Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] “Scene Bizare“ sau ” Învățați singurătatea” la Teatrul de Vest!

„Roma pe care am găsit-o era o cetate de cărămizi, dar când am părăsit-o era o cetate de marmură”, spunea Cezar Augustus… şi am început cu această stare, fiindcă cine a fost la spectacolul Scene bizare dupa Urmuz, cu riscul de-a primi toate cărămizile în cap de la fiecare Brutus contemporan… aşadar cel ce-a văzut spectacolul “Scene Bizare“ după Urmuz  a văzut Roma -cetatea de marmură, a văzut Reşiţa aşa cum îi stă bine pusă într-o nouă abordare teatrală şi culturală.

Articol editat de Radio Resita, 24 aprilie 2019, 19:17 / actualizat: 25 aprilie 2019, 6:40

Din suferință se nasc marile capodopere ale oamenirii, pentru că fericirea plictisește, fiind la îndemâna oricui. Sau nu e așa?

Scrierile lui Urmuz  răspund, peste ani, oferind cititorilor și spectatorilor un tablou amplu asupra marilor trăiri ale omului, pentru că fiecare dintre noi trebuie să înveţe singurătatea… Teoretic, apariţia operei „Pâlnia şi Stamate”, ce se înscrie în literatura absurdului, se datorează lui Tudor Arghezi, care a stăruit pe lângă reticentul magistrat Demetrescu-Buzău să colaboreze la revista „Cugetul românesc”, mai ales că „printre cei foarte puţini care vor colabora te-am ales în primul rând pe d-ta”, argumenta  poetul. Ca urmare, Urmuz acceptă şi prozele „ Pâlnia şi Stamate” şi „Ismail şi Turnavitu” au  apărut  în revistă în anul 1922.

Umorul negru al prozei lui Urmuz este construit prin persiflarea clişeelor limbii şi din specularea sensului echivoc al unor cuvinte, pe care regizorul Mihaela Panainte a știut foarte bine  „să le distribuie” în scenă așa cum afirmă și  Nicolae Manolescu care defineşte maniera urmuziană printr-un exemplu concret, dar foarte sugestiv: „Urmuz nu foloseşte pur şi simplu clişeul, dar, schimbându-i intenţionat contextul uzual, atrage deodată atenţia asupra lui. Un lucru asemănător se întâmplă când cineva poartă un costum profesional în afara profesiei sale: un scafandru mergând pe stradă în costumul său subacvatic”.

Rafinamentul dovedit de cheia regizorală al Mihaelei Panainte care a făcut şi adaptarea textului, este într-o notă extrem de fină şi dură în acelaşi timp. Fină pentru sugestiile ce se revarsă din videoproiecţia filmului mut ce declanşează un cod morse ce coboară din fereastra universului peste noi şi dură prin accesibilitatea asumării degradării ce vine prin noi din pâlnia unui televizor sau din aşa zisele graniţe ale absurdului pe care le desenăm complăcându-ne în propria noastră dezolare…gata, în aparență să părăsim corabia ca niște șobolani.

Muzica, luminile, scenografia au îmbrăcat acest spectacol într-un mod foarte lucid, făcând loc pentru fiecare temere, sufocare sau chemare, cărora acvariul propriului suflet le-a ţinut loc de sicriu al efemerităţii umane.

Este un spectacol de colecţie, un mesaj disperat în care actorii au ţinut epilogul unei treceri de la viaţă la moarte , de la supunere la întrebare, într-un decor foarte bine realizat, un acvariu pe pereţii căruia s-a putut scrie, s-a putut vedea, auzii, dar din care nu s-a putut evada… decât prin cel de-al patrulea perete prin care Universul îi privea cu suspiciune şi cu nonşalanţa distanţei ce desparte sufletul de lacrimă.

Am recunoscut în jocul actorilor, o altă Camelia Ghinea, puternică și nonșalantă, i-am aplaudat pe cei trei colegi ai săi, Florin Ibrași, Sorin Fruntelată și Marius Tudor, dar m-am bucurat și de întâlnirea cu debutul celor doi tineri actori, Andreea Bănică și Robert Danci.Dealtfel, Robert Danci s-a impus cu o eleganță actoricească, marca profesorului său Bács Miklós, dominând scena prin personajul pe care l-a încarnat extrem de inteligent .

Distribuția: Andreea Bănică, Florin Ibrași,Camelia Ghinea, Marius Tudor, Robert Danci, Sorin Fruntelată

Univers sonor: Tibor Cári; Grafică video: Sebastian Hamburger; Scenografie: Erika Csegöldi; Regie: Mihaela Panainte

LightDesign: Lucian Moga; Coregrafie: Lavinia Urcan; Regie tehnică: Ilie Stănescu; Regie și Dramatizare: Mihaela Panainte

Premiera spectacolului a avut loc de Ziua Mondială a Teatrului pe 27 martie 2019.

Scenariul dramatic “Scene Bizare“ are la bază volumul în proză al lui Urmuz “Pagini Bizare”.

