Situaţia se complică! Din cauza problemelor SIUI, medicii pot fi amendaţi de ANAF
Asociaţia Profesională a Medicilor din Ambulatoriu şi Colegiul Medicilor din România au primit un număr record de plângeri, în ultimele 48 de ore din cauza nefuncţionării sistemului SIUI. Aceştia sunt nevoiţi să lucreze noaptea pentru a introduce datele în sistem offline ajungând la limita rezistenței fizice și psihice.

Articol editat de Daiana Rosca, 19 februarie 2025, 17:08
Atât medicii de familie cât şi medicii specialişti se pot confrunta cu 3 mari probleme, explică preşedintele Asociaţiei Profesionale a medicilor de Ambulator Timiş, Flaviu Petrica:
„Am fost informați de către președinta CNAS cu privire la faptul că au repus în funcțiune platforma într-o fel de stare prefuncțională, adică uneori merge, alteori nu…știu că se fac în continuare teste! Ieri a funcționat, într-un procent de 5-6% din cât ar fi fost normal să funcționeze. Adică am reușit să transmitem anumite documente electronic, dar nu funcționează, din punctul nostru de vedere, în parametri optimi platforma și nu vedem o soluție pe termen scurt la chestia asta.
Am văzut că și din partea medicilor de familie sunt foarte multe reclamații?
Da, pentru că există trei probleme mari de care ne lovim, chiar dacă au fost eliminate din SIUI cele două filtre cu privire la semnarea cu cardul și la validarea serviciilor, și anume ne lovim în primul rând de verificarea calității, de asigurarat a pacientului care se prezintă la consult, adică acea persoană pe care o consulţi și care beneficiază de servicii medicale. Noi trebuie să verificăm dacă este asigurat sau nu în sistem, chiar dacă el poate este angajat sau nu știu, este student, dar uneori nu apar în platformă din diverse motive ce țin de birocrație. Dacă nu apar ca asigurați, nu au dreptul să beneficiez de aceste servicii!
Pe de altă parte, ajungi în problema în care vrei să emiți o rețetă unui pacient, să spunem, pe un program național biologic, rețete foarte scumpe, și anume de 1.000 euro 2.000 de euro sunt rețete cu valoare mare, pe care o poți elibera offline, fără verificarea calității de asigurat și riști să o eliberezi unui pacient care nu e asigurat. În momentul acela, după un an sau doi pentru că nu se întâmplă imediat, vine Curtea de Conturi, impută Casei această valoare, care la rândul ei ne impută nouă și trebuie să plătim noi, ca și furnizori de servicii medicale, aceste valori către Casa de Asigurări.
De asta le este frică medicilor din ambulatoriu și medicilor de familie că există riscul ca peste un an, doi, trei, până la 5 ani pot verifica în urmă să ni se impute aceste valori, care cumulate pe o lună de zile, pot fi câteva mii de euro bune, mai mult decât efectiv valoarea pe care Casa ne-o plătește nouă pentru toată activitatea. Deci asta este o problemă mare de care ne lovim, pentru că prescriem rețete scumpe, medicamentele sunt scumpe și sunt compensate și dacă pacientul nu are dreptul la ea, atunci medicul va trebui să pună banii din propriul buzunar.
Și al 3-lea aspect este al facturării. Conform legislației intrate în vigoare anul trecut, facturile pe care noi le emitem către Casa de Asigurări pentru activitatea curentă se transmit în SPV. În sistemul de factura, aceste facturi sunt transmise către Casă prin sistemul informatic înainte de a se transmite în SPV.
Dacă noi emitem astăzi factura și sistemul nu funcționează timp de 3 zile, 4 zile, 5 zile, 6 zile și așa mai departe, noi nu ne încadrăm în termenul legal de a transmite factura și suntem pasibili de amendă 10% din valoarea facturii de la ANAF.
Şi ANAF-ul înțelege situația?
Astăzi a venit un comunicat de la ANAF, este un comunicat care spune foarte clar că ANAF nu răspunde de această problemă și din punctul lor de vedere, noi nu respectăm prevederile legale și putem primi amendă.
La polul opus Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a dat asigurări că încearcă să rezolve problema însă sistemul poate să rămână nefuncţional şi pentru următoarele 10 zile. În tot acest timp, preşedintele CNAS, Valeria Herdea susţine că niciun furnizor nu va fi penalizat din cauza defecţiunilor din sistem.
Urmărește-ne și pe Google News
Acest articol este proprietatea Radio România Reșița și este protejat de legea drepturilor de autor. Reproducerea integrală sau parțială a conținutului este permisă doar cu acordul scris al editorului. Pentru solicitări de republicare, vă rugăm să ne contactați la redactie@radioresita.ro