Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Liviu Ciulei, împlinea 98 de ani:”Regia este logică, după aceea logică, iar logică şi abia apoi 1% inspiraţie”

Motto: „Arta impune ordine”.Liviu Ciulei

[FOTO] Liviu Ciulei, împlinea 98 de ani:”Regia este logică, după aceea logică, iar logică şi abia apoi 1% inspiraţie”

Articol editat de Radio Resita, 7 iulie 2021, 15:35 / actualizat: 8 iulie 2021, 9:14

Liviu Ciulei, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru şi film din România şi din lume, a văzut lumina zilei pe 7 iulie 1923, acum 98 de ani într-o familie de intelectuali din Bucureşti, din părinţii Liviu Ciulley , tatăl şi Elena Clara Vexler, mama  având şi o soră Ana, care a murit în urma unei operaţii greşite de cezariană în anul 1946.

Liviu Ciulley tatăl era absolvent al Şcolii Naţionale de Poduri şi Şosele din Bucureşti, avându-i profesori pe Anghel Saligny, Elie Radu, Ion Ionescu-Bizeţ, Grigore Cerkez, Alfons Saligny, Nicolae Cerkez.

Seniorul Ciulley a ridicat din temelii clădirea Băncii Naționale, Biserica Elefterie, mânăstirea Cașin, Facultatea de Agronomie, tunelul pentru tezaurul Băncii Naționale de la Sinaia și biserica din Sinaia, Academia Militară, teatrul Nottara, monetaria nationala, hangarele Aeroportului Băneasa, depoul autobuzelor de pe Şoseaua Panduri, fabrica de avioane de la Mioveni-Colibaşi, devenită, peste ani, Uzina Dacia, abatoarele de la Giurgiu şi de la Constanţa şi a construit zeci de imobile particulare, blocuri şi vile în Bucureşti, dar şi lucrări de infrastructură în ţară: calea ferată Cobadin din Dobrogea, o cale ferată pe ruta Cluj-Turda etc.

Este interesantă povestea viitorului mare om de teatru, Liviu Ciulei, care s-a abătut de la tradiţia familiei şi a studiat în paralel cu arhitectura şi Conservatorul Regal de Muzică şi Teatru din Bucureşti.

Cred că, mai întâi, trebuie să amintim pentru cine a fost realizat fostul Teatru Odeon, clădirea în care, astăzi, funcţionează Teatrul C.I. Nottara:

„Tânărul Liviu Ciulei, viitorul regizor, era atras de teatru. Tatăl său, inginerul Ciulley, voia să-l facă inginer constructor. În urma negocierilor, povesteşte regizorul, a acceptat să se înscrie la Arhitectură. Cu toate acestea, împreună cu sora sa Ana (Nini), fără ştirea părinţilor, se înscrie şi la cursurile Academiei Regale de Muzică şi Artă Dramatică. În iunie 1945, se prezintă la examenul de absolvire cu un monolog din Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, în faţa unei comisii alcătuite din monştri sacri ai teatrului românesc: Marioara Voiculescu, Alice Voinescu, Maria Filotti, Gheorghe Storin, Victor Ion Popa şi rectorul Mihail Jora. Examenul avea loc într-o sală de curs, fără public. Când să înceapă, uşa laterală se deschide şi pe ea intră, cu pardesiul în mână, inginerul Liviu Ciulley, care cere permisiunea să asiste la examen. Evident, era un aranjament cu Marioara Voiculescu, pe care inginerul o cunoştea. Viitorul regizor îşi aminteşte că, în acel moment, a fost pur şi simplu blocat, mai ales că din fire era timid. Cu toate acestea, după o pauză destul de lungă, şi-a luat inima în dinţi şi a spus textul… Emoţia sa a fost însă constructivă. Regizorul Liviu Ciulei apreciază că poate a fost cea mai bună prestaţie a sa.

