UVT lansează un program inovativ pentru dezvoltarea competențelor studenților
UVT lansează un program inovativ pentru dezvoltarea competențelor studenților în vederea încadrării pe piaţa muncii.
Articol editat de Casandra Silitra, 19 noiembrie 2024, 10:45
Universitatea de Vest din Timișoara anunță demararea proiectului: „Calitate, eficacitate și relevanță pentru piața muncii în universități. Demersuri inovative pentru programe de învățare la locul de muncă pentru studenți”.
Vor fi dezvoltate programe educaționale inovative și atractive pe tematici legate de antreprenoriat, mediu, climă, energie, economie circulară, bioeconomie și tranziția climatică. De asemenea, vor fi derulate stagii de practică, programe de internship și programe de învățare la locul de muncă pentru 260 de studenți.
Lansare a proiectului va avea loc miercuri, 20 noiembrie, de la ora 13:00. lansarea se va desfăţura în cadrul conferinței din Amfiteatrul de conferințe UVT, A01 (sediul principal UVT, V. Pârvan nr. 4).
UVT lansează un program inovativ pentru dezvoltarea competențelor studenților
Proiectul se derulează în perioada 01 noiembrie 2024 – 31 octombrie 2026. Acesta are ca obiectiv general creșterea calității, eficacității și relevanței pentru piața muncii în învățământul superior, prin dezvoltarea de programe integrate de învățare la locul de muncă și programe de formare și de dezvoltare de competențe profesionale, verzi și transversale. În program vor fi incluşi 260 studenți ISCED 6-8 din cadrul Universității de Vest din Timișoara.
Proiectul este cofinanțat din Fondul social european Plus (FSE+) prin Programul Operațional Educație și Ocupare, în cadrul apelului Promovarea dezvoltării programelor de studii terțiare de înaltă calitate, flexibile și corelate cu cerințele pieței muncii – STAGII STUDENȚI- Regiuni mai puțin dezvoltate, ESO4.5_Îmbunătățirea calității, a caracterului incluziv, a eficacității și a relevanței sistemelor de educație și formare pentru piața muncii, inclusiv prin validarea învățării non-formale și informale. Se doreşte sprijinirea dobândirii de competențe-cheie, inclusiv de competențe de antreprenoriat și digitale, precum și prin promovarea introducerii sistemelor de formare duală și a sistemelor de ucenicie Fondul Social European+.
Valoarea totală a proiectului este de 4.930.501,08 lei, din care valoarea cofinanțării UE este de 4.815.231,06 lei.
Activitățile proiectului includ:
- Dezvoltarea și organizarea de programe educaționale în vederea dezvoltării competențelor antreprenoriale și adaptării competențelor și calificărilor legate de mediu, climă, energie, economia circulară, bioeconomie, tranziție climatică, a studenților;
- Crearea unui sistem de parteneriate sustenabil între universitate și potențiali angajatori;
- Selecția și monitorizarea grupului țintă pentru derularea programelor de pregătire practică;
- Organizarea și derularea stagiilor de pregătire practică pentru studenți;
- Organizarea și derularea programelor de internship pentru studenți;
- Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de muncă pentru studenți (job shadowing);
- Organizarea și derularea de ateliere dedicate eficientizării comportamentelor de căutare a unui loc de muncă și dezvoltării de abilități socioemoționale;
- Susținerea angajabilității absolvenților de învățământ terțiar prin realizarea de analize în vederea anticipării unor nevoi orizontale de dezvoltare a ofertei educaționale;
- Dezvoltarea unui ecosistem inovativ de învățare centrat pe student prin formarea de tutori de reziliență pentru studenți
Dintre rezultatele așteptate în urma implementării proiectului, se amintesc:
- Minim 260 studenți participanți la stagii de practică;
- Minim 15 studenți care vor finaliza cu succes programul de internship;
- 30 de studenți participanți la un program de job shadowing în cadrul companiilor și instituțiilor potențiali angajatori;
- 50 acorduri de parteneriat cu cel puțin 50 agenți economici/instituții/ONG-uri;
- 260 participanți la modulele de formare pe 7 domenii: antreprenoriat, mediu, climă, energie, economie circulară, bioeconomie, tranziție climatică;
- Mentorat de specialitate derulat pentru studenți;
- sesiuni de co-design/co-creare împreună cu reprezentanți din mediul socio-economic (instituții și companii) (minim 10 participanți /sesiune)
- 100 de studenți participanți la 5 sesiuni de formare pe temele secundare: contribuția la competențele și locurile de muncă verzi și la economia verde și principiile orizontale;
- 1 Rețea locală de tutori de reziliență;
- 3 Ateliere dedicate pentru eficientizarea comportamentelor de căutare a unui loc de muncă derulate/an;
- 5 micro proiecte de cercetare aplicată în parteneriat cu întreprinderi, instituții sau organizații;
- 4 workshopuri pe AI, digitalizare, analiza datelor și competențele viitorului cu studenții;
- 2 studii privind tendințele pieței muncii, un studiu la la începutul proiectului și un studiu la finalul proiectului;
- 2 studii sociologice privind angajabilitatea ca set de competențe cerute de angajatori și angajabilitatea percepută de către studenți;
- 1 studiu sociologic privind percepția cadrelor didactice față de setul de competențe necesare profesiilor viitorului prin metodologia Qsort, cu cel puțin 40 de evaluări Qsort;
- 4 seminarii privind domeniile emergente: sustenabilitate, tehnologii ecologice, responsabilitate socială corporativă, competențe verzi pentru studenții din grupul țintă al proiectului.
Program inovativ pentru dezvoltarea competențelor studenților
„Proiectul va genera un efect pozitiv pe termen lung prin intermediul sistemului de parteneriate sustenabil creat, precum și prin intermediul ecosistemului inovativ de învățare centrat pe student. Parteneriatele dezvoltate pentru derularea programelor de pregătire practică vor facilita inserția pe piața muncii a absolvenților de studii terțiare și vor oferi cadrul de dobândire a competențelor practice și pentru viitor. Atelierele dedicate dezvoltării abilităților socio-emoționale și atelierele dedicate planificării și dezvoltării carierei se concentrează asupra dezvoltării competențelor profesionale și transversale solicitate de piața muncii aflată într-o continuă schimbare, contribuind, pe de-o parte, la facilitarea inserției socio-profesionale a studenților din grupul țintă, dar și la crearea unei coerențe parteneriale între mediul academic și dinamica pieței muncii,” transmit reprezentanţii UVT.