[EDITORIAL] Repetitio est mater studiorum
Din cele mai vechi timpuri se știe că repetiția e mama învățăturii. Repetiția am spus, nu repetenția, care pare să fie mai la îndemâna unor elevi de școală nouă. Asta chiar dacă nici repetenția nu mai este ce a fost odată, pentru că faima ei s-a dus precum praful de cretă. Nu mai crede nimeni că e rușinos sau înjositor să rămâi repetent, mai mult, unii chiar consideră că aprofundează mai bine materia, prin…repetiție. Vocația de a repeta este o caracteristică a învățământului românesc, doar că în vremurile moderne și-a schimbat denumirea. Funcționează sub genericul simulare, căruia i s-a adaugat, pentru întărire, sintagma națională. Așadar avem simulări de tot felul, de la capacitate până la bacalaureat, totul pentru a evalua nivelul de cunoștințe al elevului. Evaluăm, constatăm și când e examenul propriu-zis, ajungem la concluzia că nimic nu s-a schimbat, iar simularea a rămas așa cum o definește DEX-ul, o prefăcătorie. Ne prefacem că lucrăm pe lipsurile elevilor, că îi aducem la un nivel optim și la examenul de bacalaureat ne trezim cu același inepții apărute în lucrări. Dacă elevul crede că “Ion se iubea cu Florica noaptea, pentru că ziua era prea cald”, cu ce argument să-l contrazicem, bine că nu s-a plâns nimeni de lipsa unui aparat de aer condiționat. “Ana era o femeie plictisitoare, nu știa să-l atragă pe Ion și se lua mereu de el“, scrie altul și din nou are dreptate, pentru că așa e și acasă, maică-sa își cicălește toată ziua bărbatul. Că “Domnul Goe e beton frate“ nu am știut, dar și aici e de reținut faptul că femeile stăteau drept în fața lui. Cei din Maramureș au o mulțime de calități, însă de bază sunt “meşterimea şi şmecheria. Adică sunt secretoşi cu ce fac în ateliere, să nu facă şi restul ca ei, că n-ar mai avea ce să vândă la turişti“. Astfel de perle sunt prezente peste tot, iar exemplificările le-am luat din lucrările predate în acest an la simularea națională. Nu vi se par la fel ca cele de anul trecut, de acum doi sau trei ani, de la Bacalaureat? Până la urmă nu e nici un necaz, vorba examinatului: “spre deosebire de tragedie, într-o comedie, deznodământul se termină de obicei vesel“. (Ion Moldovan)
Sursa foto: www.regielive.ro
Articol editat de Alin Datcu, 11 martie 2014, 07:53
Din cele mai vechi timpuri se știe că repetiția e mama învățăturii. Repetiția am spus, nu repetenția, care pare să fie mai la îndemâna unor elevi de școală nouă. Asta chiar dacă nici repetenția nu mai este ce a fost odată, pentru că faima ei s-a dus precum praful de cretă. Nu mai crede nimeni că e rușinos sau înjositor să rămâi repetent, mai mult, unii chiar consideră că aprofundează mai bine materia, prin…repetiție. Vocația de a repeta este o caracteristică a învățământului românesc, doar că în vremurile moderne și-a schimbat denumirea. Funcționează sub genericul simulare, căruia i s-a adaugat, pentru întărire, sintagma națională. Așadar avem simulări de tot felul, de la capacitate până la bacalaureat, totul pentru a evalua nivelul de cunoștințe al elevului. Evaluăm, constatăm și când e examenul propriu-zis, ajungem la concluzia că nimic nu s-a schimbat, iar simularea a rămas așa cum o definește DEX-ul, o prefăcătorie. Ne prefacem că lucrăm pe lipsurile elevilor, că îi aducem la un nivel optim și la examenul de bacalaureat ne trezim cu același inepții apărute în lucrări. Dacă elevul crede că “Ion se iubea cu Florica noaptea, pentru că ziua era prea cald”, cu ce argument să-l contrazicem, bine că nu s-a plâns nimeni de lipsa unui aparat de aer condiționat. “Ana era o femeie plictisitoare, nu știa să-l atragă pe Ion și se lua mereu de el“, scrie altul și din nou are dreptate, pentru că așa e și acasă, maică-sa își cicălește toată ziua bărbatul. Că “Domnul Goe e beton frate“ nu am știut, dar și aici e de reținut faptul că femeile stăteau drept în fața lui. Cei din Maramureș au o mulțime de calități, însă de bază sunt “meşterimea şi şmecheria. Adică sunt secretoşi cu ce fac în ateliere, să nu facă şi restul ca ei, că n-ar mai avea ce să vândă la turişti“. Astfel de perle sunt prezente peste tot, iar exemplificările le-am luat din lucrările predate în acest an la simularea națională. Nu vi se par la fel ca cele de anul trecut, de acum doi sau trei ani, de la Bacalaureat? Până la urmă nu e nici un necaz, vorba examinatului: “spre deosebire de tragedie, într-o comedie, deznodământul se termină de obicei vesel“. (Ion Moldovan)
Sursa foto: www.regielive.ro