit Beethoven creaţiei sale, ci Johann Baptist Cramer, unul dintre cei mai mari pianişti ai epocii şi editor de partituri muzicale.
Simfonia a 3-a – Eroicaface trecerea între lucrările de factură clasică şi cele romantice ale lui Beethoven şi a avut premiera absolută la Viena, în 1805. Iniţial, Beethoven dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluţiei Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a simţit profund dezamăgit, şi-a retras dedicaţia, considerând că Napoleon şi-a urmat în final ambiţiile proprii şi că a abdicat de la idealurile sale. Compozitorul şi-a intitulat lucrarea Eroica, dar i-a mărturisit editorului său că lucrarea sa se numeşte de fapt Bonaparte şi că a fost scrisă pentru a celebra amintirea unui mare om…
Dirijor al Operei Naţionale Bucureşti, Tiberiu Soare, îşi desfăşoară activitatea artistică din anul 1999, lucrează alături de orchestrele a numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară şi este invitat să dirijeze prestigioase ansambluri din străinătate.
Între anii 2012-2015, Tiberiu Soare a fost dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor Radio România. În septembrie 2010, Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul London Philharmonic Orchestra, alături de celebra soprană Angela Gheorghiu. Au urmat alte concerte importante dirijate pe mari scene ale lumii, alături de Angela Gheorghiu: 2013 – Royal Festival Hall din Londra, cu Royal Philharmonic Orchestra, Praga (Sala Smetana), München (Filarmonica) şi Paris (Opéra Royal – Palatul Versailles); 2014 – în Germania, a dirijat Hof Symphoniker Orchester într-o gală de operă, în cadrul festivalului anual Schlossfestspiele (Festivalul de la Castel), eveniment urmat de concerte la Théâtre des Champs-Elysées – Paris, Musikverein Graz – Austria, Concertgebouw – Amsterdam şi Festspielhaus Baden-Baden – Germania.
Adela Liculescus-a născut în anul 1993 la Craiova şi a început să cânte la pian la vârsta de patru ani. După bacalaureat, a fost admisă la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, pe care a absolvit-o cu distincţie în anul 2019. În prezent urmează un al doilea master în muzică de cameră la Universitatea de Muzică din Viena şi studii postuniversitare de pian la Universitatea de Muzică din Graz. Adela este bursieră a Academiei de Muzică din Liechtenstein.
În anul 2017, a câştigat Premiul Yamaha – Austria şi a devenit prin concurs bursieră a fundaţiei elveţiene Thyll-Dürr. În noiembrie 2015 pianista a câştigat premiul I la concursul Bösendorfer (celebru fabricant de piane austriac) din Viena, unde a interpretat Concertul nr. 2 de Beethoven împreună cu orchestra de cameră din Viena şi dirijorul Stefan Vladar la teatrul Palatului Schönbrunn.
Adela a apărut ca solistă în concerte de Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Rachmaninov, Ceaikovski, Prokofiev şi Liszt. Dintre concertele susţinute cu orchestra, amintim: cu Camerata Regală (concert în aer liber în piaţa mare din Sibiu), la Filarmonica din Berlin cu das Neue Sinfonie-Orchester Berlin şi la Ateneul Român, cu Romanian Sinfonietta. În 2018 a cântat la Filarmonica din St. Petersburg cu orchestra de cameră a Filarmonicii. A susţinut recitaluri la Londra, München, Viena, Bucureşti ş.a.
Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.
Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona online prin reţeaua www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio.
Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.