Comisia a decis şi tânărul Ciulei a luat examenul cu nota 10 pe linie. Acasă, îşi aminteşte el, era la masă cu inginerul Liviu Ciulley, mama şi sora sa. După o tăcere îndelungată, inginerul Liviu Ciulley, spune: Se pare că chestiunea teatrului este o treabă serioasă! Şi pauză… După o pauză de câteva minute în care nu pot descrie prin ce am trecut, spune regizorul, tata spune: Am să-ţi construiesc un teatru.

Şi astfel a apărut după un an, în 1946, teatrul în care astăzi funcţionează Teatrul C.I. Nottara cu cele două săli de spectacol. […] A fost comandat proiectul de arhitectură lui Radu Dudescu, care era arhitectul-şef al Băncii Naţionale şi avea un birou de arhitectură particular în Strada C.A. Rosetti, nr. 43A. Acesta întocmeşte proiectul în trei luni, astfel încât la 31 iulie 1942, cu nr. 06870, este înaintat la Primăria Municipiului Bucureşti – Sectorul I Galben pentru autorizaţia de construcţii. Proiectul de beton armat a fost întocmit de profesorul inginer Aurel A. Beleş. La 26 noiembrie 1942, primarul Sectorului I Galben semnează Autorizaţia de construcţie nr. 9I. Se preciza că se va executa un corp de clădire cu subsol, parter şi 8 etaje din zid cu toate planşeele din beton armat. De asemenea, era specificat faptul că proiectul şi conducerea lucrărilor aparţin arhitectului Radu Dudescu, iar execuţia se va face de Societatea Naţională de Construcţii Sonaco a inginerului Liviu Ciulley. Imobilul este format din două blocuri distincte, care adăpostesc funcţii diferite: blocul din B-dul Take Ionescu, nr. 20 (astăzi B-dul Magheru) şi blocul din Strada Jules Michellet, nr. 2. El a fost proiectat cu spaţii pentru două teatre, spaţii pentru garsoniere şi apartamente, spaţii pentru prăvălii şi pentru diversele instalaţii necesare. Cele două teatre, care funcţionau în el – Teatrul Odeon şi Teatrul Studio – formau un corp care, din punct de vedere volumetric, ocupa subsolul, parterul şi etajele 1, 2 şi 3 din Blocul din Strada Jules Michellet, nr. 2, având pătrunderi parţiale la subsol, parter şi etajele 1 şi 2 în blocul din B-dul Take Ionescu, nr. 20. […]

Sala mare de spectacol – Teatrul Odeon – se desfăşoară la parter pe o suprafaţă de 330 mp, la balcon de 190 mp şi la loji de 80 mp. […] Societatea Naţională de Construcţii Sonaco, a inginerului Liviu Ciulley, va începe construcţia imobilului în campania anului 1943, dar va întâmpina o serie de greutăţi din cauza condiţiilor de război. În luna august 1946, imobilul era terminat la roşu, Teatrul Odeon îşi aştepta inaugurarea în stagiunea de toamnă, Teatrul Studio era finalizat 80%, iar o bună parte din apartamente aveau finisajele terminate […]

În scopul de a întreprinde orice acte şi fapte de comerţ în legătură cu spectacolele teatrale, cinematografice şi muzicale, la 11 mai 1946 se înfiinţează Societatea anonimă română Odeon, cu sediul în Bucureşti, B-dul Take Ionescu, nr. 20. Conform Actului constitutiv – publicat în Monitorul Oficial nr. 146/27 iunie 1946 -, Societatea avea ca membri fondatori pe: ing. Liviu I. Ciulley, Nicolae Ottescu, Corneliu Moldovanu, Dan Bunescu, Ion I. Ciulley şi Anişoara Bunescu (n. Ciulley). Capitalul social al Societăţii, la creare, a fost de 15.000.000 lei, împărţiţi în 1.500 acţiuni nominale a câte 10.000 lei fiecare.

În imobilul prezentat mai sus va funcţiona, pentru scurtă vreme, Teatrul Odeon, care-şi va deschide porţile în noiembrie 1946 cu spectacolul „Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare,în care Liviu Ciulei a interpretat rolul lui Puck, în regia Ion Şahighian.

