Strategia Națională pentru Sport: În școli sunt prea puțini profesori de educație fizică specializați și avem doar 3 sporturi obligatorii la clasă
Ministerul Sportului a pus în dezbatere publică proiectul Strategiei Naționale pentru Sport, după ce l-a prezentat miercuri în ședința de Guvern. Au fost identificate principalele probleme privind orele de educație fizică în școli, dar soluțiile sunt vagi. Pentru a crește apetitul elevilor pentru orele de sport, o soluție este elaborarea sistemul de specializare a antrenorilor, ca parte integrantă în Noua lege a Sportului. Documentul este pus în dezbatere publică timp de 30 de zile.
Articol editat de Valentina Adam, 26 octombrie 2022, 18:54
Strategia Națională pentru sport indică principalele probleme privind sportul în școli. Cea mai importantă este legată de lipsa profesorilor de sport specializați. În prezent, sunt insuficienți profesorii de educație fizică și slab pregătiți, lipsesc antrenorii, ceea ce are un efect negativ asupra calității orelor de sport, iar elevii nu sunt atrași de orele de educație fizică. Școlile din mediul rural suferă în mod deosebit: din cauza lipsei de personal, profesorii generaliști sunt nevoiți să țină orele de sport, limitând astfel accesul elevilor la o dezvoltare fizică armonioasă și la un stil de viață sănătos.
În decurs de 10 ani ar trebui implementate 70 de Obiective Strategice pentru Sportul din România, potrivit strategiei Naționale a sportului.
O nouă Lege a Sportului, care să vină în sprijinul dezvoltării sporturilor și să asigure stabilitate, este una dintre soluțiile propuse în document, conform edupedu.ro.
Un alt motiv pentru care elevii nu sunt atrași de orele de sport este acela că sunt prea puține opțiuni în practicarea sportului în sistemul educațional. “Nu există oportunități privind practicarea sporturilor de iarnă, activitate fizică, sport și aventură în natură, dans, înot etc.), atât la nivelul materiilor obligatorii, cât și în cazul celor opționale.”
Potrivit documentului, în școlile din România sunt doar 3 categorii de activități de educație fizică și sport obligatorii (gimnastică, jocuri și atletism) și niciun opțional. În Franța, de exemplu, la școală elevii pot face atletism, dans, jocuri, gimnastică, activități în aer liber și natură, înot, sau altele.
Numărul orelor de educație fizică și sport la nivelul școlilor este redus: sunt 2 ore clasele I-VIII, o oră obligatorie la liceu. În total, numărul de ore formale cuprinse în curriculă este sub media europeană atât la nivelul școlii primare cât și secundare (conform Eurydice).