Trenul cu hidrogen Reşiţa-Timişoara-Stamora Moraviţa, luminiţa de la capătul tunelului pentru Banat
Considerat irealizabil şi de domeniul fantasticului, proiectul ce prevede modernizarea căii ferate Reşiţa-Timişoara, cu extensie către Stamora Moraviţa, la frontiera cu Serbia a intrat în proiectare.
Articol editat de Mirabela Afronie, 12 ianuarie 2022, 15:11 / actualizat: 12 ianuarie 2022, 17:38
Astfel că unul dintre proiectele de suflet ale primarului Reşiţei, Ioan Popa, proiect în care multă lume nu credea pare să prindă contur. Dacă nu vor exista probleme, peste 5 ani, am putea circula cu 140 km la oră între Reşiţa şi Timişoara, distanţă ce va fi parcursă în doar 45 de minute şi totul în condiţii moderne şi civilizate.
Primarul Reşiţei, Ioan Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Romeo Dunca, primarul Timişoarei, Dominic Fritz şi preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Alin Nica au semnat astăzi contractul de proiectare cu societatea ce a câştigat licitaţia, SC Metroul SA. Firma va trebui să realizeze până la finalul anului documentaţiile preliminare pentru modernizarea căii ferate Reşiţa-Voiteni-Timişoara-Stamora Moraviţa.
Compania cu sediul în București are istoric şi expertiză în genul acesta de lucrări. SC Metroul SA a fost singurul ofertant la cea de-a doua licitație, după ce prima a fost anulată deoarece nimeni nu s-a arătat interesat să realizeze aceste studii necesare pentru a putea accesa fonduri prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Firma este aceeași ce a efectuat în 2016 și Planul de Mobilitate Urbană al Reșiței.
Contractul are valoarea de 10,7 milioane de lei (fără TVA) și cuprinde elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, întocmirea documentației tehnice pentru achiziție proiect tehnic și execuție, întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării proiectului în cadrul PNRR sau prin orice alt program de finanțare din ciclul financiar 2021-2027.
Primarul Ioan Popa: Va fi un proiect pilot de bune practici care cu siguranţă va fi preluat şi de alte administraţii publice. Planul nostru este să finalizăm acest demers până la finalul anului urmând ca în cea mai mare viteză să scoatem la licitaţie execuţia. Trebuie să facem lucrurile acestea rapid pentru că o condiţie de accesare a PNRR este ca lucrările să se finalizeze până în decembrie 2026.
Potrivit estimărilor iniţiale, valoarea întregului proiect se va ridica la 300 milioane de euro, însă suma exactă se va cunoaşte abia după ce Metroul SA va realiza studiile.
Preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Romeo Dunca consideră că acest proiect istoric este foarte important pentru întreg Banatul.
Preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Romeo Dunca: Sunt convins că acest proiect va fi o reuşită, sunt convins că vom face acest proiect. Este o nevoie deosebită pe care noi astăzi poate nu o înţelegem pentru că CFR-ul sau transportul feroviar este perceput în viziunea a ceea ce a fost în trecut. Confortul creat va reduce distanţa între Reşiţa şi Timişoara şi va da posibilitatea atât reşiţenilor să ajungă la Timişoara, cât şi celor din Timişoara şi de ce nu din Arad, să vină şi să se bucure de locurie frumoase pe care le avem.
Preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Alin Nica a declarat la rândul său că proiectul considerat irealizabil de mulţi va genera creştere economică şi va ajuta la dezvoltarea zonei.
Preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Alin Nica: Unii ne-au întrebat „Ce ne trebuie tren cu hidrogen, noi nu avem ce băga în straiţă şi ne trebuie tren cu hidrogen”. Da, ne trebuie pentru că acest tren cu hidrogen va deschide calea pentru dezvoltarea economică, pentru ca fiecare om din Caraş-Severin să aibă şi ce pune în straiţă. Exact la fel era acum 50 de ani şi în zona Tirolului, cea mai săracă zonă din Austria şi acum este una dintre cele mai dezvoltate zone din Europa, nu doar din Austria.
Nu ne încântă deloc că consumatorii din Timişoara şi Timiş merg la schi în Austria, Serbia sau în alte părţi. Ne-ar bucura ca banii să rămână aici, aproape de noi, să se genereze dezvoltare şi să avem un echilibru de dezvoltare în această regiune de vest a României, a adăugat Alin Nica.
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz este de părere că avantajele vor fi mult mai multe şi diverse.
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz: Noi credem cu tărie în necesitatea acestui proiect şi în această oportunitate uriaşă de a reconecta Banatul de munte cu Banatul de şes. Şi oportunităţile nu sunt doar în domeniul turismului. Cred că o să avem nişte beneficii economice pe care poate încă nu ni le putem imagina. Mă gândesc la un coridor de acces pentru o forţă de muncă mai mare, companiile din Timişoara se zbat cu un număr mic de angajaţi. Ne gândesc la zona de educaţie că putem să conectăm şi să accesibilizăm mult mai bine instituţiile de învăţământ din cele două municipii.