Aici îşi va face debutul regizorul Liviu Ciulei cu piesa Poveste stranie / Strange. Cea de-a doua stagiune, din anul 1947, continuă seria succeselor. Din păcate, la puţin timp după recunoaşterea Guvernului Dr. Petru Groza de către Occident, consecinţele preluării definitive a puterii de către comunişti au devenit din ce în ce mai vizibile. În vara anului 1948, după naţionalizare, Teatrul Odeon este desfiinţat, aici instalându-se Teatrul Armatei. Ulterior, teatrul va prelua numele actorului şi pedagogului C.I. Nottara, nume sub care este cunoscut şi astăzi. Am speranţa că cei ce vor citi aceste rânduri îşi vor îndrepta un gând de recunoştinţă câtre inginerul Liviu Ciulley, atunci când se vor afla în acest lăcaş de artă”.

„Majoritatea scrierilor despre spectacolele mele le-am lăsat criticilor”, glumea adesea Maestrul Liviu Ciulei.

Regizorul a recunoscut că cel mai mare succes al său în teatru a fost spectacolul „Moartea lui Danton”, montat la Berlin, unde la premieră de la Berlin, în anul 1967, actorii au fost chemaţi la aplauze de 63 de ori, dar a fost urmat, la puţin timp, de „cea mai mare cădere”, „Macbeth”, tot în capitala germană, care s-a terminat cu huiduieli.

Specialiştii îl consideră unul dintre creatorii care au contribuit în mod esenţial la dezvoltarea mişcării teatrale a secolului XX.

”Premiul pentru regie” obţinut pentru filmul ”Pădurea spânzuraţilor”, la Festivalul de la Cannes, în 1965, înseamnă recunoaşterea valorii sale artistice, dar şi deschiderea în lume pentru cinematografia românească.

Înainte de ”Pădurea spânzuraţilor” regizase ”Erupţia şi ”Valurile Dunării”, peliculă recompensată cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary, în 1960.

Regizorul Liviu Ciulei a fost peste zece ani director artistic al Teatrului Bulandra şi a lucrat în multe ţări din Europa, precum şi în Statele Unite ale Americii, Canada şi Australia.
În 1974 a debutat cu success la Arena Stage din Washington, D.C.. În anul 1980 a părăsit România şi a fost invitat să preia direcţia artistică a Teatrului Guthrie din Minneapolis, iar din 1986, el a fost profesor de teatru la Columbia University şi New York University, în New York.
S-a întors în ţară după anul 1989, regizând o serie de spectacole devenite celebre. Liviu Ciulei a fost numit Director de Onoare al Teatrului Bulandra în semn de recunoaştere a valorii sale artistice şi profesionale.
A realizat scenografia a 125 de spectacole.

Ca arhitect, în afara scenografiilor majorității pieselor regizate de el, Liviu Ciulei a contribuit la reconstrucția auditoriului Teatrului Bulandra, precum și a altor teatre, ca sălile Studio ale teatrelor din Târgu Mureș și Pitești.

A fost căsătorit cu marea actriță Clody Berthola, cu scenografa Ioana Gǎrdescu și cu jurnalista Helga Reiter. Fiul celei de-a treia soții, Helga Reiter ,regizorul Thomas Ciulei, a devenit fiul lui adoptiv.

Liviu Ciulei a plecat să-şi ocupe scaunul de regizor în Veşnicie la vârsta de 88 de ani, pe 25 octombrie 2011, în Munchen, Germania Trupul său a fost incinerat.

