Numai 30% dintre adolescenți spun că părinții le ascultă opiniile. Motivele pentru care încep să consume droguri
O serie focus grupuri anonimizate derulate de Federația Națională a Părinților (FNaP) cu peste 100 de elevi de gimnaziu și liceu a identificat o falie semnificativă între ceea ce cred părinții și ceea ce percep copiii, atât în privința comunicării, cât și în ceea ce privește subiectul delicat al consumului de droguri.
Articol editat de Valentina Adam, 1 august 2024, 13:31
La întrebarea legată de motivele pentru care ar începe să consume droguri, adolescenții participanți la aceste focus grupuri au indicat curiozitatea, pe primul loc, apoi dorința de a fi ”cool”, și pe locul 3 plictiseala”. Spre deosebire de ceea ce au spus copiii în focus grupuri, peste 1.000 de părinți au indicat pe primul loc influența anturajului, urmate de lipsa de afecțiune în familie, într-un sondaj fulger online inițiat de FNaPîn perioada 17-19 iulie 2024.
Cel mai surprinzător a fost faptul că 38% din copii și adolescenții participanți la focus grupuri au indicat faptul că nu comunică zilnic cu părinții despre activitățile lor curente, iar 11% dintre ei nu comunică nici măcar o dată pe săptămână.
De altfel, 39% dintre respondenți au răspuns că se simt inconfortabil să discute cu părinții despre subiecte dificile, și doar 29% dintre elevii de gimnaziu și liceu sunt capabili să discute subiecte dificile cu părinții.
În mod șocant, numai 30% dintre cei mici au răspuns că părinții le ascultă opiniile și le respectă întotdeauna punctul de vedere.
O altă problemă evidențiată este faptul regretabilcă 33% dintre respondenți nu participă deloc sau participă foarte rar la activități sportive, culturale sau de voluntariat.
Psihologul Radu Leca, specializat în psihologie clinică, psihodiagnostic, psihologie sportivă și psiho – oncologie, ne atrage atenția că ”factorii de risc pentru relațiile dificile părinte-copil sunt variați și dinamici. Pot merge de la traume personale până la presiuni sociale și diferențe generaționale în valori și credințe.”
Doar jumătate dintre copiii care au participat la focus grup au recomandat o discuție cu părinții pentru ajutor la întrebarea ”ce sfaturi le-ai da altor copii mai mici pentru a nu ajunge/continua să consume droguri”. Aproape un sfert au recomandat schimbarea anturajului, iar dintre celelalte răspunsuri au fost să evite drogurile chiar și din curiozitate, să se informeze despre cazurile de consum care s-au dovedit fatale, respectiv să nu se lase influențați de consumatorii de droguri. Aproape în unanimitate, copii care au ajuns să consume droguri spun că mare parte din informațiile despre droguri disponibile pe internet sunt mincinoase și ascund efectele reale nocive ale consumului.
”Drogurile sunt peste tot, atât în viața reală, cât și în cea online. Fiecare părinte trebuie să se educe pentru copilul lui. Doar așa, fiecare copil va știi că nu este singur în fața problemelor, că în familie poate găsi soluții. Prin această campanie, ne dorim să ajungem la cât mai mulți părinți, pentru a-i sprijini, pentru a face echipă alături de ei, astfel încât împreună să fim cercul de siguranță din jurul copiilor noștri”, spune Ramona Dabija, Director General Agenția Națională Antidrog.
”FNaP, prin campania Unspoken de conștientizare în rândul părinților a pericolelor consumului de droguri, face primii pași concreți în aducerea împreună a părinților, specialiștilor și întregului spectru de autorități competente. Suntem plăcut surprinși de interesul arătat de către un număr mare de părinți în a deveni voluntari în această campania și de dorința lor de a participa pe 30 iulie la primul workshop de introducere și instruire a voluntarilor. În cadrul acestor întâlniri, FNaP lansează Ghidul intitulat Ce ne spunem în familie, un instrument de sprijin valoros în comunicarea părinți – copii, ajutând la prevenirea consumului de droguri”, a anunțat Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților.
”Să știți că părinții copiilor care sunt dependenți de droguri sunt mult mai afectați decât consumatorii înșiși, care ajung să își schimbe personalitatea cumva. Dar familiile lor sunt distruse emoțional și de multe ori și ruinate financiar”, spune o fostă dependentă de consumul de droguri.
La acest workshop va participa psihologul Radu Leca, care va oferi idei despre cum ar putea părinții să își îmbunătățească modul de comunicare cu copiii lor.
Campania Unspoken de prevenire a consumului de droguri la copii beneficiază de susținerea Agenției Naționale Antidrog și celor două Federații ale Sindicatelor Profesorilor, la care s-a alăturat recent și Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.
Conceptul campaniei Unspoken a fost realizat de agenția V+O Communication, care va implementa și strategia de comunicare și va dezvolta întreagaserie de materiale de informare și suport, precum și toate activitățile ce vor fi organizate în sprijinul acestui demers. FNaP dezvoltă campania Unspoken cu ajutorul unui grup de psihologi și psihoterapeuți, experți în adicții, avocați, comunicatori profesioniști și specialiști în domeniul politicilor publice, alături de sute de voluntari, părinți și copii, determinați să contribuie nemijlocit la prevenția împotriva consumului de droguri de orice fel