Un cărăşean a testat pe propria piele vigilenţa poliţiştilor. A vrut să verifice dacă poate fi localizat şi în cât timp
În noaptea de 9 spre 10 noiembrie 2019, polițiștii din Caraş-Severin au primit, prin SNUAU 112, două apeluri telefonice, primul apel fiind efectuat în jurul orei 02.49, de la un cetățean care a insistat să rămână anonim, precizând doar faptul că vrea să verifice dacă poate fi localizat de polițiști și în cât timp.
Articol editat de Mirabela Afronie, 12 noiembrie 2019, 07:57
În scurt timp, apelantul, un bărbat de 32 de ani din Caransebeș, a fost identificat și localizat de către polițiștii din cadrul Secției 2 Poliție Rurală Caransebeș, pe raza localității Păltiniș.
Având în vedere faptul că apelantul a folosit SNUAU 112 în mod abuziv, fără a justifica o urgență reală, care să necesite intervenția polițiștilor, acesta a fost sancționat contravențional, conform OUG nr.34/2008, modificată, cu amendă în valoare de 1.000 de lei.
În conformitate cu ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 34 din 19 martie 2008
privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de
urgenţă, modificată şi completată prin ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 62 din 27 august 2019, publicată în Monitorul
Oficial nr. 725 din 03 septembrie 2019, alertarea falsă reprezintă utilizarea intenţionată a numărului 112
pentru determinarea alarmării sau intervenţiei agenţiilor specializate de
intervenţie în mod nejustificat, iar
apelare abuzivă – apelarea repetată,
cu rea intenţie, a numărului 112,
fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acţiunea agenţiilor
specializate de intervenţie, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii
operatorilor.
Apel de urgenţă este considerat orice apel către Serviciul de urgenţă 112, care necesită acţiunea agenţiilor specializate de intervenţie. În ceea ce privește apelurile involuntare și mesajele abuzive, cele involuntare reprezintă apelarea numărului 112 din greşeală, în timp ce mesajele abuzive reprezintă transmiterea repetată de mesaje scurte (SMS) către numărul 113, cu rea intenţie, (…), sau transmiterea unui mesaj scurt (SMS) către numărul 113 pentru a aduce injurii operatorilor, precum şi transmiterea repetată către numărul 114, cu rea intenţie, a unor mesaje care nu respectă condiţiile prevăzute de lege.
Noile modificări legislative stabilesc sancțiuni mai mari, în cazul alertării false a agenţiilor specializate de intervenţie, de la 1.500 lei la 5.000 lei, și sancțiuni de la 500 de lei la 1.000 de lei, în cazul apelării abuzive a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterii de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114.
Totodată, cetățenii sunt sfătuiţi să apeleze SNUAU 112 numai în cazuri de urgență. Alertarea falsă și apelarea abuzivă a SNUAU 112 îngreunează modul de intervenție a agențiilor specializate, mărește timpii de reacție la alte solicitări care necesită intervenție rapidă și implică un consum logistic suplimentar, atrăgând după sine, sancțiunile prevăzute de lege.