DOCUMENTAR: Târgul Internaţional Gaudeamus – Carte de Învăţătură, organizat de Radio România, şi-a deschis porţile
Articol editat de Mirabela Afronie, 16 noiembrie 2016, 17:45 / actualizat: 16 noiembrie 2016, 21:39
Cum e de fapt la GAUDEAMUS? Este ca în vremurile bune în care simţeam mirosul cernelii de pe cartea tipărită, este cald, primitor, cu zile de început în care se simte o oarecare relaxare şi se adulmecă pe îndelete fiecare stand în parte şi ofertele lui tentante, este o permanentă întâlnire şi reîntâlnire cu personalităţi ale scrisului, în locuri diferite, apoi vine sufocanta şi înnebunitoarea zi de sâmbătă, în care pavilionul expoziţional freamătă, în care vizitatorii caută să cuprindă cât mai multe lansări şi evenimente conexe, în dorinţa revederii „pe viu” a marilor personalităţi culturale şi nu numai. Apoi vine ziua de duminică, cu cumpărăturile de pe ultima „sută de metri”, şi ceremonia premierii celor mai merituoşi actori participanţi la acest spectacol unic.
Din punct de vedere al notorietăţii, numărului de vizitatori, al multitudinii de evenimente organizate şi al numărului de firme de profil care sunt prezente, GAUDEAMUS a devenit cel mai important eveniment dedicat cărţii din România, şi unul din primele 10 evenimente de acest gen din Europa, din punctul de vedere al anvergurii şi al valorii pieţei astfel create.
Invitatul de onoare al ediţiei 2016 al Târgului Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură este China, prezentă la târg cu un stand reprezentativ pentru literatura chineză contemporană şi cu un program dens de evenimente, dedicate profesioniştilor de pe piaţa cărţii şi publicului.
Iniţiat şi derulat de Radio România din 1994, Programul LECTURA are ca principal obiectiv promovarea şi susţinerea culturii scrise din România, prin organizarea de evenimente culturale de tip expoziţional în Bucureşti şi în oraşe cu tradiţie universitară din ţară.
Prin anvergură, număr de participanţi şi vizitatori şi prin impactul fiecăruia dintre evenimentele care îl compun, programul LECTURA aduce Radio România în postura de lider pe piaţa evenimentelor expoziţionale dedicate cărţii şi educaţiei.
Principalele componente ale programului sunt:
– Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură – 22 de ediţii – cel mai longeviv şi mai important eveniment de acest gen din România, inclus începând cu anul 2001 în Calendarul Târgurilor Internaţionale publicat de către organizatorii Târgului de carte de la Frankfurţ liderul mondial al domeniului;
– Caravana GAUDEAMUS – serie de evenimente expoziţionale organizate în câteva dintre cele mai importante centre culturale şi universitare din România, în parteneriat cu posturile teritoriale Radio România (Cluj-Napoca – 17 ediţii, Craiova – 15 ediţii, Timişoara – 9 ediţii, Sibiu – 3 ediţii, Târgu Mureş – 3 ediţii, Litoral – 8 ediţii şi Oradea – 3 ediţii);
– Târgul GAUDEAMUS Carte Şcolară – 14 ediţii – unul dintre foarte puţinele târguri de carte din ţara noastră, specializate pe segmentul de manuale şi auxiliare şcolare.
După cum aminteam Radio România este singurul post de radio din lume care şi-a asumat rolul de a organiza un astfel de eveniment de amploare, Târgul Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură fiind de foarte mulţi ani un reper, atât pentru specialiştii din branşă cât şi pentru publicul larg şi, totodată, cel mai important şi mai longeviv eveniment expoziţional dedicat cărţii, din România.
Fiind deopotrivă expoziţie de carte şi cafenea literară, GAUDEAMUS este, fără îndoială, la fiecare ediţie, centrul pieţei editoriale şi al vieţii culturale din România, găzduind, anual, un maraton de peste 600 de evenimente culturale, într-o atmosferă prietenoasă şi destinsă a întâlnirii cu lumea vie a culturii tipărite, care pare din ce în ce mai văduvită în ultimii ani, în România.
