Serbia va deveni prima țară europeană care cumpără trenuri chinezești ce vor rula cu 200 km/h
Serbia are și alte planuri pentru a ridica viteza de circulație la 200 km/h și pe ruta Belgrad – Nis și vrea legături comerciale mai strânse cu statele din regiune. Va costa și va dura, dar rețeaua va fi modernizată radical.
Articol editat de Valentina Adam, 19 octombrie 2023, 06:41
Compania CRRC (Changchun Railway Vehicles) produce și trenuri de mare viteză care pot atinge 350 km/h, dar cele care ar trebui să ajungă în Serbia nu sunt cele mai rapide, fiindcă nu ar avea pe unde să ruleze aici în Balcani. Viteza de 200 km/h este oricum foarte bună pentru Serbia, unde media pe liniile nemodernizate este sub 50 km/h, ca în România.
Serbia va fi prima țară europeană care va cumpăra trenuri chinezești capabile să atingă 200 km/h. În UE nu prea s-au cumpărat trenuri din China de vreun fel, cu excepția unui operator privat din Cehia care a comandat câteva.
Serbia a făcut istorie când, în martie 2022, au început să circule trenuri care ating 200 km/h, pe o secțiune dintre orașele Belgrad și Novi Sad.
Între Belgrad și Novi Sad sunt 78 km, iar cele mai rapide trenuri făceau 95 de minute. După modernizare, cele mai rapide trenuri fac 36 de minute, fiind vorba despre garnituri elvețiene noi, Stadler Kiss, cumpărate în 2021.
Practic, pe 41 de km, între localitățile Batajnica și Karlovacki, cele mai rapide trenuri ating 200 km/h. Pe o altă secțiune viteza maximă este 160 km/h, iar pe secțiunea mai lentă, 100 km/h.
Trenurile chinezești rapide vor ajunge să circule peste câțiva ani pe o cale ferată la a cărei construcție contribuie și chinezii, dar și rușii, noua cale ferată Budapesta – Belgrad, care va fi gata după 2025. Cei 41 km pe care deja se circulă cu 200 km/h sunt pe această cale ferată care însă nu va avea multe zone cu 200 km/h.
Costurile pentru lucrările pe cei 341 km dintre Budapesta și Belgrad sunt de aproximativ patru miliarde euro.
Serbia are și alte planuri pentru a ridica viteza de circulație la 200 km/h și pe ruta Belgrad – Nis și vrea legături comerciale mai strânse cu statele din regiune. Va costa și va dura, dar rețeaua va fi modernizată radical.
Foto: Mirko Kuzmanovic, Dreamstime.com