Epilog: „Eu nu sunt pentru improvizaţie, sunt pentru un desen precis. Regia este logică, după aceea logică, iar logică şi abia apoi 1% inspiraţie”.Liviu Ciulei

Anca Bica Bălălău

Nota redacţiei:
Extrase din volumul Liviu Ciulley – un reper de Nicolae Şt. Noica, Editura Vremea, Bucureşti, 2011

Etichete:
Două decenii de la edificarea Bisericii Parohiei romano-catolice Reşiţa II au fost marcaţi solemn în capitala Banatului de Munte
Cultură sâmbătă, 26 octombrie 2024, 15:00

Două decenii de la edificarea Bisericii Parohiei romano-catolice Reşiţa II au fost marcaţi solemn în capitala Banatului de Munte

20 de ani de la edificarea Bisericii Parohiei romano-catolice Reşiţa 2 au fost marcaţi solemn sâmbătă, 26 septembrie. Două decenii de la...

Două decenii de la edificarea Bisericii Parohiei romano-catolice Reşiţa II au fost marcaţi solemn în capitala Banatului de Munte
Festivalul etniilor la Bocşa şi Reşiţa, dedicat romilor din Caraş-Severin
Cultură joi, 24 octombrie 2024, 22:10

Festivalul etniilor la Bocşa şi Reşiţa, dedicat romilor din Caraş-Severin

Festivalul Etniilor colorează toamna în Banat pentru că anul acesta evenimentul este în totalitate dedicat etniei rome din Caraş-Severin şi...

Festivalul etniilor la Bocşa şi Reşiţa, dedicat romilor din Caraş-Severin
Pianista japoneză Natsumi Kuboyama în recital la Episcopia Caransebeşului
Cultură joi, 24 octombrie 2024, 11:59

Pianista japoneză Natsumi Kuboyama în recital la Episcopia Caransebeşului

Episcopia Caransebeșului, în colaborare cu Colegiul Național „C. D. Loga” și cu Școala de muzică și arte plastice din Caransebeș, invită...

Pianista japoneză Natsumi Kuboyama în recital la Episcopia Caransebeşului
RE:Mural reinventează arta stradală din Reșița într-o aplicație digitală interactivă
Cultură miercuri, 23 octombrie 2024, 20:22

RE:Mural reinventează arta stradală din Reșița într-o aplicație digitală interactivă

RE:Mural este un proiect cultural inițiat de DASH FILM și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, care și-a propus...

RE:Mural reinventează arta stradală din Reșița într-o aplicație digitală interactivă
Cultură marți, 22 octombrie 2024, 20:00

„Munţi pentru oameni-Banatul Montan extins” şi binefacerile naturii, la Muzeul Banatului Montan din Reşiţa: Alexandru Borza la debut literar

Muzeul Banatului Montan din Reşiţa a găzduit marţi, 22 octombrie lansarea primei cărţi semnate de Alexandru Borza, un mare iubitor al naturii...

„Munţi pentru oameni-Banatul Montan extins” şi binefacerile naturii, la Muzeul Banatului Montan din Reşiţa: Alexandru Borza la debut literar
Cultură luni, 21 octombrie 2024, 10:52

Ziua Națională a Austriei şi Festivalul Internațional „Sabin Pautza” vor fi marcate la Biblioteca Germană din Reşiţa

Săptămâna 21-26 octombrie 2024 este marcată de o serie de evenimente culturale importante pentru comunitatea din Reşiţa şi nu numai. 21...

Ziua Națională a Austriei şi Festivalul Internațional „Sabin Pautza” vor fi marcate la Biblioteca Germană din Reşiţa
Cultură duminică, 20 octombrie 2024, 09:24

Festivalul Folcloric Multietnic Internațional, „Pe malul râului Caraș”, la Carașova

Cea de-a şasea ediţie a festivalului folcloric multietnic internaţional a avut loc sâmbătă, 19 octombrie de la ora 17.00 în comuna...

Festivalul Folcloric Multietnic Internațional, „Pe malul râului Caraș”, la Carașova
Cultură joi, 17 octombrie 2024, 19:02

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin, ambasadorul cultural al României la Londra

Angajaţii Centrului Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin vor reprezenta, în luna noiembrie 2024,...

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Caraş-Severin, ambasadorul cultural al României la Londra