În perioada 30 octombrie – 6 noiembrie 1994 a avut loc, la iniţiativa Radio România, prima ediţie a Târgului GAUDEAMUS – Carte de învăţătură, găzduit în foaierul Sălii de Concerte „Mihail Jora” a Radiodifuziunii, co-organizatori find Editura ALL şi Societatea Euromedia, condusă de scriitorul Mircea Nedelciu. Evenimentul a marcat o premieră la nivel internaţional: implicarea directă a unei instituţii mass-media în susţinerea pieţei naţionale de carte. Primul preşedinte de onoare al Târgului GAUDEAMUS a fost scriitorul Mircea Sântimbreanu.
Dacă la prima sa ediţie GAUDEAMUS a avut 11.000 de vizitatori, numărul acestora a crescut an de an, astfel că în anul 1997 a avut 25.000 de vizitatori, în 2005 – 87.000 de vizitatori, în anul 2008 a depăşit pragul de 100.000 de vizitatori, pentru ca la ediţia jubiliară – a 20-a – desfăşurată în anul 2013, an în care Radio România a împlinit 85 de ani de la prima emisie, numărul celor care au participat la această manifestare culturală să depăşească cifra de 115.000.
Ediţia 2014 – a 21-a, al cărei invitat de onoare a fost Federaţia Rusă, a bătut toate recordurile din istoria de peste 20 de ani a târgului, fiind înregistrate mai mult de 750 de evenimente şi peste 117.000 vizitatori, pentru ca în 2015, numărul de vizitatori să atingă cifra de 125.000.
Se estimează că în cei peste 20 de ani în care Târgul Internaţional GAUDEAMUS a fost în topul evenimentelor culturale din ţara noastră, evenimentul a atras un total de circa 2.600.000 de vizitatori, 10.500 de evenimente editoriale şi profesionale, 96 de târguri organizate în întreaga ţară şi peste 5.800 de expozanţi. Numai la ediţia 2016 a târgului GAUDEAMUS sunt anunţate un număr – record de peste 850 de evenimente
Târgul se desfăşoară anual în Pavilionul Central al ROMEXPO, reunind, într-un spaţiu expoziţional de circa 14.000 mp, oferta a peste 400 de edituri româneşti şi străine, tipografii, instituţii de învăţămânţ centre şi institute culturale, instituţii mass-media, agenţii de difuzare de carte, firme multimedia, agenţii literare, organizaţii non-guvernamentale cu profil cultural şi educaţional, asociaţii profesionale, librării, biblioteci etc. Prezenţa la târg a numeroase edituri din afara ţării (în special în cadrul standurilor naţionale) şi a celor mai importante agenţii de difuzare de carte străină din România asigură vizitatorilor accesul la o bogată ofertă editorială internaţională.
GAUDEAMUS se desfăşoară pe mai multe secţiuni, astfel, nucleul ofertei târgului este reprezentat de cartea în format clasic şi produse multimedia (carte pe suport electronic, muzică, film, cursuri interactive). Bursa Educaţia, organizată în cadrul târgului începând din anul 1998 – în perioada 25 – 29 noiembrie, la ediţia a V-a Târgului – , este o secţiune permanentă rezervată instituţiilor de învăţământ româneşti şi străine, de toate nivelurile, invitate să-şi prezinte oferta educaţională şi editorială.
O altă secţiune a manifestării – una dintre cele mai dinamice şi interactive – o constituie Salonul de Carte pentru Copii „Ion Creangă” (a cărui primă ediţie a avut loc între 17 şi 21 noiembrie 2004), în care expun edituri din România şi din străinătate specializate în publicarea de cărţi pentru copii, dar şi materiale şi jocuri cu profil educaţional. Secţiunea găzduieşte în fiecare an şi ateliere de creaţie şi spaţii recreative pentru cei mai mici vizitatori. Salonul „Ion Creangă” a ajunş în acest an, la ediţia a 12-a
Aflat, la rândul său, la a 13-a ediţie, „Salonul Naţional de Inventică şi Creaţie Ştiinţifică pentru Tineret” este o altă secţiune asociată evenimentului principal conceput de Radio România, un eveniment ce promovează creativitatea şi ingeniozitatea tinerilor, prin vizibilitatea pe care o oferă creaţiilor, ideilor lor dar şi prin cadrul pe care îl oferă spiritelor pasionate de cunoaştere şi inovaţie. Trebuie spus că în 2014, peste 70 de tineri au prezentat invenţii interesante şi au aduş practic, viitorul mai aproape, în cadrul celor trei secţiuni dedicate: ştiinţe aplicate, tehnologia informaţiei şi tehnologii ale viitorului.
