Reşiţa: Bibliotecile şcolare, propuse ca spaţii de detenţie pentru elevii care deranjează orele
Sala de detenție, introdusă în școli din această toamnă prin noul Statut al Elevului nu este o obligație, ci o opțiune a școlii, fiecare unitate de învăţământ, potrivit Ministerului Educaţiei, își va organiza spațiul și procedura de supraveghere aşa cum doreşte.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 11 septembrie 2024, 13:00 / actualizat: 11 septembrie 2024, 20:26
Elevii care deranjează în mod repetat orele de curs vor putea fi duși în altă sală de clasă sub supravegherea unui cadru didactic, care le poate da diverse activități, precum lectură suplimentară sau completarea de fișe de lucru, se arată în Statutul Elevului, idee ce i-a dus pe majoritatea directorilor unităţilor de învăţământ să amenajeze acest spaţiu în bibliotecile din şcoli, a precizat pentru Radio Reşiţa şi prof. Viorica Gârtoi – directorul Colegiului Naţional „Diaconovici-Tietz” din oraş:
„N-am făcut o cameră specială avem la bibliotecă un spațiu în care copiii vor putea lectura sub supraveghere a doamnei bibliotecar, dar în discuțiile din cadrul consiliului profesoral s-a hotărât ca să nu se abuzeze de această măsură doar în cazuri foarte stricte sau atunci când nu se mai poate face nimic, să fie trimiși către sala de lectură că nu îmi place cum sună termenul de sală de detenţie„.
Dacă pe de-oparte conducerile mai multor unităţi de învăţământ au propus bibliotecile din şcoli ca spaţii potrivite pentru sălile de detenţie sau relaxare, reflecţie ori liniştire, părerile elevilor, pe de altă parte, sunt împărţite:
„Mi se pare o măsură un pic prea extremă, nici chiar în halul ăsta ca la închisoare și dacă în cazul în care voi ajunge în camera de detenție acea cameră ar trebui să fie colorată şi să aibă multe cărți de citit„.
„Noi vrem să-i apropiem pe elevi de lectură, iar detenția o vezi ca un spațiu care e neplăcut, e un fel de pedeapsă și atunci dacă pui sala de detenție în bibliotecă începi să asociezi lectura un fel de pedeapsă, opusul a ceea ce vrem să inducem elevilor. Şi cine va sta cu ei? Şi-atunci transformi și mai mult ideea asta într-o pedeapsă„.
„N-am nicio părere legată de acest lucru; toate au un motiv, un scop: depinde de cum tratează profesorii problema„.
„Cred că este benefic să avem pentru că vorbim despre un spațiu public însă ar trebui separat și nu inclus într-o sală dedicată lecturii și-atunci ar ajunge să fie un loc stigmatizat și de restul elevilor. Eu mă gândesc la zone de relaxare, ar fi mult mai benefic să existe un loc liber în care oricine poate interacționa cu acești copii care ajung din diferite motive în sala de detenție„.
„Şcoala sigur va fi mult mai bună cu aceste reguli implementate„.
În concluzie, dacă sălile de detenţie din şcoli vor fi sau nu amenajate, rămâne la nivelul consiliului profesoral, dar cert este că elevul ajuns acolo nu va fi pus absent, nu va avea voie să navigheze pe telefon şi îi va fi anunţat de către profesor, părintele sau tutorele legal.