Au început înscrierile pentru persoanele fizice în programul „Casa verde fotovoltaice”
Românii care vor să devină prosumatori prin programul Casa Verde Fotovoltaice 2024 vor primi de la stat o finanțare de 30.000 de lei, în creștere de la 20.000 de lei cum era până acum, însă cu acești bani vor trebui să-și monteze atât panouri fotovoltaice, cât și baterii de stocare a energiei electrice. Înscrierea persoanelor fizice începe, vineri, 27 septembrie.
Articol editat de Valentina Adam, 27 septembrie 2024, 08:00 / actualizat: 28 septembrie 2024, 9:40
Solicitanţii se vor înscrie personal în cadrul programului „Casa Verde Fotovoltaice 2024” prin intermediul aplicaţiei informatice, conform următorului calendar:
pe 27 septembrie – Regiunea Nord Vest (judeţele: Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş) – buget de 274,290 milioane de lei;
30 septembrie – Regiunea Centru (judeţele: Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu), buget de 280,050 milioane de lei;
1 octombrie – Regiunea Nord Est (judeţele: Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui), buget de 319,380 milioane de lei;
2 octombrie – Regiunea Sud Est (judeţele: Brăila, Buzău, Constanţa, Galaţi, Vrancea şi Tulcea), buget de 242,730 milioane de lei;
3 octombrie – Regiunea Sud Muntenia (judeţele: Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman), buget de 321 milioane de lei;
4 octombrie – Regiunea Bucureşti Ilfov, buget de 114,120 milioane de lei;
7 octombrie – Regiunea Sud Vest (judeţele: Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt şi Vâlcea), buget de 199,2 milioane de lei;
8 octombrie – Regiunea Vest (judeţele: Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş), buget de 229,110 milioane de lei.
Ministerul Mediului și Administrația Fondului pentru Mediu au lansat ghidul de finanțare pentru programul Casa Verde Fotovoltaice care, în acest an, are o finanțare-record de 2 miliarde de lei.
„Noutatea programului de anul acesta este legată de cuantumul sumei finanțate. Mărim de la 20.000 la 30.000 de lei finanțarea din partea AFM. O altă noutate este că vom finanța pentru prima dată acumulatori, unități de stocare a energiei electrice”, a spus Mircea Fechet, ministrul Mediului, într-o conferință de presă.
Astfel că oamenii vor putea consuma seara și noaptea electricitatea pe care o produc în timpul zilei și o stochează în baterii.
„Acest lucru înseamnă mai multă independentă energetică și facturi mai mici pentru românii beneficiari de astfel de program”, a mai spus ministrul.
Capacitatea minimă a panourilor solare va fi de 3 kW pentru un beneficiar.
Cofinanțarea din partea beneficiarilor va fi de 10%, respectiv 3.000 de lei.
Înscrierea persoanelor fizice va începe pe 27 septembrie
La rândul său, Laurențiu Neculaescu, președintele AFM, a arătat care este calendatul estimativ al programului.
Validarea instalatorilor se va încheia pe 1 noiembrie, când va fi publicată lista celor acreditați.
- „În paralel vom demara înscrierea persoanelor fizice, care va începe pe 27 septembrie și se va desfășura până pe data de 9 octombrie.
- După înscrieri, persoanele fizice vor începe să-și aleagă instalatorii dintre cei de pe lista publicată de AFM”.
„Anul acesta, din bugetul de 2 miliarde de lei, estimăm 67.000 de noi beneficiari, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un total de 200.000 de familii care au beneficiat, în decurs de câțiva ani, de programul Casa Verde Fotovoltaice”, a mai spus responsabilul AFM.
Ce documente sunt necesare pentru înscrierea în programul Casa Vede Fotovoltaice
Înscrierea se va face ca până acum în aplicația AFM, pe regiuni, iar unitățile de cult vor avea la dispoziție o sesiune separată.
Anul acesta va fi doar o singură zi de înscrieri pentru fiecare regiune, nu trei ca până acum, având în vedere experiența de anul trecut când fondurile s-au epuizat din primele minute, a mai spus Neculaescu.