De asemenea, GAUDEAMUS 2016 găzduieşte şi câteva expoziţii foarte intersante cum sunt:
– Expoziţia Radio România: Cultură, Artă & Media parcurge în imagini o poveste despre idei şi proiecte devenite realitate în dialogul dintre carte, cultură, muzică şi radio: un mini-documentar fotografic despre magia de a gândi şi produce cultură la şi în spatele microfonului, găzduit de Sala Mircea Sântimbreanu (nivelul 7.70).
– Mini-expoziţia „Edituri pierdute, cărţi regăsite”, prezentată de Radio România, prin care ne propunem să (re)aducem în atenţia publicului şi a presei edituri prestigioase cu o contribuţie importantă pe piaţa de carte, care şi-au încetat activitatea dar ale căror volume sunt încă în stare bună şi disponibile în stocul unor distribuitori/anticari etc. În acest an, expoziţia va reuni volume de la editurile Albatroş Arcadia, Dacia, Eminescu, Facla, Globuş Ion Creangă, Editura Pentru Literatură Universală, Editura Sport Turism, Ştiinţifică, Tineretului. (Bursa de contacte, nivel 3.20)
– Expoziţia „Şcoala de altădată” – organizată în cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus – Carte de Învăţătură de către Complexul Naţional Muzeal „Curtea Domnească” Târgovişte, expoziţia „Şcoala de altădată” ilustrează momente din istoria învăţământului românesc. Pe lângă o sală de clasă reconstituită după modelul uneia de secol al XIX- lea, vizitatorii vor putea admira în cadrul expoziţiei fotografii ale elevilor şi profesorilor de altădată, carnete de note, certificate de absolvire şi manuale şcolare din secolele al XIX-lea şi al XX-lea. Totodată, vizitatorii sunt invitaţi să participe la atelierul „Povestea scrierii” care va fi organizat în fiecare zi a târgului. (nivel 7.70)
– Expoziţia „Pagini din istoria radioului”, organizată pentru a doua oară în colaborare cu Asociaţia Radioclubul României, prezintă, în fotografii documentare şi în exponate reale, pentru curioşi şi pasionaţi de toate vârstele, o interesantă şi succintă trecere în revistă a mai multor etape din evoluţia radioului şi a aparatelor de radio de-a lungul timpului. (nivel 7.70)
– „Iudaica” – Salon de Carte Evreiască Editată în România – organizat în cadrul Târgului Internaţional Gaudeamus de către Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, IUDAICA – Salon de carte evreiască editată în România, aflat anul acesta la a ll-a ediţie, este gazda editurilor româneşti care au publicat cărţi remarcabile, semnate de autori evrei. Salonul se adresează atât publicului larg, cât şi profesioniştilor din diverse domenii şi jurnaliştilor, propunându-şi să contribuie la cunoaşterea culturii evreieşti în România şi în lume. (nivel 4.50)
– Expoziţia de Ceai, Cafea, Delicatese şi Accesorii, organizator: Creative Arts & Events – TEA&COFFEE Festival, aflat la cea de-a şaptea ediţie, găzduit în premieră de GAUDEAMUŞ promovează consumul de ceai şi cafea, îmbinând ritualurile servirii lor cu arta decorativă şi vizuală. Festivalul aduce în prim plan momente culturale şi gastronomice din ţările cu tradiţie în cultivarea şi producţia de ceai şi cafea, precum şi în prepararea şi prezentarea unor băuturi pe baza acestora. (nivel 7.70)
Târgul GAUDEAMUS găzduieşte şi alte câteva proiecte conexe extrem de importante:
– Concursul Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu”, denumit astfel în memoria scriitorului care a fost unul dintre fondatorii Târgului Internaţional GAUDEAMUS. Iniţiat şi organizat din anul 2002 de Radio România, în colaborare cu studiourile teritoriale, cu scopul de a stimula şi încuraja interesul tinerilor pentru lectură, concursul se adresează elevilor din clasele terminale de liceu şi reuneşte anual câţiva dintre cei mai bine pregătiţi şi mai talentaţi tineri din întreaga ţară. Finala naţională a concursului are loc în fiecare lună noiembrie, cu prilejul Târgului Internaţional GAUDEAMUS – Carte de învăţătură şi aduce faţă în faţă, în competiţia lecturii, câştigătorii etapelor zonale desfăşurate pe parcursul anului.
