Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] “Scene Bizare“ sau ” Învățați singurătatea” la Teatrul de Vest!

„Roma pe care am găsit-o era o cetate de cărămizi, dar când am părăsit-o era o cetate de marmură”, spunea Cezar Augustus… şi am început cu această stare, fiindcă cine a fost la spectacolul Scene bizare dupa Urmuz, cu riscul de-a primi toate cărămizile în cap de la fiecare Brutus contemporan… aşadar cel ce-a văzut spectacolul “Scene Bizare“ după Urmuz  a văzut Roma -cetatea de marmură, a văzut Reşiţa aşa cum îi stă bine pusă într-o nouă abordare teatrală şi culturală.

Articol editat de Radio Resita, 24 aprilie 2019, 19:17 / actualizat: 25 aprilie 2019, 6:40

Din suferință se nasc marile capodopere ale oamenirii, pentru că fericirea plictisește, fiind la îndemâna oricui. Sau nu e așa?

Scrierile lui Urmuz  răspund, peste ani, oferind cititorilor și spectatorilor un tablou amplu asupra marilor trăiri ale omului, pentru că fiecare dintre noi trebuie să înveţe singurătatea… Teoretic, apariţia operei „Pâlnia şi Stamate”, ce se înscrie în literatura absurdului, se datorează lui Tudor Arghezi, care a stăruit pe lângă reticentul magistrat Demetrescu-Buzău să colaboreze la revista „Cugetul românesc”, mai ales că „printre cei foarte puţini care vor colabora te-am ales în primul rând pe d-ta”, argumenta  poetul. Ca urmare, Urmuz acceptă şi prozele „ Pâlnia şi Stamate” şi „Ismail şi Turnavitu” au  apărut  în revistă în anul 1922.

Umorul negru al prozei lui Urmuz este construit prin persiflarea clişeelor limbii şi din specularea sensului echivoc al unor cuvinte, pe care regizorul Mihaela Panainte a știut foarte bine  „să le distribuie” în scenă așa cum afirmă și  Nicolae Manolescu care defineşte maniera urmuziană printr-un exemplu concret, dar foarte sugestiv: „Urmuz nu foloseşte pur şi simplu clişeul, dar, schimbându-i intenţionat contextul uzual, atrage deodată atenţia asupra lui. Un lucru asemănător se întâmplă când cineva poartă un costum profesional în afara profesiei sale: un scafandru mergând pe stradă în costumul său subacvatic”.

Rafinamentul dovedit de cheia regizorală al Mihaelei Panainte care a făcut şi adaptarea textului, este într-o notă extrem de fină şi dură în acelaşi timp. Fină pentru sugestiile ce se revarsă din videoproiecţia filmului mut ce declanşează un cod morse ce coboară din fereastra universului peste noi şi dură prin accesibilitatea asumării degradării ce vine prin noi din pâlnia unui televizor sau din aşa zisele graniţe ale absurdului pe care le desenăm complăcându-ne în propria noastră dezolare…gata, în aparență să părăsim corabia ca niște șobolani.

Muzica, luminile, scenografia au îmbrăcat acest spectacol într-un mod foarte lucid, făcând loc pentru fiecare temere, sufocare sau chemare, cărora acvariul propriului suflet le-a ţinut loc de sicriu al efemerităţii umane.

Este un spectacol de colecţie, un mesaj disperat în care actorii au ţinut epilogul unei treceri de la viaţă la moarte , de la supunere la întrebare, într-un decor foarte bine realizat, un acvariu pe pereţii căruia s-a putut scrie, s-a putut vedea, auzii, dar din care nu s-a putut evada… decât prin cel de-al patrulea perete prin care Universul îi privea cu suspiciune şi cu nonşalanţa distanţei ce desparte sufletul de lacrimă.

Am recunoscut în jocul actorilor, o altă Camelia Ghinea, puternică și nonșalantă, i-am aplaudat pe cei trei colegi ai săi, Florin Ibrași, Sorin Fruntelată și Marius Tudor, dar m-am bucurat și de întâlnirea cu debutul celor doi tineri actori, Andreea Bănică și Robert Danci.Dealtfel, Robert Danci s-a impus cu o eleganță actoricească, marca profesorului său Bács Miklós, dominând scena prin personajul pe care l-a încarnat extrem de inteligent .

Distribuția: Andreea Bănică, Florin Ibrași,Camelia Ghinea, Marius Tudor, Robert Danci, Sorin Fruntelată

Univers sonor: Tibor Cári; Grafică video: Sebastian Hamburger; Scenografie: Erika Csegöldi; Regie: Mihaela Panainte

LightDesign: Lucian Moga; Coregrafie: Lavinia Urcan; Regie tehnică: Ilie Stănescu; Regie și Dramatizare: Mihaela Panainte

Premiera spectacolului a avut loc de Ziua Mondială a Teatrului pe 27 martie 2019.

