Pace și cultură: un mesaj ce s-a născut la New Wave Theatre Festival Reșița!
Deși cultura este Cenușăreasa, de cele mai multe ori, la Reșița prin suportul comunității, al primarului urbei și al Teatrului de Vest împreună cu Radio România Reșița, cultura este mai mult decât un simbol al acestor zile, este un liant ce unește popoare, desființând granițele geo-politice ca un cântec compus pe mai multe voci.
Articol editat de Anca Bălălău, 16 iunie 2024, 14:08 / actualizat: 17 iunie 2024, 12:29
Cea de-a IV-a ediție a New Wave Theatre Festival confirmă încă de la debut fenomenul ca pe unul benefic culturii, într-un timp al tensiunilor și incertitudinilor cu privire la viitorul omenirii.
La 75 de ani de la înființare, teatrul reșițean reușește să aspire la centenar și totodată să înscrie fenomenul teatral pe agendele naționale și internaționale astfel încât încă din prima seară publicul reșițean să fie gazda trupelor din Franța și Taiwan.
Un spectacol de commedia dell’arte și muzica live pus în scenă de 5 actori francezi, „Fantasio”, Cie l’Éternel été & Lucernaire diffusion – Franța, în regia lui Emmanuel Besnault a relevat prin cover-uri live ale unor artiști consacrați precum Nick Cave, David Bowie, PJ Harvey și The Doors o lume privită din mai multe unghiuri, dar a cărei limită rămâne până la urmă iubirea.
De la ora 21:00, probabil revelația acestui festival a fost spectacolul din Taiwan, „Eroul și Frumoasa”, regizat de Chen Chao-Hsien și prezentat de faimoasa trupă Ming Hwa Yuan Arts & Cultural Group.
O ocazie unică de a aplauda la scenă deschisă teatrul tradițional taiwanez, ce combină elemente de operă și arte marțiale cu muzica, dansul, costume elaborate și machiajul complex ce întăresc mesajul unic al unei astfel de reprezentații.
Trupa din Taiwan a fost însoțită de E.S. David Nan-Yang Lee, ambasadorul Taiwanului la Bratislava, care alături de edilul Reșiței Ioan Popa, Florin Gabriel Ionescu, managerul Teatrului de Vest, Denisse Moise, directorul de festival și vocea comunității, Laura Sgaverdea, managerul Radio Reșița au susținut o conferință de presă în care au subliniat importanța legăturilor culturale între oameni, dar și dorința de a conserva șansa de a colabora și pe viitor.
„Am venit de atât de departe pentru a prezenta spectacolul aici, iar cel mai important aspect este schimbul cultural. Am înțeles că în festival sunt prezente trupe din cinci țări. Trupa noastră este devotată pentru a păstra tradițiile, dar și pentru a aduce inovații spre a face tradițiile accesibile tinerilor. E muncă grea și mulțumim tuturor celor care au făcut posibilă prezența noastră aici”, a declarat E.S. David Nan-Yang Lee.
Surprins plăcut și cu viziunea unor colaborări diverse pe viitor, primarul Reșiței și-a expus toată deschiderea și atașamentul pentru a promova de la Reșița un mesaj loial și profund, pace și cultură, singura șansă de a cuceri lumea.
De altfel, Reșița este scena europeană pe care artiștii asiatici au jucat pentru libertate și speranță, s-au mărturisit artistic cu dorința de a se face cunoscuți pe bătrânul continent în contextul unei perioade istorice sensibile pentru soarta țării lor, dar și pentru pacea mondială.
Folosit cu pricepere și bune intenții culturale, orice eveniment organizat în jurul teatrului poate deveni un instrument în folosul comunității și al dialogului pe toate planurile, într-un timp al tensiunilor și incertitudinilor cu privire la viitorul omenirii. Teatrul este de peste 2000 de ani o formă de intervenție în comunitate, iar publicul iubește teatrul ca artă, dar și ca experiență.
Din păcate, în general, teatrul în zilele noastre nu profețește lumea, o copiază. Teatrul se situează între contrarii, el este o artă intermediară, o artă ce apare ca dublul diferit al vieții. Antonin Artaud vorbea despre „teatru și dublul său” – nu am înțeles mult timp această formulă. Inversând termenii lui Artaud putem spune: „viața și dublul său, teatrul.” Teatrul este viață, un limbaj al sufletelor și al diversității.