– Proiectul „Cărţile se întorc acasă” – este o campanie de donaţie de carte pentru bibliotecile publice şi şcolare din mediul rural, de la demararea căreia – din anul 2010, Radio România a izbutit să colecteze peste 100.000 de volume care au fost donate către bibliotecile publice din aria de acoperire a posturilor membre ale corporaţiei.
– „Invitaţi de nota 10: Olimpicii României”, cel mai nou proiect marca Radio România, îşi propune să acorde vizibilitate performanţelor învăţământului românesc şi să promoveze elevii medaliaţi la concursurile internaţionale la diverse discipline.
Tradiţia invitaţilor de onoare a fost introdusă în anul 2010. Până acum, târgul a urat bun venit următoarelor ţări: în 2010, Delegaţia Wallonie-Bruxelles din Belgia; în 2011 a fost Italia, în 2012 a fost în Republica Moldova, în 2013 grupul ţărilor nordice – Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia şi Suedia, în 2014 Federaţia Rusă, în 2015 GADIF – Grupul Ambasadelor, Delegaţiilor şi Instituţiilor Francofone din România.
China participă în calitate de invitat de onoare al ediţiei din acest an a Târgului Internaţional GAUDEAMUS, deci o ţară, în premieră, de dincolo de graniţele Europei, iar preşedintele de onoare al GAUDEAMUS 2016 va fi domnul profesor universitar doctor Liviu Papadima, prorector al Universităţii Bucureşti.
În cuvântul înainte al domnului Yan Xiaohong, Ministru Adjunct al Administraţiei de Stat pentru Presă, Publicaţii, Radio, Film şi Televiziune din China se arată că „Participarea Chinei la Târgul Internaţional GAUDEAMUS Carte de Învăţătură 2016, în calitate de Invitat de onoare al ediţiei, la scurt timp după ce România a fost unul dintre Invitaţii de onoare ai ediţiei 2016 a Târgului Internaţional de Carte de la Beijing, este încă o ocazie în care reprezentanţii industriei editoriale din ţările noastre îşi unesc forţele pentru a promova schimburile editoriale. Sper că oferta variată şi programul bogat de evenimente pe care China, Invitatul de Onoare, le prezintă la târg, vor contribui la dezvoltarea colaborării dintre editorii din ţările noastre, pe viitor, şi vor consolida înţelegerea reciprocă şi prietenia de lungă durată dintre popoarele din cele două ţări.”
Standul Chinei, invitatul de onoare al acestui an, este amplasat în imediata vecinătate a intrării în pavilion (pe nivelul 4.50, în partea stângă). Standul cuprinde mai multe zone, cu destinaţii diferite: Expoziţie de Carte, Expoziţie Culturală, Spaţiu de Evenimente şi Recepţie.
Expoziţia de Carte cuprinde peste 2.000 de titluri publicate de cele mai importante edituri din China: volume despre China modernă, titluri din literatura ţărilor din Europa centrală traduse în limba chineză şi lucrări traduse în aceste limbi din limba chineză, precum şi carte pentru copii. În Expoziţia Culturală sunt prezentate benzi desenate clasice din China, o selecţie de tipărituri chinezeşti antice şi grafică originală de carte pentru copii, aparţinând unor artişti din China. Spaţiul de Evenimente va găzdui, alături de ceremonia de inaugurare a standului Invitatului de onoare, evenimente de promovare a unor titluri precum Xi Jinping: „The Governance of China” şi numeroase alte momente de tip profesional şi de schimburi interculturale.
Radio România organizează şi în acest an o festivitate de acordare a unor premii care să recompenseze cele mai importante realizări ale secţiunilor şi manifestărilor conexe ale târgului. De asemenea şi în 2016 este organizată Tombola GAUDEAMUŞ care se desfăşoară pe baza biletelor şi a abonamentelor de intrare în târg, completate şi introduse în urna din incinta Pavilionului Central de către vizitatori. Câştigătorii premiilor vor fi desemnaţi prin tragerea la sorţi a biletelor şi a abonamentelor de intrare, care va avea loc zilnic, în cadrul Târgului, conform regulamentului. Premiile Tombolei GAUDEAMUS 2016 vor fi:
– 3 premii în valoare de cîte 4.500 lei, acordate pe carduri prepaid, oferite de BRD Groupe Société Générale;
– 10 e-book reader oferite de BRD Groupe Société Générale;
– 3 vouchere pentru realizarea unei foto-cărţi, fiecare în valoare de 135 lei, oferite de CEWE România.