De la aparitia lor  în „Cugetul românesc”, realizată la îndemnul lui Tudor Arghezi, aceste Pagini bizare ale lui Urmuz  uimesc şi intrigă şi astăzi publicul spectator sau cititor. Fantasticul se îmbină aici cu ironia într-un joc estetic împins până la absurd. Cu subtilitate, autorul provoacă o criză de comunicare în care sintaxa discursului românesc este mereu subminată de înţelesul cuvintelor, criza pe care o rezolvă ironic.

 „Omul, dragul meu, e un paradox. O fiinţă ciudată, exotică. Râde când ar trebui să plângă, plânge când ar trebui să râdă, trăieşte fără minte şi moare fără chef. E slab, zilele îi sunt ca iarba”, mărturisea regretatul scriitor israelian,Amos Oz și până la urmă poți să-i  ierți unui om tot…  în afară de absență… Teatrul de Vest devine o prezență de care scena românească avea nevoie de mai bine de un deceniu, o confirmare că la Reșița se face teatru de artă!

Anca Bica Bălălău

Etichete:
La Reşiţa, Ziua limbii maghiare în România, a fost marcată literar la Casa de cultură din urbe
Cultură miercuri, 13 noiembrie 2024, 18:16

La Reşiţa, Ziua limbii maghiare în România, a fost marcată literar la Casa de cultură din urbe

La 13 noiembrie 2024 este aniversată Ziua limbii maghiare, fiind instituită prin Legea 279/ 2015. Iniţiativa privind propunerea legislativă...

La Reşiţa, Ziua limbii maghiare în România, a fost marcată literar la Casa de cultură din urbe
Solemnitatea Sfântului Martin de Tours prăznuită la Brezon şi Reşiţa. La lăsarea întunericului copiii au aprins lampioanele confecţionate de ei şi au plecat în alai pe străzi
Cultură luni, 11 noiembrie 2024, 22:05

Solemnitatea Sfântului Martin de Tours prăznuită la Brezon şi Reşiţa. La lăsarea întunericului copiii au aprins lampioanele confecţionate de ei şi au plecat în alai pe străzi

Program social-cultural bogat al Asociaţiei Germane de Cultură şi Educaţie a Adulţilor Reşiţa organizat cu prilejul sărbătorii Sfântului...

Solemnitatea Sfântului Martin de Tours prăznuită la Brezon şi Reşiţa. La lăsarea întunericului copiii au aprins lampioanele confecţionate de ei şi au plecat în alai pe străzi
Expoziţie audiofilă la Reşiţa
Cultură joi, 7 noiembrie 2024, 13:51

Expoziţie audiofilă la Reşiţa

O expoziţie inedită de aparate audio şi care redau înregistrările audio şi video a fost prezentată joi, 7 noiembrie de la ora 19.00 în sala...

Expoziţie audiofilă la Reşiţa
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin, ambasadorul cultural al României la Londra
Cultură miercuri, 6 noiembrie 2024, 19:02

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin, ambasadorul cultural al României la Londra

Angajaţii Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin vor reprezenta, în luna noiembrie 2024,...

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin, ambasadorul cultural al României la Londra
Cultură luni, 4 noiembrie 2024, 11:03

Proiectul social-ecumenic „Mai multe lumânări în cimitirele noastre“ continuă şi în 2024 la Reşiţa

De ani de zile, cimitirele romano-catolice din Banatul Montan sunt în 2 noiembrie, în ziua de comemorare a răposaților, tot mai sărace în...

Proiectul social-ecumenic „Mai multe lumânări în cimitirele noastre“ continuă şi în 2024 la Reşiţa
Cultură joi, 31 octombrie 2024, 13:50

Radio Reșița deschide un nou canal de comunicare cu publicul tânăr prin parteneriatul cu Teatrul de Vest

Un proiect cultural denumit „Cabaretul Adolescenței” implementat de Asociația ȚAIS împreună cu Teatrul de Vest Reșița, Radio România...

Radio Reșița deschide un nou canal de comunicare cu publicul tânăr prin parteneriatul cu Teatrul de Vest
Cultură miercuri, 30 octombrie 2024, 16:29

Teatrul de Vest lansează VESTUL DRAMATIC – revistă de artele spectacolului și ecosistem neomediatic

Teatrul de Vest Reșița anunță lansarea (2 noiembrie 2024) revistei de artele spectacolului și a ecosistemului neomediatic VESTUL DRAMATIC...

Teatrul de Vest lansează VESTUL DRAMATIC – revistă de artele spectacolului și ecosistem neomediatic
Cultură duminică, 27 octombrie 2024, 13:55

Ana Blandiana, primul român care obține Premiul Prințesa de Asturia pentru Litere 2024

Vineri, 25 octombrie 2024, scriitoarea Ana Blandiana a primit Premiul Prințesa de Asturia pentru Litere 2024, în cadrul unei ceremonii prezidate de...

Ana Blandiana, primul român care obține Premiul Prințesa de Asturia pentru Litere 2024