[FOTO] Artistul plastic Marian Truţulescu pe simeze la Timişoara
Articol editat de Radio Resita, 13 aprilie 2017, 13:26 / actualizat: 13 aprilie 2017, 16:21
Dacă la începutul secolului trecut artistul plastic polonez Zdzisław Beksiński era apreciat pentru stilul său gotic specific suprarealismului fantastic, curent ce-şi are rădăcina în avangarde unde, românii noştri au avut un cuvânt greu de spus, fie în teatru, literatură, de la Tristan Tzara, Marcel Iancu, Constantin Brâncuşi, Eugen Ionesco sau Gellu Naum, iată că enumerarea poate continua cu reşiţeanul nostru Marian Truţulescu, pentru că rolul celui predestinat în a face artă este să-şi înalţe capul atunci când crezurile se moleşesc.„Personalitatea este totul în artă şi poezie”,spunea Johann Wolfgang von Goethe, iar artistul plastic reşiţean, profesor doctor în arte vizuale şi membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, confirmă acest lucru la fiecare expoziţie personală.
Această confirmare a fost şi cu prilejul vernisajului expoziţiei de grafică şi pictură „Goticon” ce a avut loc joi, 6 aprilie, la Palatul Administrativ din Timişoara.
În deschidere au luat cuvântul: prof. univ. dr. Ioan Iovan, critic şi istoric de artă și Ioan Szekernyés, istoric şi critic de artă, preşedinte al UAPT.
Expoziția de la Timisoara poartă numele de „Goticon”. Dacă ar fi să extrapolăm expoziția este un scurt lexicon de arta gotică și nu numai. Nu trebuie să fi specialist să-ți dai seama că orientarea arhitecturală și trimiterile cu iz spiritual, chiar mistic creează de la simpla trecere în revistă a lucrărilor aceea idee de conglomerat dedicat cu precădere facturii gotice a elementelor reprezentate. Ideea revenirii la origini sau cel puțin sentimentul incursiunii în trecutul care glorifică și ne apropie de divin, precum și nota personală în care decurge și se transformă întrega moștenire spirituală, sunt cele două platforme pe care se construiește întreaga expoziție. În artă ca și în credință nimic nu este imposibil trebuie doar să crezi. Acest stindard a călăuzit de-a lungul timpului generații de oameni dedicați frumosului. Venind cu o înțelegere proprie a temei oferite de Catedrală, artistul plastic Marian Truțulescu propune o viziune a unei stări de transformare, o trăire în revelație, prin emanație sufletească. Figurativul uman, ornamentele, îngerii din sculptură, rozetele, vitraliile, arcurile tensionate, pilaștrii, cupole, frontoane, timpane și alte elemente constituie discursul vizual al figurii dar, ceea ce este mai important, rămâne nevăzutul, într-o liniște și calm aparent, care lasă loc imaginarului și transcederii spre un loc care provine din trecut dar care oferă plutire spre un loc al plecărilor. Toate acestea constituie, metaforic spus, un dicționar personal, un lexicon gotic al viziunii, un GOTICON contemporan.
Profesorul universitar dr. Ioan Iovan şi totodată critic şi istoric de artă, profesorul coordonator al lucrării de doctorat al artistului Marian Truţulescu, a vorbit cu nostalgie şi apreciere în deschiderea expoziţiei:
„Artistul plastic Marian Truţulescu ştie mai bine ca noi toţi ce travaliu există în grafică şi ce travaliu există în pictură. Sunt lucruri total diferite, chiar dacă sunt realizate de aceeaşi mână şi de aceeaşi minte sau imaginaţie. I-am fost coordonator al tezei de doctorat, o teză masivă care a prezentat o istorie a catedralelor, ceea ce nu este puţin lucru. Apreciez că rămâne pe mai departe un artist care merge pe aceeaşi direcţie, iar în această expoziţie este remarcabil că stau faţă în faţă grafica şi pictura. Nu este greu să vedem câte asemănări de repertoriu formal sunt între grafică şi pictură, dar şi diferenţele date de caracterul plastic, una ţine de linie şi cealaltă de culoare.Marian Truţulescu are multe realizări din punct de vedere cromatic care-l particularizează şi mă bucur că a ajuns la un înalt nivel artistic, pentru mine este o mare realizare”.
Expoziţia va fi deschisă în perioada 6 aprilie – 6 mai 2017. O parte din lucrările ce se află pe simeze au fost expuse şi la Centrul European Cultural și de Tineret pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu„ din Bucureşti. La sfârșitul vernisajului a avut loc un moment muzical oferit de „Duo Harpa şi Vioara„ cu Mihaela Faur şi Marta Chiş. Marian Truțulescu se află la cea de-a 17 expoziţie personală şi a participat la peste 130 de expoziţii internaţionale,colective şi de grup, saloane internaţionale, bienale, trienale.
Cu îngăduinţa cititorului putem spune că „cel care lucrează cu mâinile este un muncitor.Cel care lucrează cu mâinile sale şi capul este un meseriaş.Cel care lucrează cu mâinile, cu capul sau şi inima este un artist”, iar acest Artist se numeşte Marian Truţulescu.
Epilog: „Adevărata operă de artă este umbra perfecţiunii Divine”.Michelangelo
Anca Bica Bălălău