Programul de vizitare al târgului este zilnic între orele 10.00 şi 20.00.
Studiile de trafic efectuate în rândul vizitatorilor Târgului GAUDEAMUS pe parcursul ultimilor ani au evidenţiat următoarele aspecte:
– 63% dintre vizitatori au studii finalizate de nivel licenţă şi postuniversitar;
– 39% dintre vizitatori au vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani;
– 41,8% se încadrează în categoria de vârstă cuprinsă între 30 şi 59 de ani;
– peste 80% dintre vizitatori deţin cel puţin un calculator personal, 40% deţin automobil şi peste 10% dintre vizitatori deţin casă de vacanţă;
– 26,2% dintre vizitatori indică lectura drept prima opţiune pentru petrecerea timpului liber;
– 67,6% au frecventat Târgul şi la ediţiile anterioare.
Ca un fapt inedit, să mai adăugăm că în prima zi a târgului de carte GAUDEAMUS din anul 2014, Radio România a primit peste 10.000 de vizitatori, mai mult de un sfert dintre aceştia fiind participanţii la lansarea, în prezenţa autorului, a volumului „Pas cu pas”, apărut la editura Curtea Veche şi semnat de Klaus Iohanniş preşedintele ales al ţării la acel moment. Sosit la târg în jurul orei 17:30, Klaus Iohannis a vizitat standul Radio România – organizatorul târgului GAUDEAMUŞ apoi şi-a lansat cartea în prezenţa a numeroşi vizitatori. A urmat o sesiune de autografe maraton care a durat circa trei ore – preşedintele aleş Klaus Iohannis semnând toate volumele cumpărate de admiratori, fapt care a determinaţ în mod excepţional, prelungirea programului târgului cu o oră.
Nu în ultimul rând, să amintim că alături de Târgul internaţional de carte GAUDEAMUS, Radio România şi-a asumat rolul de promotor al culturii şi prin organizarea altor evenimente deosebite: ediţiile regionale ale târgului GAUDEAMUS, Festivalul orchestrelor de radio – RadiRo – singurul de acest profil din lume, ajuns în acest an la ediţia a III-a, Festivalul Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova – care şi-a derulat în 2016 a patra ediţie, concertele formaţiilor, orchestrelor şi corurilor Radio România în ţară şi străinătate, programe naţionale de propagare a muzicii de calitate realizate de solişti instrumentişti ai formaţiilor Radio România, editarea de produse culturale prin intermediul editurii Casa Radio, producţia de teatru radiofonic, fiind doar câteva dintre acestea.
Radio România s-a impus în peisajul mediatic românesc, fiind lider naţional de audienţă şi credibilitate – având o cotă de piaţă cumulată (public peste 11 ani), de 30,1% la nivel naţional, 23,6% în mediul urban şi de 21,7% în Bucureşti, după cum arată datele de audienţă furnizate de Asociaţia pentru Radio Audienţă (ARA), valul de vară 2016, un statut câştigat şi datorită unei constante preocupări pentru menţinerea unor înalte standarde profesionale.
În prezent, la 88 de ani de la prima emisiune, Radio România emite pe trei posturi naţionale (Radio România Actualităţi, Radio România Cultural şi Antena Satelor), în afara graniţelor prin Radio România Internaţional 1 (în limba română) şi Radio România Internaţional 2 (în 10 limbi străine) şi la nivel regional prin 8 studiouri regionale şi un post regional dedicat exclusiv muzicii clasice: Radio România Muzical. Oferta Radio România este completată de Radio3Net „Florian Pittiş”, primul post din ţară exclusiv on-line.
Pe plan internaţional, Radio România este membru activ al unora dintre cele mai prestigioase asociaţii profesionale europene şi mondiale: EBU – Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune, ABU – Uniunea de Radioteleviziune Asia – Pacific, U.R.T.I.- Universitatea Radiofonică de Televiziune Internaţională, I.P.I.- Institutul Internaţional al Presei sau Co.Pe.A.M. – Conferinţa Permanentă a Audiovizualului Mediteranean.
Sursa: www.rador.ro