Cronica unui succes anticipat, „Iphigenia în Splott“
Am să pornesc de la cu totul altă idee, după, sper- finalul Pandemiei de Covid 19 când cei mai afectați și vulnerabili din segmentul cultural au fost artiștii independenți, lor li se dedică cea mai puțină atenție, desi am văzut producții de foarte multe ori mult mai bune decât în teatrele ocrotite de stat și aici mă refer la cele municipale, județene sau chiar naționale, care au în permanență asigurată partea pecuniară.
Articol editat de Anca Bălălău, 22 octombrie 2023, 20:38 / actualizat: 24 octombrie 2023, 15:36
Recent, este adevărat, s-a luat decizia la nivelul Ministerului Culturii, de a se aloca un sprijin financiar cu o valoare totală de 140 milioane lei (aproximativ 28 milioane euro) pentru apeluri de proiecte din acest domeniu al sectorului cultural independent. O inițiativă pertinentă.
Dacă mă refer la sectorul independent, pot face un laudatio enclavei culturale Socolari ce excelează la orice capitol, vara aceasta atingând apogeul prin Atelierele de Antropologie Teatrală ‘’Cătălina Buzoianu,’’ urmate de SocolarArt-concurs de monodramă, unde tineri actori au adus în fața selectului juriu și al spectatorilor, spectacole memorabile create de ei, pline de pasiune în cele trei seri de colecție.
La Socolari am reîntâlnit TEAM-ul lui Ștefan Iordănescu, tineri care excelează și pe scenă și în organizare, Mateea Marian, Cătălin Asanache, Oana Gabriela sau Ciprian Nicula, adevărate personalități pe care Radio România Reșița le-a mediatizat în calitate de partener principal media.Din acest redutabil TEAM fac parte și două personalități distincte, Mariana Tofan și Gheorghe Fikl, nume de rezonanță care pictează aripile tinerilor cu încredere și susținere.
Mergând alături de ei pe acest drum, am răspuns invitației Mateei Marin și a lui Cătălin Asanache de a viziona spectacolul „Iphigenia în Splott“, adaptare după Gary Owen, un one woman show cu tânăra laureată de Socolari, Andreea Radu.
Monodrama puternică și aclamată de critici a lui Gary Owen, inspirată de mitul grecesc, cred că va rămâne o piesă de rezistență în CV-ul tinerei actrițe, Andreea Radu, dar și în portofoliul regizorului Mateea Marin și al producătorului Cătălin Asanache.
Un spectacol dominat de o sinceritate artistică bine asumată, un spectacol care șlefuiește dur colțurile sufletului uman pentru ca la final să folosească dalta pentru ceea ce părea spectatorului că mai poate fi salvat din destinul personajului.
Spectacolul are în vârtejul trăirilor sale tot ceea ce caracterizează lumea orfană de ideal a zilelor noastre: agresiune, seducție, violență și puțină milă lipsită de compasiune, toate asumate în cel mai puternic mod de protagonist.
Totul se petrece într-o lume sumbră a luminilor orbitoare ce evocă totul, de la cluburile de noapte mizerabile până la spitalele degradate, atât de mult încât aproape simți tăierile făcute de sistem cetățenilor.
„Iphigenia în Splott“ este inspirată din povestea Ifigeniei care, în mitologia greacă, a fost sacrificată de tatăl ei pentru a câștiga vânturi bune pentru călătoria către Troia. Dar această piesă spune și o poveste contemporană dintr-un stat al bunăstării ce se prăbușește și pune întrebarea: cine este astăzi sacrificat pentru motive de profit și interes propriu?
Acțiunea se desfășoară în Splott, un cartier muncitoresc din Cardiff -Țara Galilor.
Eroina noastră, Effie, este tânără, șomeră și furioasă pe lume.
Singurul mod al său de a evada din propria existență mizerabilă este să se îmbete în fiecare noapte și să se expună pentru ca în fiecare dimineață să dea lupte cu o mahmureală dreasă cu o bere pentru a ușura durerea de cap. Apoi, în seara următoare, totul începe din nou. Dar într-o noapte, Effie…
Din acest punct vă invit să urmăriți spectacolul și să vă confirmați sau infirmați bănuielile pe care vi le-ați conceput.
Este un performance în al cărui cuțit stă o picătură de sânge a fiecăruia dintre noi, un rotund despre modul cum etichetăm pe cei de lângă noi, despre felul cum pășim pe stradă împărțind același aer cu cel deghizat în fericit sau cu cel ușor de citit ,conform aparențelor, așa cum un călău împarte pentru un timp eșafodul cu victima lui…
Nașterea sau moartea sunt doar limitele ființei umane, dar modul în care actrița Andreea Radu este călăuzită de regizor să ducă spectacolul între cele două puncte este cu adevărat emoționant, fiindcă în ciuda vârstei lipsite de experiență de viață și artistice, nu se prăbușește ci ridică intensitatea emoției cu talent și măiestrie, convingând prin forța jocului său.Este un tânăr actor muncitor și talentat, perspicace și demn de admirat.
De asemenea, echipa din spatele ei este parte a succesului său, dându-mi încrederea în seriozitatea cu care fac din artele spectacolului un privilegiu pentru spectator, atât prin tema abordată, dar și prin generozitatea talentului fiecăruia.
În vârstă de 51 de ani, Gary Owen este un dramaturg galez câștigător al Premiului Meyer-Whitworth în anul 2003 pentru noua scriere pentru teatru. Gary Owen este câștigătorul pentru cea mai bună piesă nouă la premiile de teatru din Regatul Unit 2015 și al premiului James Tait Black pentru drama „Iphigenia in Splott”, precum și deținătorul premiilor George Devine, Meyer Whitworth și Pearson pentru cea mai bună piesă. Alte piese ale sale sunt „Violence and Son“, „Crazy Gary’s Mobile Disco“, „The Shadow of a Boy“, „The Drowned World“, „Mrs Reynolds and the Ruffian“ și „Love Steals Us From Loneliness“.
Spectacolul „Iphigenia in Splott”, câștigător al SocolarArt-concurs de monodrama, a fost jucat la Nemesis Art Club și este produs de WAVE HUB, manager Cătălin Asanache, la Centrul Cultural din Bastion. O premieră ce merită încurajată și aplaudată!
Mateea Marin și Cătălin Asanache împreună cu Ștefan Iordănescu, reprezintă o parte a valoroasei echipe de la Socolari.
Așa cum mărturisește regizorul Mateea Marin, „Ifigenia…” este un vârtej de agresiune și seducție.
Așadar, sectorul cultural independent merită sprijinit și încurajat!
Radio România Reșița este partener media al WAVE HUB!
IPHIGENIA IN SPLOTT
Adaptare după Gary Owen
Un one woman show cu Andreea Radu
Regia:Mateea Marin
Mișcare scenică: Francisca Hoca Virag
Light design: Cătălin Asanache, Sergiu Poe
Afiș: Xenia Caramete
Colaboratori : Lorand Hoca, Georgiana Cristurean