[AUDIO-FOTO] Colecţionarii de amintiri au marcat online cei 90 de ani de la fabricarea primului pod sudat din România peste râul Bârzava din cartierul reşiţean Stavila, dat uitării de autorităţi
Un simbol al Reşiţei la ceas aniversar – Podul de la Moară sau Podul Stavila, cel mai vechi pod metalic arcuit, integral sudat, din România, al treilea de acest gen din Europa, datând din anul 1931, face şi astăzi legătura rurieră şi pietonală – peste râul Bârzava – între cartierele Stavila şi Muncitoresc din municipiul Reşiţa.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 4 noiembrie 2021, 16:28
Colecţionarii şi nostalgicii din municipiu au marcat online cele 9 decenii (1931 – 2021) de la edificarea podului fabricat de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița (Fabrica de Poduri).
Colecţionarul de documente, cărţi poştale şi vederi Bogdan Mihele pentru Radio Reşiţa:
Podul sudat din Stavila este una dintre premierele industriale ale Reşiţei, fiind monument istoric de categoria B. Peste Podul de la Stavila, în anii ’80, a fost construit un pasaj rutier, care astăzi îl face mai puţin vizibil, ascunzând cumva istoria urbei.
Un pod similar, construit 4 ani mai târziu, în 1937 (n.r. conform istoricului Mircea Rusnac), traversează râul Bârzava în zona centrală a oraşului, lângă Palatul Cultural, fiind cunoscut cu numele de Podul de la Vamă.
La Reşiţa, în perioada cuprinsă între anii 1850 şi 1952 (an în care secţia de poduri a fost mutată la Bocşa), au fost construite peste 500 de poduri metalice, care au fost amplasate în 11 ţări din Europa.
O parte din podurile realizate de uzinele din Reşiţa la începutul secolului XX mai sunt în funcţiune şi astăzi. Astfel, Reşiţa se mândreşte cu o serie de realizări tehnice de pionierat, care, însă, ţin de domeniul îndepărtat al istoriei.
Sursa foto: colecţia personală Bogdan Mihele