Scenariul dramatic “Scene Bizare“ are la bază volumul în proză al lui Urmuz “Pagini Bizare”.

De la aparitia lor  în „Cugetul românesc”, realizată la îndemnul lui Tudor Arghezi, aceste Pagini bizare ale lui Urmuz  uimesc şi intrigă şi astăzi publicul spectator sau cititor. Fantasticul se îmbină aici cu ironia într-un joc estetic împins până la absurd. Cu subtilitate, autorul provoacă o criză de comunicare în care sintaxa discursului românesc este mereu subminată de înţelesul cuvintelor, criza pe care o rezolvă ironic.

 „Omul, dragul meu, e un paradox. O fiinţă ciudată, exotică. Râde când ar trebui să plângă, plânge când ar trebui să râdă, trăieşte fără minte şi moare fără chef. E slab, zilele îi sunt ca iarba”, mărturisea regretatul scriitor israelian,Amos Oz și până la urmă poți să-i  ierți unui om tot…  în afară de absență… Teatrul de Vest devine o prezență de care scena românească avea nevoie de mai bine de un deceniu, o confirmare că la Reșița se face teatru de artă!

Anca Bica Bălălău

Etichete:
Fășang 2025 la Reșița – Tradiție, Dans și Costume Spectaculoase. Mărţişoarele au fost în top!
Cultură luni, 3 martie 2025, 14:43

Fășang 2025 la Reșița – Tradiție, Dans și Costume Spectaculoase. Mărţişoarele au fost în top!

La Reşiţa tradiția continuă! Balul mascat de Fășang, ajuns la cea de-a 33-a ediție, a promis o seară de neuitat, sâmbătă, 1 Martie, plină...

Fășang 2025 la Reșița – Tradiție, Dans și Costume Spectaculoase. Mărţişoarele au fost în top!
„Morile de la Rudăria” – o carte-document despre un patrimoniu unic al României
Cultură sâmbătă, 1 martie 2025, 18:57

„Morile de la Rudăria” – o carte-document despre un patrimoniu unic al României

Pasiune, muncă de teren și cercetare intensă în arhive – acestea sunt elementele care au stat la baza volumului „Morile de la Rudăria”,...

„Morile de la Rudăria” – o carte-document despre un patrimoniu unic al României
Artă, poezie și muzică – Eveniment cultural de Mărțișor la Reșița
Cultură joi, 27 februarie 2025, 15:27

Artă, poezie și muzică – Eveniment cultural de Mărțișor la Reșița

Pe 28 februarie 2025, de la ora 16:00, Centrul Social „Frédéric Ozanam” din Reșița va fi gazda unui eveniment cultural de excepție:...

Artă, poezie și muzică – Eveniment cultural de Mărțișor la Reșița
Fășangul din Celnic într-o expoziție inedită la Reșița
Cultură luni, 24 februarie 2025, 19:36

Fășangul din Celnic într-o expoziție inedită la Reșița

O expoziție inedită, dedicată tradițiilor din Banat, a fost deschisă publicului la Biblioteca Germană „Alexander Tietz” din Reșița, luni,...

Fășangul din Celnic într-o expoziție inedită la Reșița
Cultură duminică, 23 februarie 2025, 10:23

Radu Jude câștigă Ursul de Argint pentru „Kontinental ’25” filmat în 10 zile cu un smartphone!

Regizorul Radu Jude a câștigat Ursul de Argint la Berlinală cu lungmetrajul „Kontinental’25”, o nouă frescă politică despre...

Radu Jude câștigă Ursul de Argint pentru „Kontinental ’25” filmat în 10 zile cu un smartphone!
Cultură vineri, 21 februarie 2025, 22:26

Multiculturalitatea din Caraș-Severin: Un exemplu de armonie și diversitate

România se numără printre țările europene cu cea mai mare diversitate etnică, iar județul Caraș-Severin reprezintă un model de conviețuire...

Multiculturalitatea din Caraș-Severin: Un exemplu de armonie și diversitate
Cultură vineri, 21 februarie 2025, 21:46

Balul Iubirii 2025 la Colegiul Național „Diaconovici – Tietz” Reșița

Colegiul Național „Diaconovici – Tietz” Reșița va fi gazda, pe 24 februarie 2025, unui eveniment special dedicat iubirii: Balul...

Balul Iubirii 2025 la Colegiul Național „Diaconovici – Tietz” Reșița
Cultură vineri, 21 februarie 2025, 15:58

Teatrul de Vest joacă sâmbătă pentru cei mai mici spectatori!

De la ora 𝟏𝟏:𝟎𝟎, pe scena teatrului reșițean va avea loc spectacolul Cei trei purceluși, adaptare Serghei Mihalkov, regia Dan Țopa.O...

Teatrul de Vest joacă sâmbătă pentru cei mai mici spectatori!