Drumurile noastre toate…
Articol editat de Mirabela Afronie, 2 iunie 2016, 14:21
De-a lungul timpului, am avut în fruntea ministerului transportului și oameni numiți politic și tehnocrați și specialiști și mai puțin pricepuți și….. Și degeaba. Performanțele au fost aceleași. Recent am văzut o statistică, ce ne plasează pe ultimul loc la numărul de Km de autostradă și drumuri expres din Uniunea Europeană.
Cel mai bine, din țările foste socialiste, stă Polonia care doar anul trecut a reușit să atragă 90% din banii comunitari pentru astfel de lucrări și se situează cu mult peste România, cu 7 mii de Km de astfel de drumuri moderne. Ei, ce credeți că i-au făcut polonezii ministrului care a reușit această performanță? Credeți cumva că l-au decorat, că i-au ridicat cumva o statuie? Ei aș. L-au demis și au pus un altul, capabil să atragă fondurile europene destinate construirii de autostrăzi, în totalitate. Poate dacă nu mai au nevoie de el, se gândesc ai noștri să-l naturalizeze și să-l ungă ministru la transporturi. Îi pun și o etichetă de tehnocrat și-l lasă să-și facă treaba cum știe el mai bine.
Da, la alții se poate. Până și bulgarii ne-au depășit la acest capitol, de ne râd și curcile. Și statistica aceasta e doar pentru autostrăzi și drumuri expres. Ce să mai vorbim de cele naționale, cu două sensuri strâmte de mers, care sunt generatoarele celor mai multe accidente rutiere cu victime din România. Sau de cele județene ori comunale, făcute să țină până la prima ploaie, în care nimeni nu răspunde de calitatea lor. Gropi lângă gropi, gropi și iar gropi, pentru că nu sunt bani nici de reparații.
Avem în schimb o suită de tronsoane de autostradă, raportate ca finalizate, care încep de nicăieri și se termină niciunde. Cu sau fără panglicuțe tăiate de politicieni ori tehnocrați, acestea zac din lipsă de continuitate. Între timp, șoferul român, căci de turiști străini mai rar dai pe o asemenea infrastructură, se pupă în bot, zi de zi. Pupăturile se lasă cu morți, cu răniți, cu pagube materiale, cu drumuri blocate temporar, cu nervi pentru ceilalți participanți la trafic și cu amenzi date de polițiștii de la rutieră pentru depășiri ale vitezei legale. Păi e normal să-ți alunece piciorul mai tare pe accelerație când faci o zi dintr-un colț în altul al țării, respectând viteza legală.
Nu amenzile sunt soluția. Nu prezența polițiștilor în trafic va duce la scurtarea timpului de deplasare ci tocmai contrariul. Niște șosele pe care să poți goni legal, adică niște căi rutiere normale și necesare în aceste vremuri.
Până atunci însă, cred că drumurile noastre nu se vor întâlni nicăieri. Asta doar dacă procurorii anticorupție vor face în așa fel încât toate drumurile din România să ducă doar la ei, așa cum cele din Italia duc la Roma. La noi de ce nu ar duce, tocmai la DNA.
Dan Agache
Sursă foto: adevarulfinanciar.ro