Documente necesare, conform AFM
Conform ghidului de finanțare realizat de Administrația Fondului pentru Mediu documentele care trebuie încărcate în aplicație sunt:
- actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea*;
- copia cărţii funciare colective, din care să rezulte maximum două unităţi individuale trecute pe aceeaşi carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelor-construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.
*În cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar sau deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; nu vor fi admise extrasele de carte funciară cu mențiunea „neutilizabile în circuitul civil”.
Extrasele de carte funciară pot fi obţinute de solicitant şi în format electronic;
Documentele emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanți în aplicația informatică în același format în care au fost eliberate de autoritățile sau instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan sau printscreen după documentul emis în format electronic.
Instalatorii verifică documentația și pot cere clarificări, o singură dată
Solicitanții înscriși au la dispoziție 90 de zile pentru a-și alege un instalator.
Acesta verifică documentația depusă de solicitant și, în cazul în care are nevoie de clarificări, poate trimite, o singură dată, o solicitare prin intermediul aplicației AFM, la care solicitantul trebuie să răspundă în maximum 10 zile, altfel este respins.
AFM publică apoi listele cu cei admiși și cu cei respinși.
Ce cheltuieli acoperă finanțarea
Cei care doresc să-și instaleze panouri fotovoltaice pe acoperiș au la dispoziție 30.000 de lei de la Fondul pentru Mediu și trebuie să vină cu o finanțare proprie de cel puțin 10%.
Noutatea în acest an este finanțarea inclusiv a bateriilor de stocare.
Cheltuieli eligibile în cadrul programului din acest an sunt:
- cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW;
- cheltuieli cu achiziția instalației de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile;
- cheltuielile cu extinderea sistemelor de panouri fotovoltaice instalate, prin montarea unui sistem de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3 kW;
- cheltuielile cu montajul și punerea în funcțiune a sistemelor și instalațiilor
- TVA aferentă cheltuielilor eligibile.
Așadar, nu se pot achiziționa baterii de stocare pentru panourile instalate anterior. Sunt considerate eligibile numai cheltuielile efectuate după aprobarea finanţării de către AFM.
„În situaţia în care AFM declară neeligibile anumite cheltuieli, acestea nu se finanţează/nu se plătesc/se recuperează de la beneficiar sau de la instalatorul validat, după caz, în funcţie de persoana culpabilă”, mai spune ghidul.
Valoarea finanțării aprobate nu se poate suplimenta, beneficiarul fiind obligat să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei dacă dorește o capacitate mai mare.
Sistemul de panouri fotovoltaice va avea următoarele componente principale:
- panouri fotovoltaice – cu o putere însumată instalată de minimum 3 kW;
- instalația de stocare;
- invertor/invertoare (inclusiv invertor hibrid și microinvertoare) – putere instalată de minimum 3,0 kW;
- structura de susţinere a sistemului – capabilă să susţină tot sistemul şi adaptată zonei unde va fi instalată;
- tablou electric curent continuu/curent alternativ – pentru racordul la instalaţia existentă;
- instalaţia de legare la pământ, opțional, în cazul în care construcția nu are împământare;
- sistemul de protecţie contra descărcărilor atmosferice, opțional, în cazul în care construcția nu are prevăzut;
- smartmeter, opțional, dacă funcția acestuia nu este preluată de invertor.
Sistemul de panouri trebuie să asigure:
- stocarea informaţiilor privind cantitatea de energie electrică produsă, pe o perioadă de cel puţin 1 an de la data emiterii certificatului de racordare;
- colectarea de la distanţă a informaţiilor de mai sus, precum şi transmiterea acestora printr-un sistem de comunicare open source;
- compatibilitatea cu orice sistem de management liber care va prelua datele transmise via un procesator de date de tip API, identificând datele după un serial din teren către o bază de date ce permite un număr ridicat de operaţiuni de interogare pe secundă pentru a face faţă cerinţelor de raportare automată şi manuală.
Totodată, componentele sistemului de panouri fotovoltaice trebuie să fie certificate de un organism acreditat în conformitate cu SREN/ISO 17065.