”My School Can Be Cool” se încheie cu două proiecte de amenajare la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița
Parteneriatul cu Primăria Municipiului Reșița a sprijinit derularea procesului educațional la Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița în anul școlar 2021-2022 și 2022-2023. Elevii din clasele IX-XII, înscriși în proiect sub îndrumarea dr. arh. Brîndușa Havași, prof. Loredana Budugan și prof. Georgeta Raicu, alături de prof. Camelia Radovan, consilier proiecte educative, au parcurs mai multe etape de-a lungul celor doi ani școlari.
Articol editat de Casandra Silitra, 3 martie 2024, 11:21
Etapa de diagnostic participativ
Pe parcursul mai multor luni în anul școlar 2021-2022 tinerii au analizat nevoile comunității școlare și au dezvoltat o serie de propuneri pentru amenajarea spațiilor din școală. Pentru ilustrarea lor au colaborat cu studenții de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Timișoara, în practica de vară, care au ascultat nevoile și dorințele elevilor, au măsurat și analizat spațiile existente și au ilustrat propuneri de amenajare pentru spații interioare și exterioare ale școlii.
Studiu de soluție și proiect tehnic
În anul școlar 2022-2023 s-a derulat cea de-a doua fază a proiectului, în care propunerile elevilor pentru o „școală cool” au fost detaliate ca studiu de soluție și apoi ca proiect tehnic de către tânăra echipă de arhitecți Bianca Purice Azap și Dan Purice, în cadrul biroului 313 Design & Architecture. Cei doi arhitecți și-au petrecut copilăria și anii de școală în Reșița, iar Dan Purice este absolvent al acestui liceu, motiv pentru care cei doi au fost bucuroși să contribuie cu cunoștințele lor în folosul comunității din care provin.
În octombrie 2022 proiectul „My School Can Be Cool CNTLR” a luat mențiune la competiția de proiecte BETA – Bienala timișoreană de arhitectură 2022, la secțiunea Inițiative/Experimente/Viziuni în arhitectură. Bienala timișoreană de arhitectură (BETA) este o platformă de dialog și colaborare, al cărei scop final este îmbunătățirea proceselor prin care ne construim orașele.
La finalul anului 2022, elevii și îndrumătorii au prezentat concluziile și propunerile ilustrate de tinerii arhitecți reșițeni în cadrul expoziției organizate în școală, la care au participat reprezentanți ai administrației publice locale, sponsori și foști absolvenți:
- Amenajarea unui spațiu pentru socializare și relaxare în pauze pe holul comun pentru elevi și profesori;
- Realizarea unei clase în aer liber în curtea școlii, pentru ore într-un format mai interactiv și mai puțin formal.
„Pe 10 martie 2023, mobilierul realizat pe comandă a fost montat la fața locului de către Ionuț Mutașcu și Cosmin Barbu de la ICM ATIPICDECOR. Elevii au dat o mână de ajutor la montare, au aplicat folia reflexivă și au finalizat pernele pentru șezut,” au transmis repreyentaníi asociaţiei.
Proiectul „My School Can Be Cool CNTLR” a continuat pe parcursul anului 2023 cu cea de-a doua propunere, clasa în aer liber, care a rezultat în urma analizei nevoilor utilizatorilor. Pe lângă terenurile de fotbal și baschet care beneficiază în acest moment de tribune ample, atât elevii, cât și profesorii au menționat dorința de a desfășura anumite ore în aer liber, într-un format mai interactiv și mai puțin formal. Împreună cu echipa de îndrumători s-a identificat unul dintre puținele locuri libere în care ar fi putut fi amplasată clasa în aer liber.
Pavilionul ce va fi construit este un spațiu folosit ocazional, sub forma unui foișor și va fi format dintr-un singur spațiu deschis, dar acoperit, cu scopul organizării diverselor activități școlare. Spațiul va conține mobilier de depozitare și mobilier precum scaune pliabile cu măsuță integrată, catedră, scaun profesor, tablă de scris și ecran de proiecție.
„Ne bucurăm să vedem că oamenii înțeleg importanța implicării în comunitatea locală și doresc să sprijine inițiativele tinerilor de personalizare a spațiilor școlii și modernizare a procesului de învățare. Ne dorim ca acești tineri, după ce vor fi căpătat experiență studiind în marile universități ale lumii, să dorească să revină și să-și aducă aportul experienței profesionale în comunitățile locale în care s-au format.” – dr. arh Brîndușa Havași, coordonator proiect