Şapte grădiniţe din Caraş-Severin au fost incluse în programul „Să fim prieteni – Fără Bullying”
Şapte grădiniţe din Caraş-Severin au fost incluse în programul „Să fim prieteni – Fără Bullying”. Programul este de implementat de Salvaţi Copiii România.
Articol editat de Casandra Silitra, 21 octombrie 2024, 14:00
Salvați Copiii România, cu sprijinul Fundației OMV Petrom, extinde programul Să fim prieteni – Fără Bullying. În acest an şcolar, au fost incluse 260 de grădinițe din București și din țară.
Analiza preliminară, derulată inainte de introducerea programului în grădinițe, arată că 85% dintre profesori consideră că preșcolarii cu care lucrează se întâlnesc cu situații de bullying. De asemenea, 54% dintre ei afirmă că nu toți copiii au parteneri de joacă la grădiniță.
Şapte grădiniţe din Caraş-Severin au fost incluse în programul „Să fim prieteni – Fără Bullying”.
„Programul, Să fim prieteni – fără bulling, este un mod de lucru prin care grădinițele transformă felul în care abordează educația socio-emoțională, integrând educația bazată pe valori. Practic, lucrează cu copiii zi de zi pentru a întări încrederea în sine și pentru a-i învăța pe aceștia ce înseamnă și cum arată în viața lor curajul, toleranța, grija și respectul.
Este un program care se adresează întregii comunități educaționale, adică participă atât cadrele didactice, cât și părinții și copiii.
Pe parcursul acestei veri, peste 1.200 de cadre didactice au participat la cursuri de formare, pentru ca anul acesta să includă în grădinițele lor această modalitate de lucru. În Caraș este primul an în care suntem prezenți și sunt șapte grădinițe incluse în program. Sunt 240 de copii care au început să lucreze în acest mod, de prevenire a bulling-ului și întărire a comportamentelor pozitive, la nivel de comunitate,” a declarat, pentru Radio Reşiţa, managerul de proiect, Cristina Adam.
Cei 1.244 de specialiști din grădinițe, care au fost formați în perioada iunie – septembrie 2024, se alătură celor 606 pregătiți în anul școlar anterior. Aceștia vor lucra cu 26.000 de preșcolari și părinții lor în anul școlar 2024 – 2025.
Ulterior formării, grădinițele sunt dotate cu valize cu resurse. Acestea conțin instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii.
Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullying-ul.
Impactul intervenției va fi măsurat pe tot parcursul anului școlar. Rezultatele vor fi folosite pentru a îmbunătăți și extinde edițiile din anii următori, transmite organizaţia.
Un studiul preliminar, realizat în rândul cadrelor didactice, mai arată că:
- Bullyingul este conștientizat de comunitatea școlară. 97% dintre cadrele didactice afirmă că fenomenul a fost avut în atenție la nivelul grădiniței unde își desfășoară activitatea.
- 54% constată o creștere a fenomenului de izolare socială. Aceştia afirmă că în grădinița unde lucrează, nu toți copiii au cu cine să se joace. În aproape un sfert dintre aceste cazuri (23%), copiii excluși din jocul cu colegii se află în astfel de situații adesea sau în permanență.
- 60% sunt de părere că bullyingul reprezintă o problemă și în afara orelor de grădiniță.
- În ceea ce privește atribuirea responsabilității pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent sunt indicați părinții (75% din răspunsuri), urmați de grupul copilului (50%), copiii respectivi (48%) și apoi cadrele didactice (42%) și conducerea școlii (12%). 72% dintre respondenți atribuie responsabilitatea mai multor factori, fapt care indică o corectă percepție asupra complexității fenomenului.
*Studiul preliminar a fost derulat pe un eșantion de 608 specialiști (educatori, consilieri, directori) incluși în program. Chestionarele au fost aplicate anterior introducerii metodologiei în activitatea didactică.
De asemenea, analiza de impact a programului derulat în anul școlar 2023 – 2024 confirmă eficiența utilizării metodologiei, concluziile arătând că:
- 70% dintre copiii preșcolarii care au beneficiat de program, au capacitatea de a-și exprima emoțiile. De asemenea, le gestiona într-un mod pozitiv
- 64% dintre specialiști au remarcat îmbunătățirea climatului din grădiniță.
- 24% dintre părinți se organizează mai bine pentru a consolida relațiile dintre copii și în afara grădiniței.
Lista grădinițelor în care este implementat programul ”Să fim prieteni” poate fi consultată aici.
Bullyingul la grădiniță se manifestă sub forma excluderii de la jocuri și activități, neacceptării în grup, etichetării și exprimării neadecvate.
Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bază cercetări de ultimă oră, transmite Organizaţia Salvaţi Copiii România. Acesta este fundamentat pe patru valori – toleranță, respect, grijă și curaj. Totodată, metodologia vine în sprijinul cadrelor didactice. Aceasta oferă un model pedagogic și instrumente educaționale esențiale necesare implementării educației bazate pe valori. Acestea sunt în acord cu prevederile curriculumului național pentru educație timpurie.
Activitățile cu copiii pot fi introduse cu ușurință în programul zilnic și contribuie la formarea abilităților socio-emoționale. Se ține cont totodată de interacțiunile la nivel de grup și integrarea copiilor în acord cu caracteristicile și înclinațiile individuale.
Adulții din jurul copiilor sunt deopotrivă beneficiari ai programului. Aceştia au acces la activități dedicate dezvoltării de competențe pentru crearea unei comunități pozitive. Activitățile specifice metodologiei prioritizează întărirea relațiilor sociale ale copiilor. Filozofia pe care se întemeiază este că relațiile pozitive dintre copii, încă de la vârsta preșcolarității, previn excluderea și bullyingul.