Se fac demersuri pentru salvarea Semmeringului bănăţean. Asociaţia Euroland Banat are speranţe că totul va fi din nou bine
Semmeringul bănăţean, mai exact trenul, unic din România care, pe traseu montan, leagă Oraviţa de Anina, riscă să fie transformat într-un tren turistic de weekend.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 13 ianuarie 2025, 21:21 / actualizat: 14 ianuarie 2025, 7:51
Urmare unei note recente a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timişoara, se intenţionează sistarea pe perioada iernii, mai precis din 13 ianuarie şi până în 17 aprilie a circulaţiei perechii de trenuri dintre Oraviţa-Anina şi retur în zilele de luni, marţi, miercuri şi joi. Acest demers survine celor două încercări asemănătoare, dar nereuşite, din anii 2019 respectiv 2021 de a-l transforma într-un tren de weekend, deşi călători ar fi şi fiecare anotimp are farmecul său, a declarat pentru Radio Reşiţa, şeful staţiei Oraviţa, Remus Cherla:
„Oravița-Anina din păcate, de luni până joi, 4 zile pe săptămână nu circulă. CFR Călători au dispus treaba asta pentru că ei sunt operatori de transport pe secția Oravița-Anina și retur. Motivul pentru care s-a dispus această măsură este probabil Ordonanța Trenulețul şi aşa mai departe. Călători ar fi, nu ca și în perioada de vară, dar sunt. De sărbători am tot circulat cu vagoanele pline. Fiecare anotimp are frumusețile lui.
Nerularea trenului implică factori negativi şi distructivi şi-anume: o linie care nu-i circulată, pe ea se depune un praf fin de rugină, pe ciuperca şinei, iar roțile care trag, iau pe bandaj praful la de rugină și locomotiva bate în loc pe o declivitate de 21‰, deci efectiv patinează şi nu mai poate înainte şi aşa punem în pericol viaţa călătorilor.
Închiderea liniei se încearcă de mai mult timp. Au mai fost două astfel de încercări: în 2021 şi 2019, dar atunci cu ajutorul domnului ministru Grindeanu care a venit la Reșița, a dispus ca trenurile să circule normal. Acum să vedem, aşteptăm şi sperăm...„
Asociaţia „Euroland Banat” nu a rămas indiferentă demersului CFR Călători şi a adresat o scrisoare deschisă ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, ONG-urilor de profil, parlamentarilor de Caraş-Severin şi autorităţilor judeţene şi locale, solicitând menținerea circulației feroviare zilnice pe Semmeringul bănățean. Andrei Szabo – preşedintele asociaţiei pentru Radio Reşiţa:
„Am luat poziție și pe parcursul acestui weekend am realizat o scrisoare deschisă către ministrul transportului, Sorin Grindeanu. Am trimis de asemenea notificări și petiții către alte instituții publice, către Ministerul Culturii, către Institutul Național al Patrimoniului, către Direcția Județeană de Cultură Caraș-Severin, către Consiliul Județean, către primăriile din zona de pe traseul de cale ferată, pentru ca toate aceste instituții să se realieze demersului nostru. Mai mult, am trimis către ONG-urile din Caraș-Severin și către parlamentarii de Caraș-Severin. Sperăm ca acest demers să să fie unul de succes și să putem menține circulația zilnică a trenului pe distanța Oraviţa-Anina și retur„.
Amintim că, Semmeringul bănăţean se află printre cele 150 de obiective aflate in competiția națională "Destinația turistică a anului" şi este parte a liniei de cale ferată Baziaş-Oraviţa-Anina, clasată ca monument de patrimoniu, clasa A, reprezentând una dintre principalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banatul.
Construită de administrația habsburgică, traseul este cel mai vechide pe actualul teritoriu al României, fiind dat în folosinţă în urmă cu peste 160 de ani, la 25 noiembrie 1863. Pe cei 33 de kilometri sunt zece viaducte și 14 tuneluri. Linia este inclusă în Lista Monumentelor Istorice și este una dintre bijuteriile tehnice și arhitecturale ale Europei de sud-est.
Sursa foto: Trainspotting Oraviţa