Primăria Zăvoi propune devierea cu 2 km a traseului pedestru Via Transilvanica pentru a evita zonele cu probleme de pe raza UAT-ului
Traseul Via Transilvanica din Caraş-Severin este al judeţului, dar autorităţile nu se prea îngrijesc de ea.
Articol editat de Gerhard Chwoika, 2 iulie 2023, 13:48
Nemulţumirile administratorilor Via Transilvanica se referă la traseul care trece prin Caraş-Severin şi urma să fie întreţinut de către UAT-urile pe care le traversează, doar că această convenţie nu a funcţionat pe deplin, fapt pentru care la limita cu judeţul Hunedoara, pe raza comunei Zăvoi s-a produs un blocaj, iar drumul s-a înfundat în bălării, a precizat pentru Radio Reşiţa Alin Uşeriu – iniţiatorul şi coordonatorul proiectului:
„Caraș-Severin este județul cu cea mai lungă Via Transilvanica și noi când am venit acolo am venit pe promisiunea autorităților că ne vor ajuta să întrețină asta; logic, nu sunt obligați. A fost o înțelegere cu autoritățile de pe raza tuturor UAT-urilor pe unde trece, să ne ocupăm împreună de ei, o înțelegere trecută prin Consiliile Locale.
Pe noi ne interesează o oportunitate care a funcționat până acum pe bază de voluntariat şi doar în Caraş-Severin şi mai sunt două judeţe din ţară în care treaba nu merge.
Primarul de Zăvoi, când am ajuns acolo, numai că nu se trântea pe jos de bucurie. Ce bine că mai avem o arteră pentru că ticăloșii de la CFR nu ne-au dat voie să trecem pe acolo. Ați venit voi de la Via Transilvanica şi s-a rezolvat, iar noi am crezut că acest drum va fi întreținut. Ori acuma este un depozit de gunoaie.
Când am încercat, anul trecut, să luăm legătura cu domnul primar Cârdei, acesta nu ne-a mai răspuns la telefon. L-am rugat, am mers acolo, ne-a promis că se va repara și nu s-a făcut nimic. După ce am făcut toate diligențele încă de acum două-trei săptămâni i-am explicat domnului Cârdei să ne dea altă variantă, mergem pe altundeva. Dacă acolo ne-am înșelat, prima dată mutăm traseul„.
În urma discuţiilor avute, la propunerea primarului comunei Zăvoi, Doru Cârdei, traseului pedestru i s-a găsit o posibilitate de deviere cu peste 2 km faţă de cărarea iniţială.
Doru Cîrdei susţine că varianta a fost o propunere mai veche, dar care nu a fost agreată atunci de reprezentanţii Asociaţiei Tăşuleasa Social, implementatorii proiectului:
„Am găsit soluția cea mai bună, scăpăm de toate zonele acelea cu probleme şi mergem pe niște drumuri agricole care sunt întreținute de noi. Eu m-am angajat de la bun început şi am și făcut treabă pentru că eu ăsta l-am propus de prima dată. Trebuia doar curățat şi îl terminam mai repede. Acesta o să fie și mai frumos pentru că marea parte a lui este pe malul Bistrei„.
Pentru a evita astfel de incidente, preşedintele Consiliului Judeţean, Romeo Dunca a declarat că va susţine întreţinerea tronsoanelor acolo unde administratorii UAT-urilor nu îşi fac treaba.
„Pe Via Transilvanica, din păcate, sunt niște probleme reale. M-am oprit la granița cu Carașul, am avut o surpriză neplăcută să constat că exact aici intrarea în județ este nepracticabilă. Ăsta a fost și motivul. Am vrut să văd cum este tot traseul din țară, ca să pot să fac efectiv o comparație corectă, reală față de ceea ce oferim noi din două puncte de vedere peisagistic și de structură sau de condițiile potecii respective. A rămas să continui.
Problemele grave pe care le-am întâlnit au fost chiar la intrare. există și partea ce ține de Hunedoara are aceeași problemă de la Sarmisegetuza Ulpia. Imediat cum ai ieșit din sat există un blocaj făcut de un cetățean tupeist care pur și simplu a venit și a tras un gard și a închis traseul. Nu e o problemă mare, se poate ocoli, deci este o problemă rezolvabilă.
Poliția ar trebui imediat să se implice, fiindcă Via Transilvanica pe traseul de cale ferată, a fost amenajată de către cei de la Tășuleasă în baza unui contract. Se plătește o taxă pentru acea locație. Și cineva a venit și a obstrucționat. În rest vegetație foarte mare, netoaletată, în așa fel încât practic omul nu mai poate folosi partea ce ține de intrarea la noi în județ.
În rest rămân celelalte probleme să le identificăm și să încercăm să le rezolvăm, pentru că impactul mare încă nu este acum, fluxul mare de turiști va ajunge aici, poate anul viitor sau peste 2 ani, pentru că oamenii tot încep de la Putna și atunci fiecare merge câte un concediu, 5-6 zile, vine şi a plecat acasă şi mai vine anul viitor. Pe măsură ce trece timpul de la când s-a deschis traseul, ei se tot apropie de zona noastră și cred că poate dacă nu anul viitor, anul celălalt vor fi foarte mulți care vor ajunge exact la locul unde astăzi pe aici nu se trece sigur, noi în județ nu percepem că e o problemă, pentru că cei din județ care vor să meargă pe Via Transilvania, aleg diferite segmente, nimeni nu vine să o facă toată, dar dacă vrei să le faci toate, te oprești la intrarea în județul Caraș.
Va trebui să găsim o soluție să dăm niște bani administratorului de acolo. Noi n-avem cum să ne ocupăm și din păcate primăriile nu au intervenit acolo. Teoretic, primăriile au obligația să întrețină traseul respectiv pe raza fiecărei comune. Nu ar fi un efort foarte mare, dar ca să compensăm asta și să nu riscăm ca administratorul să ocolească județul nostru, pentru că el poate foarte bine să ocolească şi să ajungă în Mehedinți, de exemplu prin județul Hunedoara, să meargă pe la Petroșani, Valea cu Pești și poate să vină prin spatele munților Retezat – un traseu la fel de frumos și să iasă la Cerna Sat și să ne ocolească complet.
Acest pericol este real și trebuie să intervenim. O sută – două sute de milioane de lei pentru 200 de km, e o nimica toată„.
Sursa foto: Tăşuleasa Social